طرح توسعه و افزایش ظرفیت سیمان مازندران به بهره‌برداری می‌رسد

گروه بورس- مدیر عامل سیمان مازندران، گفت: خط توسعه این شرکت باید در بهار ۸۶ راه‌اندازی شود. مهندس زرکش - مدیرعامل شرکت سیمان مازندران

مهندس زرکش در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرنگار ما، گفت: سیمان مازندران طرح احداث یک واحد با ظرفیت سه هزار تن کلینکر در روز را در دست دارد.

وی همچنین با اشاره به طرح افزایش ظرفیت کارخانه سیمان از دو به چهار تن کلینکر در روز افزود: این طرح نیز تا پایان سال ۸۶ به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته وی تاکنون خط توسعه شرکت بیش از ۷۰درصد و پروژه افزایش ظرفیت بیش از ۶۰درصد پیشرفت داشته است.

مهندس زرکش با تاکید بر روند روبه رشد عملکرد شرکت سیمان مازندران، گفت: پیش‌بینی عملکرد سال ۸۵ شرکت نیز با افزایش روبه‌رو است. به طوری که سود پس از کسر مالیات شرکت با ۱۳درصد افزایش و فروش شرکت نیز با ۱۳درصد افزایش پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به شرکت ساریت که از زیرمجموعه‌های سیمان مازندران است اضافه کرد: این شرکت ورق‌های صاف و موج‌دار آزبستی و... تولید می‌کند.

مدیرعامل شرکت سیمان مازندران در ادامه در حالی که به مشکلات صنعت سیمان اشاره داشت، گفت: متاسفانه دولت، این صنعت زیربنایی را تحت فشار شدید قرار داده و همچنان سیستم نظارتی و قیمت‌‌گذاری خود را اعمال می‌کند.

وی در حالی که صنعت سیمان را برای ورود ایران به (WTO) سازمان تجارت جهانی، دارای مزیت نسبی دانست، افزود: مواد اولیه کافی، انرژی و متخصص مناسب در کشور ما برای صنعت سیمان باعث شده قیمت تمام شده سیمان در ایران با سایر کشورها قابل قیاس نبوده و از موقعیت ویژه‌ای برخوردار باشد، اما با این وجود این صنعت با مشکلات عدیده‌ای مواجه است. این در حالی است که در تمام دنیا آخرین مشکلاتی متعلق به صنعت سیمان است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت‌های تولیدکننده سیمان به دو دسته قدیمی و جدید تقسیم می‌شوند، اظهار داشت: گروه قدیمی‌تر دارای ماشین‌آلات مستهلک شده‌ای هستند و به همین دلیل در حال حاضر سودآور نشان می‌دهند که این سود واقعی نیست و در آینده با مشکل مواجه خواهند شد. اما شرکت‌های جدید به دلیل بهره‌‌های بانکی بالا و... از هم اکنون دچار زیان هستند.

به گفته وی این کارخانه‌های جدید در بازپرداخت اقساط مشکل دارند.

مهندس زرکش در حالی که معتقد است سیمان نباید جز کالاهای نرخ‌گذاری شده باشد اضافه کرد، حداکثر دو درصد قیمت تمام شده ساختمان سیمان است. اما رانت مخوفی در این کار وارد بازار سیاه شده که دولت از آنها مالیات نمی‌گیرد.

به گفته وی دولت در هر جا که ذی‌نفع است از جمله پتروشیمی، فولاد و... قیمت‌ها آزاد است اما در صنعت سیمان چنین نیست.

مدیرعامل سیمان مازندران با اشاره به اینکه در تمام دنیا استاندارد قیمت فولاد به سیمان یک به شش (در تن) است، افزود: این نسبت در کشور ما یک به ۱۰ است. یعنی اینکه در نرخ دولتی هم این استانداردها رعایت نمی‌شود.

وی تصریح کرد: کسی که می‌خواهد پروژه‌‌ای ایجاد کند، ابتدا تصمیم می‌گیرد که اسکلت فولادی باشد یا سیمانی. در همین حال چون در حال حاضر سیمان ارزان است فشار به مصرف سیمان می‌آید وگرنه ما کمبود سیمان نداریم.

وی یکی از راه‌های برون رفت از این فشارهای زیاد در صنعت سیمان را راه‌اندازی بورس فلزات ذکر کرد و افزود: وزارت بازرگانی با آزادسازی نرخ موافق است، اما با بورس وزارت بدون هیچ دلیل مشخصی مخالفت می‌کند. این در حالی است که در بورس‌فلزات کمیته هیات‌نظارت، بر معاملات نظارت می‌کند.

مهندس زرکش در حالی که حذف تعرفه واردات سیمان از سوی دولت را بدون مجوز کارشناسی دانست، گفت: سیمانی در دنیا نیست که ارزان‌تر از تنی ۶۰ تا ۸۰دلار به ایران برسد که کیفیت این سیمان نیز به سیمان داخلی نمی‌رسد. به گفته وی، اکنون که دولت مجوز واردات یک‌میلیون تن سیمان را به کشور داده، چند‌میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شود که اگر همین میزان در داخل کشور به تولیدکنندگان تسهیلات داده شود، شرایط بهتری ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه قیمت سیمان وارداتی به تنی ۸۵ تا ۹۰هزار تومان می‌رسد، دولت سیمان داخلی را ۴۴هزار تومان قیمت‌گذاری کرده است. به گفته وی، پیش‌بینی شده که امسال ۳۵میلیون تن سیمان تولید شود.

مدیرعامل سیمان مازندران در ادامه با اشاره به اینکه ممنوعیت صادرات نیز کاری صددرصد برخلاف برنامه چهارم توسعه بود، گفت: دولت در این زمینه تنها از ابزار خودش استفاده کرد، در حالی که در اقتصادهای آزاد، چنین اتفاقی نمی‌افتد، چرا که در این شرایط سیمان به شکل قاچاق خارج می‌شود.

وی تصریح کرد: ممنوعیت صادرات سیمان به نفع دلال‌ها و قاچاقچیان و به ضرر تولیدکننده و سهامداران است.

وی در حالی که به بیشتر بودن نفوذ رانت‌گیر‌ها از تولیدکنندگان اشاره داشت، افزود: در حالی که صادرات از مالیات معاف است و می‌تواند تامین‌ نقدینگی و تامین ارزی کند، بدترین اقدام دولت در این زمینه ممنوعیت صادرات است.