مرکز خدمات فولاد ایران- همانطور که کشورهای دنیا با نگرانی رشد اقتصادی هند و چین را مورد توجه دارند، قیمت همه فلزات تحت تاثیر میزان تقاضای این دو کشور است و در این راستا صنعت فولاد مستثنی نیست. در سال آینده میزان تقاضای فولاد جهان تحت تاثیر نیاز هند و چین خواهد بود. طبق گفته انجمن جهانی آهن و فولاد انتظار می‌رود، تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۱۱ تا ۳/۵ درصد کاهش یابد، ولی هنوز در اوج یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون تن خواهد بود.

میزان تقاضای فولاد جهان از جانب کشورهایی چون برزیل، هند و چین هدایت خواهد شد و رشد تقاضای کشورهای توسعه یافته آرام تر خواهد بود، چون هنوز اقتصاد این کشورها در تلاش است از رکود خارج شود.

گرچه انتظار می‌رود مصرف فولاد جهان همچنان تحت تاثیر رشد تقاضای هند و چین باشد ولی نسبت به روند صعودی اخیر آرام تر خواهد شد. آنچه تقاضای فولاد هند و چین را افزایش می‌دهد افزایش سرمایه‌گذاری‌ها است که به معنای ایجاد اشتغال، افزایش شهرسازی، رشد درآمد‌ها و در نتیجه توسعه اقتصادی است. در حالی که کشور‌های توسعه یافته در تلاشند مصرف را بالا ببرند؛ چرا که بیکاری بالا است و مشکل کمبود بودجه مطرح است.

سال ۲۰۱۱ مصرف فولاد خام در چین ۸ تا ۹ درصد افزایش یافته به ۶۵۰ میلیون تن می‌رسد. شاید سال ۲۰۱۲ تولید فولاد چین ۶۸۰ میلیون تن و مصرف ۶۵۰ میلیون تن باشد. به نظر برخی تحلیلگران توافق چین و هند به نفع صنعت فولاد جهان است. تاثیرگذاری رشد اقتصادی چین و سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی هند، تاثیراتی جدی بر بازار مواد اولیه نیز خواهد داشت، چرا که تقاضای کک و سنگ‌آهن را بالا می‌برد.

در هند تقاضای داخلی فولاد سال آینده ۹ تا ۱۰ درصد بالا می‌رود که عامل اصلی بخش‌های اتومبیل سازی، زیرساخت‌ها و بخش کالاهای مصرفی خواهد بود. حال فولاد‌سازان هندی با مشاهده چنین فرصتی سعی دارند تولید را بالا ببرند.