گروه بورس - همایون دارابی: انتشار گزارش پیش‌بینی سود هر سهم (EPS) سال مالی آینده موجب توقف ده‌ها نماد شده و تاثیر گسترده‌ای بر روند دادوستد سهام بازار بر جای گذاشته است. بازار سهام در شرایطی هفته کاری خود را امروز (شنبه) آغاز می‌کند که روند دادوستد سهام در روزهای پایانی هفته گذشته تحت تاثیر توقف گسترده نمادهای دارای سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه بود.

با توقف این نمادها که تعداد آنها بیش از ۴۰ نماد است، روند دادوستد سهام از تب و تاب افتاد.

با این توقف گسترده، بازگشت برخی از نمادها شامل ۱۱ نماد موجب شد تا بخش عمده دادوستدها تحت تاثیر این بازگشایی‌ها قرار گیرد.

از سویی برخی از نمادهای عمده نظیر فولاد مبارکه نیز در حالی که شاهد توقف نماد نبودند (به دلیل عدم تغییر بیش از ۱۰درصد EPS سال ۸۷ نسبت به ۸۶) گزارش EPS خود را منتشر کردند که موجب جلب توجه کارشناسان بازار شده است.

در حال حاضر بهبود فرآیند گزارش‌دهی شرکت‌های بورسی و همچنین مرتب‌تر شدن این گزارش‌ها به لحاظ زمان انتشار موجب بهبود وضعیت ارائه تحلیل از سوی کارشناسان و اطمینان نسبی به شرایط بازار شده است.

در این میان نحوه برخورد معامله‌گران با گزارش‌های منتشره نیز از اهمیت برخوردار است؛ معامله‌گران براساس دو استراتژی سرمایه‌گذاری عمده شامل استراتژی رشدگرا و درآمدگرا گزارش‌ها را دسته‌بندی کرده و شرکت‌های مورد نظر خود را در سال آینده انتخاب می‌کنند.

از سویی اصول سرمایه‌گذاری براساس روش CANSLIM نیز بی‌طرفدار نیست که در این استراتژی دو فاکتور رشد درآمد فصلی و رشد درآمد سالانه برپایه اعدادی میان ۲۰ تا ۴۰درصد مبنای انتخاب سهام قرار می‌گیرد.

در کنار مساله گزارش‌های پیش‌بینی عایدی هر سهم که در ادامه بار دیگر به آنها خواهیم پرداخت، بازار در بحث تحولات کلان با یک سری از متغیرهای اساسی در هفته جاری مواجه است.

انتشار گزارش محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و انتشار پیش‌نویس قطعنامه سوم شورای امنیت در میان اعضای این شورا موجب پررنگ شدن تحولات سیاسی شده است.

با توجه به مفاد این قطعنامه به ویژه توصیه به عدم تعهدات تازه یا حمایت مالی دولتی برای تجارت با ایران و اعطای اعتبار، ضمانت یا بیمه صادرات موجب بروز مشکل برای شرکت‌هایی خواهد شد که به ویژه ساختار مالی آنها بر دریافت فاینانس جاری یا مبادلات قابل توجه بین‌المللی استوار است.

از سویی گزارش البرادعی نیز اگرچه در راستای گزارش‌های قبلی مدیرکل آژانس ارزیابی می‌شود، اما به دلیل تاکید تهران بر مطالبات گذشته، شاید موجب نشود پس از یکسال فاصله، قطعنامه سوم صادر نشود. از این روز بازار با تاثیر مسائل سیاسی مواجه خواهد بود، هر چند که به دلیل ارزیابی اولیه معامله‌گران از وقوع این مساله تاثیر جدی و درازمدتی بر بازار نخواهند داشت.

در این شرایط تبعات این مساله می‌تواند بازار را با حالت انتظار مواجه کند که در ماه پایانی سال با توجه به شرایط عمومی بازار آثاری را خواهد داشت.

با فرا رسیدن اسفند ماه بازار با توجه به نیازهای مالی سرمایه‌گذاری و فرا رسیدن موعد عمومی پرداخت اقساط، به طور سنتی عرضه‌ها بیش از ماه‌های دیگر سال است که این امر انتظارات از آخرین ماه سال را کاهش می‌دهد.

از سویی بورس در اسفند ماه امسال احتمالا حداقل ۲عرضه اولیه را تجربه خواهد کرد که اگرچه سیمان آبیک چندان تاثیری نخواهد گذاشت، اما عرضه اولیه کشتیرانی و همچنین عرضه‌های خرد سازمان خصوصی‌سازی که احتمالا با توجه به مهلت اندک، این سازمان تمام تلاش خود را برای بیشترین فروش صورت خواهد داد، در کنار تحولات سیاسی خارجی پس از تصویب بودجه سالانه، بازار را تحت‌تاثیرقرار خواهد داد.

در تحولات اقتصادی اینک مهم‌ترین مساله بحث فروش یا عدم فروش سوخت آزاد در سال آینده است. بحث سوخت آزاد که توام با آن ارائه مدل اقتصادی خرید و فروش برق میان دولت و بنگاه‌های خصوصی و همچنین آزادسازی فروش محصولات پتروشیمی مطرح شده است، حکایت از موجی از آزادسازی در اقتصاد کشور می‌دهد که به‌رغم جو ابهام‌‌آلود اولیه و تبعات آن می‌تواند در بلندمدت به وضعیت اقتصاد کشور بهبود ببخشد.

فروش سوخت آزاد از سویی گامی بلند برای آغاز خصوصی‌سازی در صنعت نفت کشور تلقی می‌شود. صنعتی که اینک نخستین نماینده آن پالایشگاه اصفهان (جی) در بورس پذیرفته شده است. از سویی با تعیین نرخ بین‌المللی برق برای خرید و فروش میان نیروگاه‌ها و شرکت‌های توزیع، آخرین حلقه برای واگذاری نیروگاه‌های دولتی که اینک حداقل ۱۰نیروگاه با تصویب اساسنامه آنها توسط دولت در صف واگذاری قرار دارند، تکمیل خواهد شد. گستردگی واگذاری‌‌ها موجب خواهد شد فشار مضاعفی بر نقدینگی بازار وارد شود که اتخاذ سیاست‌های تقویتی در بعد تقاضا را لازم می‌نماید.

در بازار چه خبر بود؟

در بازار چهارشنبه توقف گسترده نمادهای معاملاتی و بازگشایی ۱۱نماد متوقف در کنار معامله عمده آلومینیوم ایران مهم‌ترین تحولات بازار بودند. در معامله عمده آلومینیوم ایران پس از مسائل رخ داده در روز سه‌شنبه که به موجب آن پس از انتشار گزارش EPS (عایدی هر سهم) ساعتی بعد گزارش باطل شد و معامله در دقایق آخر بازار سه‌شنبه آغاز و با تمدید نیم‌ساعتی زمان معاملات رقابتی میان دو خریدار صورت گرفت که این رقابت در روز چهارشنبه آغاز شد، اما اندکی بعد از آغاز رقابت، این رقابت متوقف شد و خریدار دوم پس از چند ریال رقابت از گردونه خارج شد تا این بلوک ۴۰درصدی به کنسرسیوم توسعه صنعتی و موسسه مالی و اعتباری مهر برسد. این توقف رقابت، متعاقب مسائل رخ داده در بازار سه‌شنبه دستمایه شمار قابل ملاحظه‌ای از شایعات شده است.

در کنار مساله معامله عمده آلومینیوم ایران توقف نمادهای معاملاتی از اهمیت برخوردار بود. توقف نماد ملی مس برای اعلام EPS سال ۸۷، مهم‌ترین تحول گروه فلزات اساسی بود، در شرایطی که قیمت جهانی مس به ۸هزار و ۲۶۰دلار رسیده است، توجه کارشناسان به نماد ملی مس جلب شده است. قیمت فلز مس از می سال ۲۰۰۶ تاکنون چنین رشدی را تجربه نکرده بود.

افت بی‌سابقه موجودی انبارهای LME که تا سطح ۱۳۷هزار تن پایین آمده و نشان‌دهنده قدرت تقاضا است در کنار افت ارزش دلار و تلاش معامله‌گران برای «هج» کردن در برابر تورم موجب این رشد شده است. با وجود چنین رشدی شنیده‌ها حکایت از تداوم سیاست پیش‌بینی EPS ملی مس و استواری آن بر مبنای بهای ۶هزار و ۵۰۰دلار در هر تن دارد که در این صورت EPS‌ (عایدی هر سهم) نسبت به ٍEPS کنونی شرکت افت خواهد داشت. در گروه فلزات اساسی توقف نماد فولاد خراسان نیز بااهمیت است.

در گروه معدنی توقف نماد گل‌گهر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پس از ارائه گزارش چادرملو که پس از تعدیل EPS بدون تغییر قیمت خاصی بازگشایی شد، گل‌گهر نیز باتوجه به بحث تولید گندله و افزایش تولید می‌تواند رشد قابل‌ملاحظه‌ای در EPS سال آینده خود اعمال کند که این امر در نمادهای هلدینگی از جمله سرمایه‌گذاری امید، سپه و معادن و فلزات موثر خواهد بود.

در گروه پتروشیمی سخنان دکتر غلامی معاون سازمان خصوصی‌سازی در مورد باقی ماندن ۱۱درصد از سهام پتروشمیی فن‌آوران بر ابهامات آخرین دور عرضه این واحد افزوده است. در صورت مبنا قرار دادن این سخنان باقی مانده سهام فن‌آوران به صورت ۸درصد صندوق بازنشستگی، ۷درصد تامین، ۸درصد غدیر و ۱۱درصد سهام خرد تقسیم‌بندی خواهد شد. پیش از این احتمال داده می‌شد، ۳درصد سهام به صورت کارگری و ۱۶درصد به صورت خرد واگذار شود. در صورت تحقق آخرین دور عرضه، فن‌آوران نخستین شرکت اصل ۴۴ بورس خواهد بود که تمامی سهام آن در سال جاری به بخش خصوصی واگذار شده است. در گروه پتروشیمی، نماد پتروشمی اراک برای اعلام EPS سال آینده متوقف شده است.

در خارج از بورس سازمان خصوصی‌سازی در مزایده‌ای پتروشیمی رازی را که تولیدکننده کود شیمیایی است به خریداران ترک واگذار کرد. این واگذاری ۶۳۵میلیارد تومانی این امید را ایجاد کرده است که واحدهای تولید کود شیمیایی خصوصی از سیطره قیمت‌گذاری دولتی خارج شوند که این مساله خبر خوبی برای سهامداران پتروشیمی شیراز و همچنین اوره و آمونیاک غدیر خواهد بود. پتروشیمی امیرکبیر اما بدون خریدار ماند. پتروشیمی امیرکبیر با ابعادی بزرگ‌تر از پتروشیمی اراک به دلیل زیان‌دهی در چنبره مشکلات باقی مانده است.

در گروه خودرویی ایران‌خودرو در شرایطی روز چهارشنبه عدم‌حضور بازار گردان را شاهد بود که این شرکت در هفته آینده برگزاری مجمع عادی فوق‌العاده را برای دومین بار شاهد خواهد بود و راه را برای حضور دکتر منطقی در دو سمت ریاست هیات‌مدیره و مدیرعاملی این شرکت باز خواهد کرد. با نزدیک شدن به پایان سال، انتظارات از گروه ایران‌خودرو به دلیل وجود مشکلات مالی کاهش یافته است. در این گروه پارس‌خودرو برای اعلام EPS سال آینده متوقف شده است.

در گروه بانکداری بانک اقتصاد نوین برای اعلام ٍEPS متوقف شده است که انتظار می‌رود این EPS در حدود ۱۱درصد بیش از پیش‌بینی کنونی EPS شرکت برای سال ۸۶ باشد. در گروه لیزینگ‌ها رایان‌سایپا و لیزینگ صنعت و معدن برای تعدیل EPS متوقف شدند که این امر لیزینگ ایران را نیز با صف خرید مواجه کرد. با فرض عدم‌کاهش سود بانکی در سال آینده گروه لیزینگی همانند گروه بانکی با رشد EPS مواجه می‌شوند.

در گروه دارویی نمادهای این گروه در بازگشایی پس از اعلام EPS با رشد قیمتی قابل‌ملاحظه بازگشایی شدند. ابوریحان با ۳۳درصد، امین با ۵/۲۰درصد، سینادارو با ۶۶/۱۲درصد، فارابی با ۰۳/۳درصد و رازک با ۷۸/۲درصد در بازگشایی نماد توجه کارشناسان را به سوی گروه دارویی جلب کرد. پس از حرکت قیمتی البرز دارو و عبیدی در هفته گذشته و روند روز چهارشنبه، احتمال دور جدیدی از حرکت قیمتی در ماه پایانی سال در این گروه وجود دارد. در این گروه سبحان دارو نیز در انتظار اعلام EPS است. در مجموع بازار چهارشنبه بازاری بهتر از روزهای قبل بود که البته به لحاظ وضعیت شاخص تغییری در روند افت پدید نیامد. شاخص چهارشنبه ۱۷/۴واحد افت کرد تا در مجموع بازار در هفته قبل با ۸/۷۶واحد افت شاخص ۸/۳۱درصد افت ارزش و رشد ۱/۵درصدی شمار خریداران (۱۶هزار و ۷۴۸نفر) مواجه شوند.