گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز چهره متفاوتی به خود گرفت و با حمایت برخی از معامله گران عمده بازار چهره‌ای مثبت یافت. در بازار دیروز معامله گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در تحولات عمده، سخنان مقام معظم رهبری در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرایط آرامش بخشی را به فعالان سیاسی کشور بخشید.

در همین حال رییس جمهوری نیز که روز سه‌شنبه دومین مصاحبه مطبوعاتی خود را برگزار می‌کند، در جلسه شورای عالی اصل ۴۴ ضمن تاکید بر راه اندازی سریع بورس نفت و با اشاره به کارنامه موفق بورس در کشور اظهار کرد: مدیریت بورس، مثبت و رو به رشد است و در حال حاضر برنامه‌هایی چون راه‌اندازی بورس نفت و ترویج ابزار مالی اسلامی در دستور کار قرار دارد. وی در این جلسه بار دیگر خواستار راه‌اندازی هرچه سریع‌تر بورس نفت شد که متعاقب همین خواسته رییس جمهور، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز از عرضه نفت خام ایران در بورس کالا تا پایان خردادماه خبر داد.

در همین رابطه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز از آغاز فرآیند پذیرش نفت خام در بورس کالای ایران خبر داد.

رییس سازمان بورس در خصوص روند عرضه نفت خام گفت: برای عرضه نفت خام ابتدا باید فرم‌های پذیرش پر و در هیات پذیرش مطرح شود که این اقدام در حال انجام است. طی جلسات هیات پذیرش شرایط عرضه مشخص و پس از نهایی شدن امیدنامه، به بازار اعلام می‌شود. در بازار دیروز همچنین خبرهای تایید نشده‌ای از تلاش مسوولان بازار برای هماهنگی معامله گران حقوقی برای جمع‌آوری عرضه‌ها به گوش می‌رسید که با شروع بازار، این اقدام رو به واقعیت گذاشت و اکثر صف‌های فروش جمع آوری شدند.

در کنار این تحولات، در خارج از بازار، سخنان مدیرعامل شرکت نفت نیز از اهمیت برخوردار بود.قلعه بانی مدیرعامل سابق سایپا و مدیرعامل کنونی شرکت ملی نفت در سخنانی از احتمال واگذاری بخش‌هایی از صنعت نفت به بخش خصوصی خبر داد.

احمد قلعه‌بانی دیروز در نخستین همایش بهره‌وری و تعالی در صنعت نفت، درباره راهکارهای تحول در نظام توسعه و بهره‌برداری طرح‌های بالادستی نفت و گاز اظهار کرد: بهره‌وری گاه نیاز به تغییر در برخی ساختارها و ارائه ساختارهای جدید دارد که به عقیده من این تغییر ساختار را می‌توان در سطح صنایع بالا‌دستی نیز به‌کار گرفت. مدیرعامل شرکت ملی نفت، در این همایش از احتمال واگذاری شرکت‌های زیرنظر شرکت ملی نفت ایران به بورس خبر داد و گفت: ممکن است بخشی یا تمام سهام این شرکت‌ها را در بورس واگذار کنیم.

وی با بیان اینکه طرح تحول در صنایع بالا‌دستی از طریق خصوصی‌سازی، موجب افزایش بهره‌وری و همچنین رشد تولید خواهد شد، به برخی از اهداف این طرح اشاره کرد و حفظ و تقویت قدرت رقابتی ایران در اوپک را از جمله اهداف آن برشمرد.

قلعه‌بانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ذکر توضیحاتی درباره میزان واگذاری اختیارات به بخش خصوصی پرداخت و گفت: ما حتی می‌توانیم تولید را به بخش خصوصی واگذار کنیم و خود به عنوان نهاد دولتی متولی در این زمینه به امور و وظایف حاکمیتی بپردازیم.

در صورت وارد شدن برخی از شرکت‌های حوزه نفت و گاز و پتروشیمی به بورس می‌توان درانتظار رشد قابل ملاحظه بازار بود.

در بازار دیروز نماد مخابرات در شرایطی با صف خرید مواجه شد که محمد کرم پور معاون وزیر و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از صدور ۵پروانه جدید برای اپراتورهای جدید در سال جاری خبر داد.

در گروه خودرویی، معامله گران حداکثر تلاش خود را برای کنترل عرضه‌ها صورت دادند. سایپا با خرید ۷/۲۱میلیون سهم، سرمایه‌گذاری سایپا با ۱۴میلیون سهم، بهمن با ۸/۹میلیون سهم و ایران خودرو با معامله ۵میلیون سهم تعادل نسبی را تجربه کردند.در همین حال کمیسیون صنایع مجلس عصر روز یکشنبه در جلسه‌ای تحقیق و تفحص از شرکت سایپا را به تصویب رساند. این تحقیق و تفحص ‌باید به صحن مجلس برای تصویب نهایی عرضه شود.در پایان بازار دیروز جمشید پژویان در خصوص نظر شورای رقابت درباره معامله ایران خودرو اظهار کرد: بر اساس جلسه روز گذشته شورای رقابت در این باره، تا این مرحله خرید سهام ایران خودرو توسط شرکت کارگزاری بانک صادرات خلاف مصوبه شورا نیست. وی تاکید کرد: معامله و خرید این سهام توسط خریدار، مصوبه شورا را نقض نمی‌کند.

پژویان در پاسخ به این سوال که آیا این اظهار نظر به معنای تایید معامله است؟ گفت: تا این مرحله خرید سهام ایران خودرو توسط کارگزاری بانک صادرات خلاف مصوبه نبوده، ولی باید بررسی کنیم که برای کجا این بلوک خریداری شده است.

در گروه خودرویی، معامله نیرومحرکه دیروز قطعی شد. در گروه بانکی، سخنان دکتر بهمنی در عصر روز یکشنبه، نشانه‌هایی از تغییر در بسته سیاستی -نظارتی سال ۹۰ نظام بانکی را در خود داشت. بهمنی در این سخنان از احتمال افزایش نرخ سپرده‌ها توسط بانک‌ها خبر داده بود.با توجه به حرکت‌های رخ داده در بازارهای ارز و سکه به نظر می‌رسد بانک مرکزی برای مهار نقدینگی خواهان آن شود تا شورای پول و اعتبار تغییراتی را در بسته بانکی ۹۰ بپذیرد. در گروه بانکی دیروز ناظر معاملات از گشایش نماد بانک سرمایه در روز چهارشنبه آینده در فرابورس خبر داد. بانک سرمایه بدون عرضه اولیه راهی تابلوی فرابورس می‌شود.

در گروه سرمایه‌گذاری، معامله‌گران دیروز شاهد تقسیم ۱۹۰ ریال توسط سرمایه‌گذاری سپه بودند.

در گروه فلزی، خبرهای رسیده از عرضه سهام فولاد مبارکه و ملی مس توسط سازمان خصوصی‌سازی حکایت دارد.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت ولی ناپایدار بود که در آن شاخص با ۲۶۴واحد رشد به ۲۴هزار و ۸۶۴ واحد رسید. ارزش معاملات نیز با توجه به قطعی شدن معامله نیرومحرکه به ۷/۱۱۵ میلیارد تومان بالغ شد. از ۱۹۳نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۷۸ نماد با کاهش ارزش و ۱۱۱ نماد با رشد معامله شدند.