گروه بورس- شروین شهریاری: پرسش از آقای ایزدی از طریق پست الکترونیک: با توجه به رشد شدید قیمت آهن‌آلات، وضعیت سودآوری فولاد مبارکه اصفهان در سال جاری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پاسخ: فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده محصولات فلزی در کشور در گزارش بودجه خود برای سال ۹۱، تولید حدود ۷/۵ میلیون تن انواع محصول را پیش‌بینی کرده که معادل حداکثر ظرفیت عملی تولید در این کارخانه عظیم است. همچون گذشته، «فولاد» حجم عمده تولید در سال جاری را بر ورق گرم متمرکز کرده است. در جدول شماره یک، جزئیات آخرین بودجه فروش حسابرسی شده شرکت در سال ۹۱ در کنار پیش‌بینی تحلیلی را مشاهده می‌کنید.
1- در خصوص ارقام جدول شماره یک توجه به چند نکته حائز اهمیت است:
تناژ و ترکیب فروش محصولات در سال ۹۱ در برآورد تحلیلی با عنایت به واقع بینی بودجه معادل ارقام آن در نظر گرفته شده است.
2- محصولات فولاد مبارکه در هفته های اخیر با افزایش قیمت چشمگیری در بورس کالا رو به رو شده اند. در جریان آخرین داد و ستدها در هفته گذشته، میانگین قیمت ورق گرم حدود 11500 ریال در هر کیلو، ورق سرد 13500 ریال در هر کیلو و انواع محصولات پوشش دار و گالوانیزه بیش از 16500 ریال در هر کیلو رقم خورده است. با وجود آنکه انتظار می‌رود نرخها در بورس کالا باز هم افزایش یابد، در پیش بینی تحلیلی یک سناریوی محافظه کارانه در نظر گرفته شده است که بر مبنای آن، قیمت فروش محصولات در شش ماهه اول مشابه عملکرد فصل بهار و برای شش ماهه دوم معادل آخرین قیمت‌های مورد اشاره در بورس کالا محقق شود؛ با استفاده از این روش، ارقام میانگین قیمت فروش برای محصولات سه گانه محاسبه شده است.
حال به جدول شماره دو توجه کنید که در آن پیش‌بینی تحلیلی از صورت سود و زیان شرکت در سال ۹۱ در کنار پیش‌بینی شرکت ارائه شده است. (ارقام به میلیون ریال)
در خصوص ارقام جدول شماره دو توجه به چند نکته حائز اهمیت است:
۱- عمده هزینه مواد مصرفی «فولاد» به خرید سنگ‌آهن، گندله و قراضه اختصاص دارد. با عنایت به رشد قیمت سنگ آهن متناسب با افزایش قیمت شمش فولاد، قیمت میانگین خرید سنگ آهن در نیمه دوم سال با ۳۰ درصد افزایش نسبت به نیمه اول سال ۹۱ در پیش بینی تحلیلی لحاظ شده است. به این ترتیب قیمت هر تن سنگ‌آهن مصرفی از ۱۲۹ هزار تومان (با احتساب هزینه حمل بر اساس عملکرد واقعی فصل بهار) به ۱۷۰ هزار تومان در نیمه دوم سال (با احتساب هزینه حمل) افزایش یافته است. علاوه بر این، هزینه خرید هر تن گندله در فصل بهار با احتساب حمل حدود ۲۳۶ هزار تومان بوده است. با لحاظ کردن رشد قیمت فولاد، قیمت هر تن گندله مصرفی در بودجه تحلیلی به ۳۶۰ هزار تومان در نیمه دوم سال افزایش یافته است. قیمت هر کیلو قراضه مصرفی نیز از۵۱۰ تومان (بودجه) به ۶۰۰ تومان در کل سال تعدیل شده است.
2- هزینه‌های سربارو دستمزد در پیش‌بینی تحلیلی با 30 درصد رشد نسبت به سال گذشته محاسبه شده‌اند. همچنین در بخش هزینه های عمومی و اداری، افزایش 30 درصدی نسبت به سال گذشته پس از حذف هزینه‌های استثنایی (شامل 70 میلیارد تومان ذخیره مطالبات مشکوک الوصول و 50 میلیارد تومان کمک به صندوق فولاد در سال 90) اعمال شده است.
۳- سایر درآمدهای عملیاتی، هزینه‌های مالی، درآمد سرمایه‌گذاری‌ها و درآمد متفرقه با توجه به واقع بینی بودجه معادل ارقام آن لحاظ شده‌اند. محاسبه مالیات نیز در پیش‌بینی تحلیلی با پیروی از الگوی عملکرد واقعی «فولاد» در فصل بهار انجام شده است.
با جمع‌بندی موارد فوق می‌توان گفت که سود خالص هر سهم فولاد مبارکه در سال 91 مطابق مفروضات این برآورد، معادل 522 ریال به دست می‌آید. به این ترتیب انتظار تعدیل مثبت 24 درصدی نسبت به پیش بینی حاضر در سال جاری وجود دارد. باید در نظر داشت سود مورد محاسبه در گزارش تحلیلی با توجه به رعایت اصول احتیاط و نیز احتمال موجود در راستای افزایش بیشتر قیمت محصولات مبارکه می‌تواند یک تخمین حداقلی از EPS مبارکه در سال 91 باشد. برآوردها نشان می‌دهد که در نظر گرفتن یک افزایش 1000 ریالی دیگر در قیمت محصولات سه گانه مبارکه برای نیمه دوم سال (نسبت به قیمت‌های معاملاتی هفته قبل که پیش‌تر به آن اشاره شد) با فرض ثبات سایر عوامل بیش از 93 ریال بر درآمد خالص هر سهم موثر خواهد بود. بدیهی است کارشناسان با تغییر مفروضات می‌توانند به ارقام متفاوتی در خصوص میزان سودآوری شرکت در سال جاری دست یابند.
Shahriary_sh@yahoo.com