گروه بورس - هدیه لطفی: رکود معاملات بورس در روز گذشته ادامه یافت. به گزارش دنیای اقتصاد، بازار فرابورس آخرین روز کاری هفته را با کاهش نامحسوس شاخص سپری کرد.
در این روز تلاش نمادهای میدکو، پالایش نفت شیراز، نفت پاسارگاد و فولاد صبانور در مقابل تاثیر منفی شتران، مارون و همراه اول بی‌نتیجه ماند و در نهایت شاخص فرابورس با ۱/۰ واحد کاهش مواجه شد و به محدوده ۲/۵۱۴ واحدی رسید.

روز گذشته به دلیل خبر افزایش نرخ دارویی‌ها، گروه دارویی حاضر در فرابورس همگام با شرکت‌های پالایشگاهی با صف خرید روبه‌رو شدند. به طوری که پالایشگاه نفت شیراز با دادوستد 3/6 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات دیروز را به خود اختصاص داد و نمادهای پتروشیمی خراسان و بانک دی نیز به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.
در همین حال پخش البرز و سبحان دارو نیز به عنوان نمایندگان گروه دارویی در فرابورس با نوسانات مثبت ۵ درصد و همچنین صف خرید به کار خود پایان دادند. در بازار ابزارهای نوین مالی نیز اوراق اجاره امید با معاملات سنگین ۱۰۸ میلیارد ریالی در صدر دیگر نمادها قرار گرفت. اوراق اجاره بوتان و ماهان نیز هر کدام با مبادلاتی در محدوده ۳۰ میلیارد ریالی رتبه‌های بعدی را کسب کردند.
در مجموع روز گذشته 31 میلیون و 255 هزار برگه اوراق بهادار در 12 هزار و 262 مرتبه میان سهامداران فرابورسی دادوستد شد و ارزش کل معاملات این بازار به 532 میلیارد ریال رسید که البته این رقم بدون در نظر گرفتن معاملات میدکو بود. پس از گذشت 19 روز از آغاز پذیره‌نویسی اوراق میدکو، سرانجام روز گذشته پذیره‌نویسی مزبور به اتمام رسید و در آخرین روز حجم سنگینی از این اوراق خریداری شده؛ به طوری که ارزش معاملات آن به دو هزار و 443 میلیارد ریال رسید.
سود سهامداران حقیقی فرابورس پرداخت شد
معاونت اجرایی فرابورس اعلام کرد: با تصویب مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر پرداخت سود نقدی سهامداران حقیقی در اول خرداد، این سود به حساب بانکی سهامداران واریز شد. محسن حمیدیان با اعلام این خبرگفت: با توجه به مصوبه مجمع عمومی عادی سالانه در 15 اردیبهشت 92 مبنی‌بر پرداخت سود نقدی 150 ریالی به ازای هر سهم برای عملکرد سال مالی منتهی به 30 اسفند 1391، این سود به حساب بانکی سهامداران حقیقی در اول خرداد سال جاری واریز شد.
به گفته وی، سود سهامداران حقوقی هم از اول دی ماه ۹۲ واریز می‌شود.
عرضه های بلوکی در راه است
در همین حال رییس اداره عملیات بازار فرابورس نیز از برنامه سازمان خصوصی‌سازی برای عرضه بلوکی سهام سه شرکت پتروشیمی تبریز، پتروشیمی زنجان و سهامی فرش ایران در بازار فرابورس خبر داد و افزود:سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، ۲میلیارد و ۷۷۲ میلیون و ۹۸۱ هزار و ۲۰۰ سهم معادل ۶۶/۵۵ درصد از سهام شرکت پتروشیمی تبریز را به نرخ پایه هر سهم ۴۰۷۶ ریال، در روز شنبه ۱۸خرداد در بازار سوم به فروش می‌رساند.
بهنام محسنی در ادامه گفت: سازمان تامین اجتماعی، بانک تجارت، سهام عدالت، بانک رفاه و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و صندوق بازنشستگی کشوری از دیگر سهامداران عمده شرکت محسوب می‌شوند.
وی ادامه داد: همچنین ۱۴/۱۶ درصد از سهام صنایع پتروشیمی زنجان متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی به قیمت پایه ۱۸۲۸ ریال در ۱۹ خرداد عرضه می‌شود.
به گفته وی، در این روز شرکت فرش ایران متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت هم قصد دارد 100 درصد از سهام خود را به قیمت پایه هر سهم 5493 ریال از طریق عرضه در بازار سوم به فروش برساند.
۱۰ شرکت برتر فرابورس معرفی شدند
افزون‌بر این، اداره نظارت بر ناشران فرابورسی، برترین شرکت ها را به لحاظ کیفیت افشا و اطلاع رسانی مناسب طی بازده زمانی 12 ماهه منتهی به 30 اسفند 91 اعلام کرد.
بر اساس این رتبه‌بندی شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود با نماد کشرق با امتیاز ۱۰۰، برترین شرکت این مجموعه به لحاظ کیفیت افشا و اطلاع رسانی مناسب معرفی شد.
به این ترتیب، شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان با امتیاز 83 در رتبه بعدی، بانک گردشگری با امتیاز 62 در رتبه سوم، بانک دی با امتیاز 56 در رتبه چهارم و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان با امتیاز 67 در رتبه پنجم قرار گرفت.
در ادامه، ششمین شرکت این جدول به نام صنایع فولاد آلیاژی یزد با امتیاز ۴۹ رقم خورد و هفتمین شرکت جدول بیمه پاسارگاد با امتیاز ۴۶ بود.
رتبه هشتم و نهم این جدول نیز به ترتیب به بیمه سامان با امتیاز 46 و فرآورده های غذایی و قند چهار محال با امتیاز 38 تعلق گرفت. در حالی که دهمین شرکت این رتبه‌بندی را بانک ایران زمین با امتیاز 81 به خود اختصاص داد.
معیار به‌موقع بودن بر اساس زمان ارسال اطلاعات توسط شرکت (پیش‌بینی‌های درآمد هر سهم، صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای حسابرسی‌نشده، صورت وضعیت پرتفوی، اظهارنظرهای حسابرس نسبت به پیش بینی درآمد هر سهم اولیه و شش‌ماهه و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای شش ماهه، صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده و شده پایان دوره مالی و برنامه ‌زمانبندی پرداخت سود سهامداران) در مقاطع تعیین‌شده در دستورالعمل افشای اطلاعات و با لحاظ نمودن میزان تاخیر در ارسال اطلاعات، مورد محاسبه قرار می‌گیرد.
میزان نوسانات و تغییرات در پیش‌بینی‌های ارسالی و همچنین تفاوت‌های میان مبالغ پیش‌بینی شده و عملکرد واقعی حسابرسی شده معیار قابلیت اتکا در این محاسبات است.