گروه بنگاه‌ها- مهتاب رحمتعلی: عملکرد مالی شرکت ایران‌خودرو برای سال مالی ۸۹ با افزایش همراه بود. مهندس رضا رحمانی، معاون مالی شرکت ایران‌خودرو در جمع خبرنگاران ضمن بیان مطلب فوق گفت: با تغییر در ترکیب محصولات و مقدار تولید، ایران‌خودرو در زمینه فروش توانست افزایش ۱۸ درصدی را طی سال مالی ۸۹ تجربه کند. در همین راستا شرکت در سال یادشده برابر ۹ هزار و ۶۶۹ میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش شناسایی کرد.

وی با اشاره به این مطلب که تولید شرکت از لحاظ مقداری به میزان ۱۱ درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: تولیدات گروه ایران‌‌خودرو از ۶۸۰ هزار و هشت دستگاه در سال ۸۸ به ۷۵۵ هزار و ۵۵۵ دستگاه در سال ۸۹ رسید. وی افزود: در همین مدت حاشیه سود خالص و ناخالص شرکت به ترتیب با چهار درصد و ۱۸ درصد افزایش همراه بود. مهندس رحمانی از افزایش سود خالص ۵۸ درصدی ایران‌خودرو طی سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال‌های ۸۷ و ۸۸ سود خالص هر سهم شرکت برابر ۱۴۸ ریال و ۳۹۳ ریال بود که در سال ۸۹، شرکت به ۶۲۰ ریال سود به ازای هر سهم دست یافت.

افزایش ۳۸ درصدی سود عملیاتی

معاون مالی شرکت ایران‌خودرو ضمن اشاره به عملیاتی بودن سود شرکت اشاره کرد و افزود: سود عملیاتی شرکت در سال ۸۸ برابر ۹۸۴ میلیارد تومان بود که در سال گذشته با ۳۸ درصد افزایش بیش از یک هزار و ۳۵۷ میلیارد تومان سود عملیاتی شناسایی کرد. وی گفت: این تغییر ناشی از افزایش تولید، افزایش فروش اقساطی، بهبود ترکیب تولیدی و کاهش هزینه‌های مالی از رقم ۸۷۰ میلیارد تومان به ۶۳۰ میلیارد تومان است.

تمهیدی برای کاهش هزینه‌ها

معاون مالی ایران‌خودرو در خصوص کاهش هزینه‌های مالی اظهار داشت: برای این منظور از طریق خریدهای خارجی با استفاده از منابع خارج از کشور و همچنین فروش پایان سال درآمد و کاهش بهره‌های فروش مشتریان به صرفه‌جویی معادل ۱۵۰ میلیارد تومانی در شرکت ایران‌خودرو اقدام شد.

وی توضیح داد: با استفاده از این امکان میانگین نرخ بهره بانکی را با توجه به این که در خارج از کشور بین ۶ تا ۷ درصد است به حداقل رسانده و فرصت خوبی برای بهبود شرایط مالی شرکت ایجاد شد.

وی به بهبود نقدینگی در شرکت طی سال‌های ۸۷ تا ۸۹ اشاره کرد و گفت: رشد نسبت جاری شرکت در سال ۸۷ از ۶۰ صدم به ۷۳ صدم در سال ۸۹ بیانگر بهبود نقدینگی در ایران‌خودرو است.

دیگر بدهی نداریم...

مهندس رحمانی ضمن اشاره به این مطلب که اقدامات موثری در خصوص پرداخت بدهی‌ها در سال گذشته به انجام رسیده است، افزود: بهبود در سقف تسهیلات بانکی و اخذ تسهیلات جدید، به‌روزآوری جرایم بانکی و پرداخت کلیه دیون و تعهدات معوق و جلوگیری از پرداخت جرایم بانکی، تامین نقدینگی از طریق تنوع در روش‌های تامین مالی به ویژه تامین مالی خارجی، مدیریت نقدینگی بر زنجیره تامین از طریق شرکت ساپکو و برنامه‌ریزی جهت پرداخت به موقع تعهدات سازندگان، ایفای کامل تعهدات با توجه به توافق انجام شده با سازمان امور مالیاتی برای تقسیط اصل کلیه بدهی‌های معوق سنواتی، افزایش سودآوری با استفاده از روش‌های بهینه فروش و نظارت و کنترل بر هزینه‌ها، مدیریت هزینه‌ها در تمام زنجیره‌های تامین و تدارک، تولید و فروش خدمات پس از فروش و کاهش بهای تمام شده از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه در سال ۸۹ به شمار می‌رود. وی تصریح کرد که در بخش مالیاتی شرکت ایران‌خودرو همیشه زیان‌آور بوده، اما از سال ۸۷ بسیاری از تعهدات مالی و بدهی‌های معوق را به سازمان مالیاتی طبق برنامه پرداخت کردیم و اکنون بدهی نداریم. رحمانی گفت: علاوه بر این اقدامات، طبق قرارداد تمامی پرداخت‌ها به قطعه‌سازان نیز به انجام رسیده است.

بلوک مدیریتی بانک پارسیان فعلا مشتری ندارد

وی در برابر پرسش‌های خبرنگاران که در رابطه با زمان برگزاری مجمع سالانه، سیاست تقسیم سود، دلیل تداوم حضور ایران خودرو در بازار دوم معاملات بورس و عدم ارتقای سطح به بازار اول، برنامه فروش بلوک مدیریتی بانک پارسیان و همچنین عدم معامله بلوک ۹/۴ درصدی ایران خودرو بود، توضیحاتی ارائه کرد.

رحمانی با بیان اینکه مجمع سالانه این شرکت در اواخر تیرماه برگزار خواهد شد، ادامه داد: سیاست تقسیم سود شرکت هفته قبل از برگزاری مجمع اعلام می‌شود. وی ادامه داد: حضور شرکت ایران خودرو در بازار دوم معاملات بورس هم ناشی از وضعیت اطلاع‌رسانی و اساسنامه آن بود .در شرایطی وضعیت اطلاع‌رسانی را بهبود داده‌ایم که اصلاح اساسنامه هم در دست بررسی است.

رحمانی در مورد عدم فروش بلوک مدیریتی بانک پارسیان که طبق مصوبه شورای پول و اعتبار باید سال گذشته واگذار می‌شد، توضیح داد:

ایران خودرو در یک مقطعی فروش سهام این بانک را در پیش گرفت که با مخالفت دولت نهایی نشد. در مرحله دوم هم درحالی شروع به مذاکراتی کردیم که متأسفانه به دلیل مدیریتی و حساس بودن این بلوک و نیاز به مبالغ قابل توجه، تاکنون به نقطه مشترکی با مشتریان نرسیده‌ایم. بنابراین درحالی طبق اعلام شورای پول و اعتبار آماده واگذاری این بانک هستیم که مشکل عمده آن نبود مشتری است. وی در مورد واگذاری دیگر شرکت‌های تابعه ایران خودرو هم خاطرنشان کرد: سال گذشته از ۲۵ شرکت مدنظر برای واگذاری ۱۲ شرکت واگذار شد که امسال هم برنامه واگذاری شرکت‌های ایران خودرو را از طریق فرا بورس یا خارج از آن داریم. رحمانی در رابطه با عدم معامله بلوک ۴/۹ درصدی ایران خودرو هم گفت: در این رابطه اظهار نظری ندارم.

تعیین مدیریت تعاونی خاص ایران خودرو با ما نیست

این مقام مسوول در پاسخ به دیگر سوال مبنی بر اینکه برخی از اعمال مدیریت ایران خودرو و شرکت تعاونی خاص آن سخن می‌گویند، توضیح داد: مدیران این شرکت را ایران خودرو تعیین نمی‌کند، بلکه با انتخابات دو ساله‌ای که زیر نظر وزارت تعاون انجام می‌شود، براساس رای‌گیری کارکنان مدیرعامل تعیین می‌شود. همچنین این شرکت جزو شرکت‌های زیرمجموعه ایران خودرو به شمار نمی‌رود.

برنامه‌های آتی

مدیر مالی ایران‌‌خودرو به برنامه‌های آتی شرکت اشاره کرد و به خبرنگاران اعلام کرد: شرکت بخشی از میزان فروش سال‌جاری را به صادرات اختصاص داده و پیش‌بینی کرده است که ۱۰ درصد از درآمد حاصل از فروش امسال از این طریق شناسایی شود.

وی گفت: ایران‌‌خودرو علاوه بر این به گسترش خدمات پس از فروش طی سال‌جاری توجه ویژه‌ای دارد. وی در خصوص پیش‌بینی سال مالی ۹۰ نیز عنوان کرد که برای امسال مبلغ ۵۰۸ ریال سود به ازای هر سهم در نظر گرفته‌ایم. رحمانی یادآور شد: ایران‌خودرو برنامه افزایش سرمایه را نیز در دست بررسی دارد.