تمرکز حقوقی‌ها بر حمایت از بورس

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس- اعظم شریفی: بورس اوراق بهادار تهران در معاملات این هفته همزمان با تلاش برای مثبت شدن بازار، ترافیک بازگشایی نمادهای متوقف را نیز شاهد بود.

به گزارش خبرنگار ما، در حالی که بازار در ابتدای هفته با افت حجم و ارزش معاملات همراه بود، بازگشایی نمادهای خودرویی پس از مجمع موجب رونق بازار در میانه هفته شد. بر این اساس، عملکرد حقوقی‌ها نیز هرچند در حمایت از زیرمجموعه‌ها ادامه داشت، اما روند کم‌‌حجم معاملات در طول هفته به چشم می‌خورد. به این ترتیب هرچند حقیقی‌ها در نمادهایی مانند سخت آژند، «مواد اولیه الیاف مصنوعی»، قند نیشابور، سایپا و فن‌آوران فعال بودند، اما در نهایت به دلیل فشار فروش در نمادهایی مانند خارک و غدیر در مجموع این هفته ۶۰ میلیارد ریال تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی به ثبت رسید تا معامله‌گران همچنان در انتظار چرخش بازار باشند.

ادامه خریدهای کم‌حجم حقوقی‌ها

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان بازار روز شنبه با خرید ۳/۳ میلیون سهمی بانک تجارت در نماد سرمایه‌گذاری ملی ایران همراه بود. صندوق نفت روز شنبه را با حمایت از نمادهای پتروشیمی خارک، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، آ‌س‌پ و باغمیشه آغاز کرد که بیشترین خرید را به میزان ۵/۱ میلیون سهم در نماد باغمیشه داشت. از سوی دیگر صباتامین نیز در نمادهای ملی مس، حفاری و کارآفرین خریدهای کم‌حجمی را رقم زد. حال آنکه ساتا با خرید ۳۰۰ هزار سهمی در نماد خاک چینی فعال بود.

اما پارس آریان هم برای حمایت از میدکو خرید ۴/۳ میلیون سهمی را در این نماد صورت داد. در شرایطی که تدبیر و اعتلای البرز به ترتیب در نمادهای «پردیس» و«البر» خریدار بودند. غدیر نیز در نماد نفت و گاز پارسیان با خرید ۲۰۰ هزار سهم حمایتگر بود و عشایر هم ۱۶۰ هزار سهم غدیر را به پرتفولیوی خود افزود. این در حالی است که در نوسان‌های منفی بانک انصار، سرمایه‌گذاری توسعه اعتماد ۳/۱ میلیون سهم را از بازار جمع‌آوری کرد.

در کنار فروش یک میلیون سهمی دلیران پارس در نماد سخت آژند، سرمایه‌گذاری سمند نیز در مقام فروشنده ۵۰۰ هزار سهمی بانک پارسیان ظاهر شد.

کم‌تحرکی حقوقی‌ها

در بازار روز یکشنبه افت حجم و ارزش معاملات ادامه داشت تا جایی که حقوقی‌ها نیز کم‌تحرک‌تر از گذشته ظاهر شدند. در این روز تنها در نماد بانک انصار و صف فروش این نماد معاملات پرحجمی را شاهد بودیم که توسعه اعتماد برای حمایت از انصار ۵/۱۱ میلیون سهم این نماد را به پرتفولیوی خود افزود.

در این روز صندوق نفت تنها حقوقی فعال بازار بود، به طوری که با خرید ۶۰۰ هزار سهم خارک، یک میلیون سهم باغمیشه و خریدهای ۱۰۰ هزار سهمی در نمادهای گل‌گهر، چادرملو، توکافولاد، زاگرس، غدیر و صنعت و معدن اقدامات حمایتی را رقم زد. این در حالی است که اعتلای البرز در کنار پارس آریان به ترتیب به خرید در «والبر» و میدکو اکتفا کردند.

در همین حال صبا تامین نیز خریدهای کم‌حجمی را در نمادهای ملی مس، توکافولاد و صندوق بازنشستگی انجام داد. بنابراین گزارش با ادامه خریدهای غدیر در نماد نفت و گاز پارسیان، صندوق عشایر نیز تنها حقوقی حمایتگر غدیر بود. مدیریت سهام امید نیز با خرید ۱۶۳ هزار سهمی در نماد آذرآب فعال بود.

از سوی دیگر اعتضاد غدیر، توسعه ملی و نور همدانیان از جمله عرضه‌کنندگان روز یکشنبه بودند. به طوری که اعتضاد غدیر با فروش ۴۰۰ هزار سهم لیزینگ غدیر، توسعه ملی با فروش ۳۲۲ هزار سهم شیشه همدان و نور همدانیان عرضه ۵۰۰ هزار سهمی در نماد قند نیشابور را صورت دادند.

صندوق نفت فعال‌ترین خریدار بازار

روز دوشنبه با ادامه پیشروی گروه قندی، نشانه‌های مثبت در بازار برای رشد شاخص ایجاد شد. این در حالی است که فعالیت حقوقی‌ها نیز افزایش داشت و همچنان صندوق نفت فعال‌ترین حقوقی بازار بود. این حقوقی در نمادهای خارک، صنعت و معدن، غدیر، آس‌پ، باغمیشه، زاگرس، چادرملو و گل‌گهر، توکافولاد، صبانور و سرمایه‌گذاری صنعت و معدن خریدار بود. در حالی که حجم خریدهای سرمایه‌گذاری توسعه اعتماد در نماد بانک انصار به ۷۳۰ هزار سهم رسید و خریدهای پارس آریان در نماد میدکو هم ادامه داشت و صباتامین نیز در نمادهای مس، کارآفرین و جابر خریدهایی را صورت داد. در صف خرید قند نیشابور هم نور همدانیان ۳۰۰ هزار سهم عرضه کرد. در این روز معادن و فلزات خریدار کابل شهید قندی و فولاد صبانور بود اما سه میلیون سهم گل‌گهر را فروخت.

بنابراین گزارش خوارزمی با عرضه ۶۰۰ هزار سهمی در نماد پتروشیمی فناوران فروشنده بود.

طی روز یادشده دانایان پارس ۵۰ هزار سهم توس‌گستر و «وساپا» نیز ۱۰۰ هزار سهم سایپا را از بازار جمع‌آوری کردند. «ونیکی» در کنار خرید ۵۰ هزار سهم آما در مقام فروشنده ۲۷۰ هزار سهمی توکافولاد ظاهر شد. این در حالی است که صبا جهاد ۳ میلیون سهم آس‌پ را فروخت و صنعت و معدن هم ۳۶۰ هزار سهم کاشی حافظ را به پرتفولیوی خود افزود.

علاوه‌براین، کارکنان مپنا خریدار ۵۰۰ هزار سهم مپنا، توسعه انرژی هور خریدار ۳۰۰ هزار سهم «وبهمن» سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی خریدار ۲۰۰ هزار سهم «ونوین» و مهرآفرینان دوران خریدار ۷۰۰ هزار سهم بانک پارسیان بودند.

روز خودرویی‌ها در بورس

اما در روز سه‌شنبه، گروه خودرویی در حالی پیشتاز بازار بود که بازار توانست با ورود این گروه یک روز مثبت را شاهد باشد.

در بازار روز سه‌شنبه بانک سامان خریدار ۱۶ هزار سهم بیمه سامان و فروشنده ۷۵ هزار سهم شهد بود. در همین حال اعتلای البرز فروشنده ۲۲۰ هزار سهمی در نمادهای پارس دارو و داروسازی فارابی بود. خوارزمی نیز در روز مثبت گروه خودرو اقدام به عرضه ۱/۱ میلیون سهم «خبهمن» کرد. این در حالی است که سرمایه‌گذاری سمند نیز در صف خرید اقدام به عرضه ۵/۳ میلیون سهم ایران خودرو نمود.

با مثبت شدن بازار حجم خریدهای صندوق نفت در نمادهای زیرمجموعه از جمله زاگرس، فولاد خوزستان، غدیر و صنعت و معدن تا حد قابل توجهی کاهش یافت.

این در حالی است که عرضه سنگین غدیر در نماد نفت و گاز پارسیان موجب شد این نماد تا مرز صف فروش پیش برود. همزمان، صندوق عشایر وارد ترکیب سهامداری «پارسان» شد. در رویدادی دیگر، تلاش صنعت و معدن برای جمع‌آوری صف فروش لیزینگ صنعت و معدن بی‌نتیجه ماند، از سوی دیگر سرمایه‌گذاری فرهنگیان در نماد ماشین‌سازی اراک خریدار یک میلیون سهمی بود.

ونیکی هم دیگر فروشنده روز سه‌شنبه بود که در نماد توکافولاد عرضه ۵۰۰ هزار سهمی را انجام داد. در همین حال معین آزادگان در نماد پارس مینو و توسعه اعتماد در نماد بانک انصار همچنان خریدار بودند. روز سه‌شنبه بانک ملت نیز از سوی معین خردمندان و گروه مالی ملت حمایت شد. همچنین نفت و گاز پتروشیمی تامین در کنار فروش پتروشیمی آبادان در نماد فن‌آوران هم خریدار بود.

در همین حال بانک سرمایه در نماد بیمه پارسیان خریدار ۲۵۰ هزار سهمی بود و گسترش اندیشه هگمتان یک میلیون سهم خوارزمی را به پرتفولیوی خود افزود. در مجموع هفته جاری را می‌توان دوره‌ای توام با رکود بازار دانست که البته فعالیت حقوقی‌ها در جبهه خرید موجب کنترل قیمت سهام شده است.