جنب پل حافظ

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار امروز (شنبه) آخرین هفته کاری مردادماه را پیش روی دارد. بازار داد‌وستد سهام در حالی قدم به آخرین هفته مردادماه می‌گذارد که بازار به انتظار پاره‌ای از مسائل کلان است. در بعد تحولات سیاسی، پایان مردادماه، موعد اعلام پاسخ جمهوری اسلامی ایران به بسته پیشنهادی گروه ۱+۵ و در هفته دوم شهریورماه (۹اوت) پایان مدت‌زمانی قطعنامه شورای امنیت در مورد فعالیت اتمی کشورمان است، که از اهمیت بالایی برخوردار است. هرچند که تحولات اخیر در صحنه سیاسی منطقه به ویژه پایان درگیری‌های لبنان با پیروزی چشمگیر حزب‌ا...، مذاکرات فشرده میان «تهران- مسکو» و «تهران- پکن»، احتمال عبور بدون تنش از این مقاطع را افزایش داده است. از سوی دیگر، بازار سهام به دلیل نبود وجود چشم‌انداز کوتاه‌مدت از بروز تنش قابل‌توجه احتمالا بدون توجه خاص به این مقاطع زمانی به کار خود ادامه خواهد داد. از بعد تحولات اقتصادی نیز بازار با دو بحث تورم و تقاضای دولت برای افزایش بودجه عمرانی کشور مواجه است.

در صورت افزایش بودجه عمرانی وضعیت رونق اقتصادی در برخی از گروه‌های سهام نظیر پیمانکاری و تجهیزات افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر، بحث تورم در کشور به ویژه در بخش ساختمان موجب افزایش بهای املاک و در کنار آن به راه‌افتادن تولید در بخش ساختمان شده است.

بورس اوراق بهادار در هفته گذشته پس از تلاش اولیه و ناموفق معامله‌گران برای اصلاح روند قیمتی گروه معدنی- فلزی که رشد بی‌سابقه‌ قیمتی را در طول ۲ ماهه اخیر تجربه کرده‌اند، بار دیگر تا حدودی به سوی گروه‌معدنی و فلزی در پایان هفته گرایش نشان داد. این گرایش در شرایطی رخ داد که بازار از یک سو با اختلاف معنادار P/E سهام در بازار مواجه بوده و از سوی دیگر رشد قیمتی برخی از سهام از دامنه توجیهات مالی و محاسباتی نیز فراتر رفته‌اند، که این مساله را می‌توان ناشی از تغییر نگرش بازار و گرایش از ارزش ذاتی به انتظارات قیمتی توجیه کرد. در شرایط کنونی به نظر می‌رسد برخی از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران تحقق رشد قیمت‌ها را بر رعایت اصل ارزش ذاتی و توجیه‌های تحلیلی ارجحیت داده‌‌اند، که این امر نمی‌تواند برای مدت طولانی ادامه یابد، این روند می‌‌تواند ریسک بازار را به میزان قابل ملاحظه‌ای در سهام با P/E بالا به ویژه در مورد شرکت‌هایی که ارزش جایگزینی آنها فاصله معناداری با ارزش بازار آنها یافته است، افزایش دهد. امری که در سال‌های گذشته در مورد سهام گروه سیمانی و واسطه‌گری مالی به چشم ‌خورده و احتمال تکرار آن وجود دارد.

با گرایش دوباره معامله‌گران ریسک‌پذیر به سوی گروه معدنی، بازار چهارشنبه شاهد عقب‌نشینی سهامداران عمده و عرضه‌های قابل توجه بود، به گونه‌ای که «باما» از سوی گروه صنعتی امیر و گل‌گهر از سوی بانک سپه در تالار عرضه شد که این امر تامل کارشناسان بازار را برانگیخته است.

از سوی دیگر معامله‌‌گران ریسک‌گریز در بازار هفته گذشته به سوی گروه خودرویی، ساختمانی و پتروشیمی و تجهیزات گرایش یافتند. در گروه خودرویی ارزندگی P/E این گروه به همراه شایعات مربوط به معامله سهام بانک پارسیان، با وجود تمامی اما و اگرهای این معامله، باعث توجه معامله‌گران شد، هر چند که وضعیت بازار خودروهای سبک در کشور در آستانه اشباع قرار داشته و روند سودآوری گروه خودرویی پس از قریب به ۵سال روند صعودی، اینک وارد دوران ثبات شده است. در همین حال شرکت‌های خودرویی براساس دو سیاست فروش اعتباری و جایگزینی خودروهای فرسوده تصمیم به تحریک تقاضا در بازار دارند. از سوی دیگر نیز شرکت‌های خودرویی در تلاش برای کسب بازارهای خارجی و انتقال تولید به نقاط خارج از مرکز، جهت برخورداری از معافیت مالیاتی، اقداماتی را در دستور کار دارند که ایجاد خطوط تولید سمند در سوریه و انتقال بیشتر تولید محصولات ایران‌‌خودرو به خراسان، زامیاد به کاشان و سایپا به خمین در این راستا ارزیابی می‌شود. در گروه ساختمانی نزدیکی پایان سال مالی به همراه بحث رشد ارزش دارایی‌ها، پتانسیل این گروه را افزایش داده است. در گروه پتروشیمی اما دو اصل مزیت نسبی و ارزش بالای صنعت وضعیت مناسبی را پدید آورده است.

حضور مهندس نعمت‌زاده در شرکت پخش و پالایش و ایجاد امنیت بلندمدت، تامین خوراک مجتمع‌های درون سرزمینی، اجرای طرح‌های توسعه‌ای نظیر واحد PVC پتروشیمی آبادان، توسعه واحدهای پتروشیمی اراک، فنل وانیرریدفتالیک در پتروشیمی اصفهان و واحد یک‌میلیون تنی متانول در پتروشیمی خارک به همراه رشد بهای جهانی محصولات پتانسیل این گروه را به عنوان بسترهای بلندمدت سرمایه‌گذاری مطرح ساخته‌اند. در گروه تجهیزات نیز شرکت‌های عمده گروه شامل تراکتورسازی ایران تحت‌تاثیر کاهش هزینه‌های مالی - که سال گذشته تا یک‌صدتومان از EPS شرکت کاست- هپکو تحت تاثیر رشد فعالیت‌های عمرانی و احتمال انجام معامله عمده ۱۳درصدی سهام شرکت و کمباین‌سازی با توجه به اقبال برخی معامله‌گران و با وجود فاصله ارزش جایگزینی کارخانه با ارزش بازار آن، با اقبال مواجه‌اند.

در کنار گروه‌های ذکرشده کارشناسان بازار در گروه واسطه‌گری مالی نیز با شرایط خاص گروه سهام بانک‌ها و لیزینگی مواجه‌اند. تغییر فرمول اعطای تسهیلات به گونه‌ای که تغییر جدی در وضعیت این بانک‌ها پدید نیاورده است، موجب افزایش پوشش EPS شرکت‌ها در ۶ ماه خواهد شد. این مساله در گروه لیزینگی نیز با جایگزینی عقدهای مضاربه و مشارکت به جای «عقد اجاره به شرط تملیک» رخ داده و گزارش‌های ۶ماه شرکت‌های لیزینگی نیز تقویت شده است. در شرایط کنونی بازار همچنین با توجه به انتظار کارشناسان جهت ارائه گزارش‌های ۶ماه به نسبت هر ساله در جو کم‌خبری به سر می‌برد. جوی که با گذشت موعد برگزاری مجامع و تا موعد انتشار گزارش‌های ۶ماه بازار مطلوبی را برای شایعات فراهم می‌کند. شایعاتی که جا دارد سرمایه‌گذاران در برخورد با آنها احتیاط لازم را مبذول کنند.