خلاصه جامع مباحث و نکات برجسته منابع آزمون CFA

گروه بورس- مجید اسکندری: کتاب «خلاصه جامع مباحث و نکات برجسته منابع آزمون CFA» تالیف و ترجمه دکتر محمد سیرانی و ابراهیم جعفری‌منش با همت شرکت کارگزاری سیماب‌گون منتشر شد.

کتاب یادشده با هدف افزایش مهارت تحلیلگران بازار سرمایه به منظور شرکت در آزمون موسسه CFA و اخذ درجه تحلیلگر مالی خبره تالیف شده است. این کتاب توضیح فشرده و مفیدی درباره بخش‌های عمده برنامه آموزشی تحلیلگر مالی خبره سطح یک ارائه می‌دهد و تلاش کرده است همه عبارات و مفاهیم کلیدی در مباحث مالی و حسابداری را تشریح کند.

بیشتر مطالب این کتاب برگرفته از برنامه‌های آموزشی موسسه «کاپلان شویتزر» است که در زمینه برگزاری برنامه‌های آموزشی برای شرکت در آزمون‌های تحلیلگر مالی خبره، سابقه درخشانی دارد.

کتاب حاضر مشتمل بر ۱۱ فصل است که عبارتند از: آیین رفتار حرفه‌ای، روش‌های کمی- مفاهیم پایه، اقتصاد، گزارشگری و تحلیل مالی، تامین مالی شرکتی، مدیریت پرتفوی، بازارهای اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری‌های دارای درآمد ثابت، ابزارهای مشتقه، سرمایه‌گذاری‌های جایگزین و استراتژی‌های اساسی برای امتحان.

این کتاب امکان مرور دوباره مفاهیم، تعاریف و تکنیک‌های کلیدی را به خواننده می‌دهد و می‌تواند به عنوان مکملی بسیار خوب برای سایر منابع مطالعاتی مفصل‌تر استفاده شود.

«خلاصه جامع مباحث و نکات برجسته منابع آزمون CFA» به دو زبان انگلیسی و فارسی (۳۷۷ صفحه فارسی و ۴۰۰ صفحه انگلیسی) و تیراژ ۱۱۰۰ نسخه توسط انتشارات ترمه منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

مبانی ارزیابی سهام

کتاب «مبانی ارزیابی سهام» نوشته ناصر محامی از سوی مرکز آموزش و تحقیقات حسابداری و حسابرسی حرفه‌ای جامعه حسابداران رسمی ایران منتشر شد.

جامعه حسابداران رسمی برای بالا بردن دانش تخصصی و حرفه‌ای اعضای خود در زمینه ارزیابی سهام، علاوه بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی، نشریات جداگانه‌ای در این خصوص منتشر کرده است که این کتاب اولین نشریه در این زمینه است.

مطالب کتاب حاضر هم برای حسابداران حرفه‌ای و هم برای تدریس دوره‌های آموزشی نحوه ارزیابی سهام قابل استفاده است.

در این کتاب، ارزیابی سهام، بار دیگر معرفی شده و خوانندگان با مطالعه آن می‌‌توانند با مبانی نظری، روش‌ها و استانداردهای انجام کار ارزیابی و فرآیند شروع و پایان کار آشنا شوند.

مولف اظهار امیدواری کرده است این کتاب بازتاب مناسبی در میان ارزیابان سهام و استفاده‌کنندگان خدمات ارزیابی سهام داشته و بتواند توافق همگانی درباره جنبه‌های چالشی و پیچیده خدمات ارزیابی را ارتقا داده و منجر به تغییر نگاه به ارزیابی سهام از نگاه فعلی که آن را یکی از خدمات جانبی حسابداری تصور می‌کند به رویکرد تلقی ارزیابی به عنوان حرفه‌ای مستقل با تمام الزامات آن شود.

این کتاب در ۱۲ فصل تدوین شده است که عبارتند از: مقدمه‌ای بر ارزیابی، استانداردها و مفروضات بنیادی ارزش، تحقیقات، جمع‌آوری و مستندسازی اطلاعات، تجزیه و تحلیل اطلاعات و تعدیلات صورت‌های مالی، روش‌های ارزیابی- روش درآمد، هزینه سرمایه نرخ بازده، روش‌های ارزیابی- روش بازار، روش‌های ارزیابی - روش دارایی، تخفیفات و صرف‌های ارزیابی، گزارش‌نویسی، استانداردهای ارزیابی، استانداردهای ارزیابی انجمن آمریکایی ارزیابان.

در پایان کتاب نیز نمونه‌هایی از ترازنامه متعارف سازی شده، صورت سود و زیان متعارف‌سازی شده، آیین‌نامه اجرایی شیوه قیمت‌گذاری بنگاه‌ها و... به عنوان ضمیمه افزوده شده است.

«مبانی ارزیابی سهام» در ۲۳۳ صفحه و با تیراژ ۲۱۰۰ نسخه توسط جامعه حسابداران رسمی منتشر شده است.