بورس چگونه به حسابرسان اعتماد خواهد کرد؟

گروه بورس- مجید اسکندری: شرایط پذیرش حسابرسان به عنوان معتمد بورس تغییر می‌کند. دکتر ناصر پرتوی، دبیر کل انجمن حسابداری ایران با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: به تازگی صحبت‌هایی در میان حسابرسان کشور مبنی بر تغییر شرایط حسابرسان معتمد بورس شده و دیدگاه‌های مختلفی را در پس آنها مطرح کرده است. سازمان بورس قصد دارد شرایط سخت‌تری را برای موسسات حسابرسی معتمد بورس بگذارد و البته مشخص نیست که این موضوع به نفع حرفه حسابداری کشور است یا ضرر آن.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین شرایط جدید مطرح شده این است که تعداد شرکای موسسات حسابرسی باید حداقل پنج نفر باشد، در صورتی که طبق قانون جامعه حسابداران رسمی این میزان سه نفر است.

پرتوی افزود: در حال حاضر بیش از ۱۴۰موسسه حسابرسی، عضو جامعه حسابداران رسمی هستند و از این تعداد حدود ۱۱۰موسسه حسابرسی، معتمد بورس هستند که در صورت اعمال شرایط جدید این تعداد به یک‌دهم کاهش می‌یابد که جوابگوی شرکت‌های بورس نخواهند بود.

البته سازمان بورس، تمهیداتی در نظر گرفته است که به این موسسات مهلتی یک‌ تا دوساله بدهد تا با شرایط جدید خود را تطبیق دهند.

دبیرکل انجمن حسابداری ایران ادامه داد: حسابرسان به دلیل برخورداری از روحیه محافظه‌کارانه، تمایلی برای افزایش تعداد شرکای خود ندارند، زیرا معتقدند افزایش بیش از سه شریک در یک موسسه، دردسرساز است. البته از ابتدای تشکیل جامعه حسابداران رسمی (سال ۱۳۸۰) و تاسیس موسسات حسابرسی (سال ۱۳۸۱) تاکنون، شرکای بیشتر موسسات حسابرسی دستخوش تغییرات وسیعی شده‌اند و اکثر موسسات شرکای خود را تغییر داده و تعداد آنها را اضافه یا کم کرده‌اند، بنابراین از لحاظ اینکه شرکت‌های بورسی، بزرگ هستند این کار منطقی به نظر می‌رسد، اما با روحیه حسابرسان سازگار نیست.

پرتوی درباره نظارت بر موسسات حسابرسی گفت: سازمان بورس قصد دارد نظارت حرفه‌ای خود را بر موسسات حسابرسی معتمد بورس انجام دهد، گرچه مطابق قانون، این نظارت برعهده جامعه حسابداران رسمی است و معلوم نیست که نظارت سازمان بورس مغایر قانون جامعه حسابداران رسمی است یا مطابق آن!

اما یکی از پیامد‌های مثبت این نظارت این است که به موسسات حسابرسی براساس آموزش شرکا و حضور در همایش‌های علمی و حرفه‌ای امتیاز داده خواهد شد و از سوی دیگر چنانچه حسابرسان دچار قصوری بشوند، سازمان بورس جرایمی برای آنها در نظر می‌گیرد.

دبیرکل انجمن حسابداری ایران در پایان پیشنهاد کرد: موضوع یاد شده در حال حاضر توسط کارشناسان سازمان بورس تحت بررسی است و بهتر است قبل از تصویب، اقدام‌های کارشناسی بیشتری روی آن انجام شود و از چهار ارگان حسابداری (سازمان حسابرسی، جامعه حسابداران رسمی، انجمن حسابداران خبره و انجمن حسابداری ایران) به صورت رسمی نظرخواهی شود‌ تا در مراحل اجرایی دچار مشکل نشود.‌