معدن ۲۴- مدیر‌عامل شرکت فولاد مبارکه درباره وضع عوارض سنگ‌آهن گفت: در حال حاضر صنایع فولاد در داخل کشور نیازمند مواد اولیه هستند. مسعود سمیعی‌نژاد در گفت‌و‌گویی با اشاره به این مطلب که چین نیز بر اسلب و سایر مواد خام به منظور اشتغال و بحث ارزش افزوده عوارض گذاشته است، تصریح کرد: پیش از این به دلیل عدم نیاز داخلی، صادرات صورت می‌گرفت و مانعی وجود نداشت، اما اکنون اگر عوارضی نباشد، فولادسازان داخلی با مشکل روبه‌رو‌ می‌شوند.

وی افزود: از آنجایی که در وزارت صنعت، معدن وتجارت، کار کارشناسی مطلوبی در زمینه معادن کوچک به انجام رسیده، به نظر می‌رسد که معادن کوچک که وابسته به بخش خصوصی است از ذخیره‌های مطلوبی برخوردار نیستند.

سمیعی‌نژاد ادامه داد: این معادن قابلیت سرمایه‌گذاری کلان را ندارند، مگر آنکه بخش خصوصی توانمند ذخایر مجموعه‌ای از این معادن را به کارخانجات فرآوری بزرگ انتقال

دهد.

وی خاطرنشان کرد: سهامداران بخش معدن نیز نگران سهام خود در بازار نباشند، چرا‌که شرکت‌های معدنی با فروش محصولات خود به صنایع داخلی می‌توانند بودجه‌های پیش‌بینی شده خود را پوشش دهند.

مدیر عامل فولاد مبارکه در پاسخ به این پرسش که معدن سنگان در چه مرحله‌ای از پیشرفت قرار دارد، افزود: تکنولوژی مورد نیاز برای راه‌اندازی از این معدن، یک سال پیش خریداری شده و در حال حاضر منتظر دریافت زمین هستیم. وی یادآور شد: طی برآورد به انجام رسیده، بهره‌برداری از این معدن حدود ۳۶ ماه به طول می‌انجامد.

یادآور می‌شود، معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش از این اذعان کرده بود: تعرفه صادرات مواد خام براساس نیاز بازار و شرایط عرضه و تقاضا قابل تغییر است و از یک روند ثابت برخوردار نیست.

وجیه‌‌الله جعفری گفته بود: عوارض صادرات گندله و کنسانتره سنگ‌آهن، مس، مولیبدن و ... براساس نیاز بازار و طبق قانون برنامه بودجه قابل تغییر است و بطور یقین ثابت نخواهد بود.

وی افزوده بود: تعرفه صادرات کنسانتره سنگ‌آهن ۳۰ درصد و گندله ۵۰ درصد است که هیچ‌گونه از این مواد فراوری شده صادر نمی‌شود.

جعفری در مورد وضع عوارض صادرات سنگ‌آهن دانه‌بندی شده گفته بود: در حال حاضر بخشی از سنگ‌آهن دانه بندی شده مازاد کشور به صورت خام صادر می‌شود و ستاد فولاد در حال بررسی وضع عوارض صادرات طبق نظر کارشناسی است. در حال حاضر نیز شرایط صادرات سنگ‌آهن خام مناسب نیست و وضع عوارض برای صادرات این محصول باید طبق شرایط موجود باشد.

جعفری افزوده بود: وضع عوارض باید طبق شرایط بازار و روند عرضه و تقاضا تعیین شود و قانون برنامه و بودجه براین موضوع تاکید دارد.

وی در پایان گفته بود: امکان تعیین یا لغو عوارض برای صادرات سنگ‌آهن خام وجود دارد.