فولاد جهان در دورانی پرچالش

گروه بورس جهانی- وضعیت فولاد در بازارهای جهانی با شرایط ویژه‌ای روبه رو است، البته کارشناسان معتقدند صنعت فولاد جهان وارد دوران پُرچالشی شده است. به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران، در دوران رونق اقتصادی صنایع مختلف سعی می‌کنند خود را با میزان تقاضا مطابقت دهند. اگر عرضه افزایش نیابد تا تقاضا تامین شود، قیمت‌ها روند صعودی در پیش می‌گیرد. افزایش قیمت، سیگنال‌هایی مثبت به فعالان صنایع می‌فرستد که خبر از سرمایه‌گذاری‌های جدید، بهبود تولید و افزایش نرخ بهره‌وری می‌دهد. در مواردی سرمایه‌گذاری برای افزایش تولید بالا می‌رود و به این ترتیب تقاضا تامین می‌شود.

متاسفانه تقاضا فاکتوری نیست که حرکتی یک طرفه داشته باشد و با کاهش آن موجودی‌ها افزایش می‌یابد و موجب کاهش قیمت می‌شود.

مفهوم افت قیمت این است که کارخانه‌هایی که بازده اقتصادی ندارند و در حال کارند به ضرردهی می‌افتند و اگر روند نزولی ادامه یابد چه بسا تعطیل شوند. این چرخه در هر صنعتی وجود دارد و ظاهرا صنعت فولاد وارد خمیدگی این چرخه می‌شود.

صنعت فولاد جهان وارد دوره‌ای از مازاد ظرفیت شده که تاثیر محسوسی بر وضعیت این صنعت گذاشته است. سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های جدید براساس پیش‌بینی بهبود تقاضا در آینده بوده است و اگر صنعت فولاد دیگر نتواند روی افزایش تقاضای سالانه حساب باز کند باید برنامه‌های خود را برای تنظیم فعالیت‌ها به کل تغییر دهد.

شاید برخی شرکت‌ها مجبور شوند کارخانه‌های کم سودده خود را به هر خریدار مشتاقی بفروشند، به عنوان نمونه کارخانه تایسن‌کروپ آلمان دو ماه قبل اعلام کرد به دنبال خریدار برای دو خط تولید بزرگ و گران‌قیمت خود در ایالات متحده و برزیل است که ۱۲ میلیارد دلار برای آن هزینه داشته است.

پیش‌بینی شده در خلال ۵ سال آینده شرکت‌های بسیاری در صنعت فولاد کسب درآمد را امری دشوار ببینند، در این شرایط لازم است برنامه‌های استراتژیک شرکت‌ها تغییر کند.

دور نمای مصرف فولاد اروپا

در همین حال در سه ماه نخست سال جاری میلادی مصرف ظاهری فولاد اروپا ۵/۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افت داشت. افزایش خریدهای ابتدای سال باعث تغییری جدی در سطح موجودی‌ها نشد و تنها برای مدتی کوتاه، مصرف بالا رفت.

از ماه مارس موقعیت‌های خرید رو به پایین بوده و نشانگر سیاست محتاطانه خریداران فولاد است. تا زمانی که بازار در ابهام است و خطرات مالی بسیار، خریداران فولاد سعی می‌کنند موجودی انبارها را در حداقل ممکن نگه دارند.

میزان واردات در فصل نخست سال ۳۰ درصد کاهش یافته که دلیل آن افت تقاضا و کاهش نرخ یورو نسبت به دلار است و خریدهای داخلی نیز با ۵/۵ درصد کاهش مواجه بوده که نشانگر آن است فولادسازان داخلی سهم بازار را از عرضه‌کنندگان غیر اروپایی پس گرفته‌اند.

برای فصل دوم سال نیز الگوی مشابهی پیش‌بینی شده است. میزان مصرف ظاهری نسبت به مدت مشابه سال قبل افت محسوسی خواهد داشت، ولی بیشتر واردات از کشورهای غیراروپایی کم می‌شود.

در نیمه دوم سال انتظار می‌رود روند نزولی تقاضا آرام شود و در سطوح مشابه نیمه دوم سال قبل به ثبات برسد. کل مصرف ظاهری فولاد اروپا در سال جاری ۵ درصد افت خواهد داشت. پیش بینی شده سال آینده مصرف فولاد اروپا ۵/۲ درصد بهبود یابد.