ایسنا- این احتمال وجود دارد که با اعمال مصوبات ماده ۵۷، اساسنامه شرکت بورس نیز تغییر پیدا کند و در آن زمان نیز می‌توان نظرات دیگری را در اساسنامه اعمال کرد. محمد ابراهیم قربانی فرید، کارگزار بورس اوراق بهادار، درباره اساسنامه شرکت بورس و اینکه اساسنامه از سوی یک گروه ۱۱ نفره منتخب کارگزاران تهیه و به صورت پیشنهادی به هیات مدیره سازمان ارائه شده بود، گفت: هیات مدیره نیز یکسری نظرات داشته که با اعمال آن دوباره به کارگزاران برای بررسی نهایی ارجاع دادند و قرار شد که موارد مطرح شده از سوی کارگزاران در چارچوب قانون و تغییرات نهایی روی آن صورت گیرد و سازمان نیز پذیرفت که خارج از قوانین نظارت بیش‌تر یا کمتر صورت ندهد، در نتیجه به‌زودی‌ شاهد ثبت این شرکت خواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هیچ چیز در مرحله اول ایده‌آل نخواهد بود، خاطرنشان کرد: اساسنامه برای اولین‌بار تهیه شده و ایرادهایی نیز وجود خواهد داشت، اما پس از مدتی می‌توان بازنگری روی این اساسنامه انجام داد. در حال حاضر یک نوع بلاتکلیفی در بازار سهام وجود دارد، زیرا قانون تشکیل شده، اما بخشی از قانون که شرکت است، هنوز شکل نگرفته است، لذا هر چه زودتر باید این اساسنامه نهایی شود.

نماینده کارگزاران در کمیته ماده ۵۷، انجام کارها بر روی روال عادی از سوی این کمیته را مطرح کرد و افزود: نتیجه این کمیته در آینده در سازمان عملی خواهد شد و این احتمال وجود دارد که با اعمال مصوبات ماده ۵۷ اساسنامه نیز تغییر پیدا کند، در آن زمان نیز می‌توان نظرات دیگری را اعمال کرد.

قربانی ادامه داد: جلسه سه نفره این کمیته تشکیل شده و در آن جلسه نظرات کلی مطرح شده اما هیچ‌گونه جمع‌بندی صورت نگرفته است، لازم است در پنج تا ۶ جلسه کلیات مطرح شده و در نهایت دارایی‌های کارگزاران بورس اوراق بهادار به خوبی بین سازمان و شرکت سهامی‌ بورس تقسیم شود.

او درباره زمان به پایان رسیدن کار این کمیته توضیح داد: این امر بستگی به فاصله جلسات خواهد داشت، اما سازمان بورس، اطلاعات سازمان کارگزاران بورس تهران و ریز دارایی‌ها و بدهی‌ها را در اختیار این کمیته قرار خواهد داد تا مطالعه صورت گرفته و با روش کلی این دارایی‌ها به نحوی که طبق قانون پیش‌بینی شده، تقسیم شود.

این کارگزار بورس اوراق بهادار در ادامه عنوان کرد: با تشکیل شرکت سهامی بورس طبق قانون بازار اوراق بهادار، شرکت کار عملیاتی بازار سرمایه را انجام داده و سازمان نیز نظارت بر شرکت را به صورت مستمر انجام می‌دهد.

قربانی ضمن بیان روند رو به بهبود وضعیت بازار، پایین بودن حجم معاملات را به دلیل تاخیر در تشکیل شرکت بورس عنوان کرد و افزود: مسائل بیرونی نیز در بازار سهام تاثیرگذار است، اما در کل روند رو به بهبودی را شاهد هستیم، بنابراین اگر شرکت تا دو، سه هفته آینده شکل گیرد، دوباره بازار سرمایه راه خود را به درستی پیدا کرده و فعال خواهد شد. بنابراین مشکل خاصی در راه نیست. این کارگزار بورس اوراق بهادار با بیان اینکه کارگزاران و نهادهای مالی پول‌های خود را به عنوان موسس به حساب واریز کردند، گفت: ۸۰درصد از کارها انجام شده است، امیدنامه در حال نهایی شدن است که ۲۰درصد به صورت پذیره‌نویسی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. امیدواریم با حل و فصل موضوعات بازار سرمایه نظم خوبی در بازار داشته و معاملات به صورت شفاف صورت گیرد.

زهرا نژاد بهرام، کارشناس بازار سرمایه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بورس ایسنا، با بیان اینکه محدودیت زمانی و اجرایی، نگرانی و دغدغه زیادی را بر بورس تحمیل می‌کند، خاطرنشان کرد: اگر هیات‌مدیره بخواهد با شتاب به سمت تصویب اساسنامه حرکت کند تا خود را به مرحله‌ای که قانون برای آن طراحی کرده برساند، احتمال منطبق نشدن این اساسنامه‌ها با نیاز‌های بورس وجود دارد.