گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته نیز شاهد بازار راکدی بود که در آن حجم معاملات همانند شاخص کل با افت همراه شد. این افت ۷/۳۳ واحدی شاخص در شرایطی رخ داد که ارزش معاملات نیز دیروز به سطح بی سابقه ۹/۱۶ میلیارد تومان افت کرد که ۱۳درصد این حجم را نیز معامله ۶/۸ میلیون سهم ایران ترانسفو تشکیل داد. از دیدگاه کارشناسان انتظار معامله‌گران برای روشن شدن نتیجه مذاکرات مسکو و همچنین نبود یک گروه پیشرو در بازار موجب شده است تا تصمیم‌گیری برای معامله‌گران دشوار شود. از سویی با نزدیکی زمان اعمال تحریم نفتی و بانک مرکزی کشورمان، شرایط اقتصادی برای تصمیم‌گیری با ابهام بیشتری مواجه خواهد شد. در همین حال دیروز در مسائل‌ سیاسی رییس‌جمهوری روسیه و آمریکا در بیانیه‌ای مشترک بر حل مسالمت آمیز موضوع هسته‌ای ایران بر اساس رویکرد گام به گام و دو جانبه تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشا تودی، ولادیمیر پوتین و باراک اوباما در بیانیه‌ای مشترک پس از نشستی در لس کابوس مکزیک اعلام کردند: هدف مشترک ما استقبال از تمامی راه‌حل‌هایی است که بر اساس گفت‌وگو تدوین می‌شود. راه حل‌هایی که بر اساس اصول یک رویکرد مرحله‌ای و دو جانبه است و انتظار داریم تا گفت‌وگوها به ویژه با ایران از طریق گروه ۱+۵ به ویژه گفت‌وگوهای در حال جریان در مسکو سازنده باشد.

در این بیانیه که روز دوشنبه و چند ساعت پس از دور نخست گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران در مسکو، منتشر شد، آمده است: ما به توافق با ایران از طریق فرآیند گفت‌وگوهای ۱+۵ چشم دوخته‌ایم.

در حوزه اقتصادی رییس کل بانک مرکزی بار دیگر از به تعادل رساندن بازار ارز خبر داد. بهمنی که در روزهای اخیر با انتقادات فزآینده‌ای به ویژه پس از سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت مواجه است، گفت: برنامه این بانک در سال جاری عرضه دلار به نرخ مرجع (۱۲۲۶ تومان) است و تا رسیدن به نقطه تعادل در بازار به طور جدی ادامه می‌یابد.

‌محمود بهمنی افزود: بانک مرکزی در حوزه سکه نیز ادامه عرضه به صورت پیش فروش تا زمان شکست حباب قیمت در این بازار را پیگیری می‌کند.

وی ادامه داد: سال گذشته با وجود تشدید تحریم‌های اقتصادی بانک مرکزی و سایر بانک‌ها بسیار فعال بودند و توانستند عملکرد خوبی را از خود نشان دهند، به طوری که بر اساس آمارها تمام منابع مالی خود را در قالب تسهیلات بانکی در اختیار متقاضیان قرار دادند.

در بازار دیروز در گروه خودرویی، گروه خودروسازی سایپا عنوان بزرگ‌ترین خودروساز ایران را در دو ماه نخست امسال از آن خود کرد.

در دو ماه نخست امسال تولید انواع خودرو در گروه سایپا شامل شرکت‌های سایپا، پارس خودرو، زامیاد و سایپا دیزل بالغ بر ۷۷ هزار و ۴۵۳ دستگاه شد. این میزان تولید نسبت به دو ماه نخست سال قبل کاهش ۵/۳۲ درصدی را نشان می‌دهد.

این در حالی است که تولید گروه ایران خودرو شامل شرکت‌های ایران خودرو و ایران خودرو دیزل در دو ماهه اول امسال با کاهش ۱/۲۹ درصدی به ۷۶ هزار و ۶۷۴ دستگاه رسید.

گروه بهمن نیز با تولید ۲۸۳۴ دستگاه سومین خودروساز بزرگ کشور لقب گرفت. تولید گروه بهمن نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش ۴/۴۱ درصدی را نشان می‌دهد.

در گروه بانکی دیروز مدیر عامل بانک کارآفرین گفت: بانکی که نرخ سود بالاتر از عرف بازار اعلام می‌کند، در استنباط مردمی تردید نسبت به ثبات و سلامت مالی خود بار می‌آورد.

ولی‌اله سیف در گفت‌وگو با موج افزود: از نظر بانک مرکزی، بانک مجاز است که این اقدام را انجام دهد و متناسب با اهداف و سیاست‌های خود برای جمع آوری منابع و البته در صورت نیاز به نقدینگی می‌تواند در این مورد تصمیم گیری داشته باشد.

وی افزود: در یک بازار متعادل این نوسانات خیلی شدید نیست و در حد یکی دو درصد تفاوت منطقی است؛ آن هم زمانی که یک بانک نیاز دارد که نرخ سود سپرده‌های خود را بالاتر ببرد اما نه در حد ۴ یا ۵ درصد، بلکه در حد یکی دو درصد چرا که بازار متعادل اجازه مانورهای بیشتر از این را نمی‌دهد.

در روزهای اخیر نگرانی جدی در مورد وضعیت بانک‌ها و احتمال خروج نقدینگی از موسسات و بانک‌ها مطرح شده است. رقابت برای جذب سپرده‌های بانکی موجب شده است تا بانک‌ها و موسسات به پیشنهاد نرخ‌های بالا رو بیاورند که این امر اصل صرفه اقتصادی جذب این سپرده‌ها را با تردید مواجه کرده است.

در این گروه مدیرعامل شرکت بورسی پست بانک گفت: مقدمات برگزاری مجامع سالانه و فوق‌العاده در تیرماه فراهم شده و منتظر پاسخ وزارت اقتصاد هستیم.محمد‌حسن محبیان‌عراقی در برابر این سوال که با توجه به رفع ابهامات مربوط به واگذاری سهام شرکت مشمول اصل ۴۴ پست بانک و تایید شورای نگهبان مبنی بر واگذاری ۴۹ درصد سهام، تکلیف برگزاری مجامع سالانه و فوق‌العاده برای اعمال افزایش به کجا انجامید، پاسخ داد: مقدمات برگزاری این دو مجمع فراهم شده و در این رابطه گزارش‌هایی به دو سازمان بورس و خصوصی سازی ارسال کرده‌ایم.

این مقام مسوول‌ در واکنش به نکاتی در مورد پیش‌بینی‌ سود هر سهم، سیاست تقسیم سود در مجمع سالانه و درصد افزایش سرمایه هم گفت: مواردی چون وضعیت سود‌آوری هر سهم، سیاست تقسیم سود و درصد افزایش سرمایه از جمله نکاتی است که باید تا زمان برگزاری مجمع صبر کرد.

محبیان‌عراقی همچنین در مورد تغییر ریاست مجمع از وزارت اقتصاد به وزارت ارتباطات توضیح داد: رییس‌جمهور، ریاست مجمع را به وزارت ارتباطات تفویض کرده که در مجمع پیش رو مطرح خواهد شد.

در گروه پتروشیمی دیروز مرتضی عزیزی با اشاره به اینکه سودهای پیش‌بینی شده شرکت‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌های پتروشیمی پیشروی خود را در بازار حفظ کرده اند، تصریح کرد: عملکرد شرکت‌ها، تغییر قیمت نفت، افزایش ظرفیت تولید و افزایش حجم صادرات شرکت‌ها مهم ترین عوامل سودآوری شرکت‌ها بودند.

وی ادامه داد: این در حالی است که عملکرد شرکت‌های پتروشیمی طی سه ماه نخست امسال از سال ۹۰ نیز بهتر بوده است که به زودی اطلاعات جدید به بازار منعکس می‌شود.

مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی پارسیان با اشاره به تفاوت بااهمیت نرخ‌های فعلی محصولات و نرخ برابری ارز، اظهار کرد: با توجه به استانداردهای سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت‌ها باید نرخ‌های خود را به نرخ روز تسعیر کنند و راهی جز این وجود ندارد.

در همین حال در بورس کالا نیز افت بهای نفت و به دنبال آن محصولات پتروشیمی موجب انتظار برای کاهش نرخ محصولات پتروشیمی در بورس کالا شده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری رکودی بود که در آن ۱۹۵نماد به روی تابلو رفتند ۱۳۰نماد با کاهش قیمت و ۵۸ نماد با رشد ارزش مواجه شدند.