شروین شهریاری
*درخواست از خانم فلاح از شهر اراک: لطفا تحلیلی از ارزش ذاتی سهام سرمایه‌گذاری غدیر ارائه دهید.

پاسخ: شرکت سرمایه‌گذاری غدیر بزرگ‌ترین هلدینگ بورس تهران است که سال‌ها از واحدهای تابعه بانک صادرات بوده اما مالکیت شرکت در سال 88 طی یک معامله عمده به گروه تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) واگذار شده است. از آن پس، سهام غدیر که در مقطعی تا قیمت 150 تومان نیز افت کرده بود رونق دوباره خود را بازیافت و طی 30 ماه اخیر بازده بیش از 400 درصدی را نصیب سهامدارانش کرده است. غدیر همچنین با مالکیت عمده در سهام شرکت‌های پتروشیمی پردیس، زاگرس و مارون به عنوان بزرگترین سرمایه‌گذار در صنعت پتروشیمی بورس تهران نیز شناخته شده است. با توجه به ماهیت فعالیت شرکت در رشته سرمایه‌گذاری دقیق‌ترین روش تحلیل و ارزش‌گذاری، محاسبه خالص ارزش دارایی‌ها (NAV) است. بدین منظور مازاد ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های شرکت نسبت به بهای تمام شده را با حقوق صاحبان سهام جمع کرده و سپس حاصل را بر تعداد سهام شرکت تقسیم می‌کنند. با توجه به اینکه بخش عمده ای از سرمایه‌گذاری‌های «وغدیر» در خارج از بورس متمرکز است، برآوردهای متفاوتی از خالص ارزش دارایی‌های شرکت بین کارشناسان وجود دارد. در جدول شماره یک بر اساس برخی مفروضات، یک محاسبه از ارزش روز سرمایه‌گذاری‌های «وغدیر» بر پایه وضعیت شرکت در تاریخ 29 اسفند 89 ارائه شده است.
در خصوص ارقام جدول شماره یک باید به چند نکته توجه داشت:
1- شرکت سرمایه‌گذاری غدیر اخیرا یک هلدینگ پتروشیمی با نام گسترش نفت و گاز پارسیان (توسعه الوند غدیر سابق) تاسیس و سهام شرکت‌های پتروشیمی خود را به آن منتقل کرده است. در جدول مزبور، سهام تحت مالکیت این شرکت شامل پتروشیمی پردیس، زاگرس و فن‌آوران ارزش‌گذاری شده و بدین ترتیب از دخیل کردن توسعه الوند غدیر در محاسبه NAV صرفنظر شده است. برای ارزیابی پتروشیمی پردیس؛ قیمت 22000 ریالی هر سهم و درصد مالکیت غدیر قبل از ورود «شپدیس» به فرابورس مبنای محاسبات قرار گرفته که با توجه به انعکاس سود فروش سهام در خالص ارزش دارایی‌ها، رویکردی منطقی به شمار می‌رود. در مورد پتروشیمی فن‌آوران نیز سهام تحت مالکیت توسعه الوند غدیر (98/3 درصد) بر مبنای نرخ روز در بورس ارزش‌گذاری شده است. باید در نظر داشت کماکان 4/1 درصد از مالکیت «شفن» در اختیار شرکت مادر است که طبیعتا ارزش بازار آن در بخش سرمایه‌گذاری‌های بورسی لحاظ شده است. اما پتروشیمی زاگرس؛ یک واحد 3/3 میلیون تنی تولید متانول با سرمایه 240میلیارد تومان است. این مجتمع شامل دو واحد 65/1میلیون تنی است که هم‌اکنون در مدار بهره‌برداری قرار دارند‌. برای ارزش‌گذاری زاگرس‌، به علت تشابه شرایط، قیمت کنونی پتروشیمی فن‌آوران (909 میلیارد تومان) در بورس را مبنا قرار می‌دهیم. با توجه به ظرفیت 3/3 برابری زاگرس نسبت به فن‌آوران‌، ارزش بازار این شرکت سه هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود که با در نظر گرفتن مالکیت 7/38درصدی، 1161 میلیارد تومان به غدیر اختصاص می‌یابد. باید در نظر داشت قیمت 3000 میلیارد تومانی برای پتروشیمی زاگرس، ارزش هر سهم شرکت با سرمایه فعلی را معادل 1250 تومان برآورد می‌کند که بر اساس اولین پیش بینی درآمد هر سهم برای سال مالی جاری (1381 ریال) نسبت P/E حدود 9 را نشان می‌دهد. همچنین باید در نظر داشت بلوک 16 درصدی مالکیت این شرکت در سال گذشته در فرابورس به قیمت 8626 ریال به ازای هر سهم مورد معامله قرار گرفت. بنابراین، به‌رغم امکان پیش بینی تعدیل سود زاگرس از محل رشد قیمت متانول در سال جاری، برآورد سه هزار میلیارد تومانی از ارزش روز این شرکت، تخمینی واقع بینانه به شمار می‌رود.
۲- در مورد شرکت‌های توسعه صنعت و سرمایه غدیر (عمدتا با پرتفولیوی سیمانی)، اعتضاد غدیر (با تمرکز پرتفولیو بر سهام پتروشیمی اراک) و صنعتی و بازرگانی غدیر (با تمرکز پرتفولیو بر سهام بین‌الملل توسعه ساختمان) هیچگونه مازاد ارزشی نسبت به بهای تمام شده در نظر گرفته نشده است. علت این مساله به کاهش ارزش سبد سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به بهای تمام شده در شرکت‌های مزبور باز می‌گردد که بر اساس آخرین اطلاعات و صورت‌های مالی هر سه شرکت کماکان با این چالش مواجه هستند.
3- سه شرکت پتروشیمی مارون، خدمات مدیریت غدیر و فولاد غدیر ایرانیان با استفاده از روش قیمت بر درآمد (P/E=8) بر اساس پیش بینی درآمد شرکت‌ها برای سال جاری ارزش‌گذاری شده‌اند. نسبت قیمت به درآمد مزبور هرچند ممکن است تا حدی خوشبینانه به نظر برسد اما با توجه به نسبت میانگین P/E کنونی در بازار سرمایه قابل توجیه خواهد بود.
۴- برای ارزش‌گذاری سهام پتروشیمی مروارید و پتروشیمی مرجان قیمت فروش بلوکی سهام این دو شرکت که اخیرا توسط سرمایه‌گذاری پتروشیمی آگهی شده مبنای محاسبه قرار گرفته است.
5- برای شرکت زرین پرشیا که مالکیت 50درصدی توسعه بین‌الملل ساختمان را در اختیار دارد با احتساب ارزش روز این سرمایه‌گذاری و بهای تمام شده، مازاد ارزش سرمایه‌گذاری‌ها برآورد شده است. همچنین برای شرکت فولاد و آهن ارفع هم با توجه به خرید بلوک سهم در قیمت 2710 ریال در سال گذشته با رعایت جانب احتیاط در حال حاضر مازاد ارزش لحاظ نشده است.
۶- برای سایر سرمایه‌گذاری‌های خارج بورسی (به بهای تمام شده ۸۸۰ میلیارد ریال) با توجه به ترکیب آن‌ها هیچ‌گونه مازاد ارزشی در نظر گرفته نشده است. بهای تمام شده و ارزش روز سرمایه‌گذاری‌های بورسی نیز از اطلاعات و صورت‌های مالی سه ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ۸۹ استخراج شده اند.
با جمع بندی اطلاعات فوق، مازاد ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های بورسی و خارج بورسی غدیر معادل 31,738 میلیارد ریال برآورد می‌شود. با در نظر گرفتن این رقم، خالص ارزش دارایی‌های هر سهم در جدول شماره دو محاسبه شده است.
رقم حقوق صاحبان سهام در جدول شماره دو با توجه به اطلاعات و صورت‌های مالی سه ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ۸۹ و در لحاظ کردن آثار افزایش سرمایه ۹۸ درصدی و تقسیم سود ۵۰۰ ریالی به ازای هر سهم در مجمع اخیر محاسبه شده است.
شایان ذکر است میانگین نسبت P/NAV شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورس تهران در حال حاضر در محدوده 8/0 قرار دارد که به معنای کمتر بودن 20 درصدی قیمت روز سهام این شرکت‌ها نسبت به خالص ارزش دارایی‌ها است. این در حالی است که بر مبنای محاسبه فوق، این نسبت برای غدیر در محدوده 85/0 قرار دارد. باید در نظر داشت در مجمع سالانه اخیر، مدیران شرکت بر انجام سرمایه‌گذاری در حوزه‌های جدید از جمله معادن تاکید داشتند که در طول زمان می‌تواند منجر به افزایش خالص ارزش دارایی‌های شرکت شود. بدیهی است ارزیابی فوق یک برآورد تحلیلی از خالص ارزش دارایی‌های شرکت بوده و کارشناسان با تغییر مفروضات می‌توانند به ارقام متفاوتی در این خصوص دست یابند.
Shahriary_sh@yahoo.com