پرسش از خواننده‌ای از طریق تلفن: وضعیت سود‌آوری فولاد مبارکه را در سال آینده چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟
شرکت فولاد مبارکه اخیرا پیش‌بینی درآمد هر سهم خود برای سال ۸۷ را ۶۰۴ریال به ازای هر سهم اعلام کرده است. در خصوص تحلیل اجمالی این اطلاعیه، چند نکته قابل توجه است:

1 - همان‌طور که پیشتر در همین ستون اشاره کردیم، امکان افزایش ظرفیت تولید برای فولاد مبارکه در سال آینده وجود نخواهد داشت و تناژ تولید در همان محدوده 7/4 تا حداکثر 5میلیون تن برآورد می‌شود.
۲ - شرکت بودجه سال آتی را بر مبنای پیش‌بینی تولید و فروش ۷۴/۴میلیون تن انواع محصولات قرار داده است. قیمت فروش مورد پیش‌بینی تمامی محصولات نیز افزایش یافته است. در جدول زیر مقایسه بودجه فروش ۸۷ را با آخرین پیش‌بینی اخیر شرکت برای سال ۸۶ ملاحظه می‌کنید:
در تحلیل پیش‌بینی قیمت‌های فروش می‌توان گفت، مبارکه فرض‌های واقع‌بینانه‌ای را در نظر گرفته که در صورت عدم بروز رخدادی غیر منتظره، احتمالا بودجه فروش را محقق خواهد کرد.
۳ - در سرفصل بهای تمام شده ؛ «فولاد» خرید سنگ آهن را در سال آینده از منابع داخلی با بیش از ۲۰درصد رشد قیمت پیش‌بینی کرده است. به نظر می‌رسد با توجه به اطلاعیه چادرملو و فولاد، توافقات در مورد افزایش ۲۰‌درصدی نرخ سنگ آهن در سال آینده احتمالا نهایی شده است. در بخش دستمزد، شرکت پیش‌بینی هزینه را حدود ۲۳درصد رشد داده و سربار نیز ۱۵درصد نسبت به سال ۸۶ افزایش یافته است که با توجه به انتظارات تورمی، فرض‌های کاملا معقولی هستند.
در مجموع فولاد پیش‌بینی کرده با تحقق این تغییرات در سرفصل‌های فروش و بهای تمام شده، حاشیه سود ناخالص شرکت از 47درصد به 42درصد کاهش یابد.
۴ - هزینه های عملیاتی در سال آینده با کاهش قابل ملاحظه ۱۸درصدی نسبت به سال‌جاری در پیش‌بینی بودجه لحاظ شده است. عمده ترین دلیل این کاهش، خصوصی شدن شرکت و کاهش ۵۰‌درصدی کمک پرداختی به صندوق بازنشستگی فولاد است. این گمانه زنی وجود دارد که در سال ۸۸ این هزینه به طور کامل از بودجه فولاد حذف شود.
5 - با فرض ثبات بهای تمام شده و خرید مواد اولیه به نرخ ثابت در طول سال و نیز عدم امکان افزایش ظرفیت تولید، تنها رشد قیمت فروش می‌تواند سودآوری فولاد مبارکه را در سال آینده تحت تاثیر قرار دهد. در جدول زیر تاثیر هر 100 تومان افزایش میانگین قیمت فروش هر یک از محصولات مبارکه، بر سود‌آوری سال آینده محاسبه شده است:
تفسیر ساده ارقام این جدول به ما نشان می‌دهد که اگر به عنوان مثال قیمت فروش محصولات گرم مبارکه با افزایش ۱۰۰تومانی در کل سال ۸۷ مواجه شود، سود هر سهم بیش از ۲۱تومان از این بابت تاثیر مثبت خواهد پذیرفت. همچنین اگر تمامی محصولات شرکت افزایش میانگین ۱۰۰ تومانی در قیمت فروش را شاهد باشند، در این صورت سود خالص هر سهم حدود ۳۰ تومان نسبت به پیش‌بینی کنونی قابلیت رشد دارد.
البته باید توجه داشت از آنجا که فولاد مبارکه، اغلب فروش محصولات خود را به صورت سلف سه ماهه انجام می‌دهد، افزایش نرخ‌ها در نیمه اول سال بیشترین تاثیر را بر سودآوری سال آتی دارند. گفتنی است در حال حاضر آخرین قیمت‌های فروش مبارکه برای تحویل محصول در فصل بهار، با مفروضات بودجه 87 تقریبا تطابق دارد و افزایش قابل ملاحظه قیمت فروش محصولا ت در سال آتی با توجه به وضعیت بازار فروش، از جمله مفروضاتی است که باید با احتیاط با آن برخورد شود.
Shahriary_Sh@yahoo.com