سهیل روشن *
در تحلیل اخیر جفت ارز یورو به دلار مورخ ۱۵/۰۴/۸۹ سیگنال رشد به علت دریافت سیگنال واگرایی مثبت در اسیلاتورهای شاخص قدرت نسبی و Macd ارائه شد.

پس از آن و در تحلیل 14 مرداد روند این جفت ارز در میان مدت همچنان صعودی پیش‌بینی شد، اما این نکته بیان شد که محدوده 331/1 به علت قرار گرفتن در محدوده چندین مقاومت می‌تواند مانع از رشد بیشتر و احتمال تصحیح کوتاه‌مدت نرخ برابری وجود دارد. نرخ برابری دقیقا تا محدوده 333/1 (20 پیپ بالاتر از پیش‌بینی) افزایش را تجربه کرده و سپس با برخورد به مقاومت مهم میانگین متحرک 200 روزه و مقاومت خط روند با افت مواجه شد. با این حال در مدت اخیر نرخ برابری از محدوده 250/1 تا 385/1 رشد داشته است (1350 پیپ).
این طور می‌توان گفت که اگر با ضریب اهرم ۱:۱۰ معامله (پوزیشن) خریدی را بر مبنای تحلیل ۱۵ تیرماه باز کرده باشیم، هم اکنون بازده ۱۳۵ درصدی طی ۹۲ روز (ماهانه ۴۵ درصد) کسب کرده‌ایم، اما نرخ برابری ۸/۶۱ درصد از موج قبلی خود را تصحیح کرده است و به نظر می‌رسد به سقف موقت خود نزدیک می‌شود. در حال حاضر مهم‌ترین مقاومت‌های پیش رو عبارتند از: ۳۹۵/۱ در محدوده تصحیح ۲۰۰ درصد فیبوناچی کوتاه‌مدت و میانگین متحرک ۲۰۰ هفتگی نرخ برابری، ۴۲۶/۱ در محدوده تصحیح ۴/۷۶ درصد فیبوناچی میان‌مدت و خط مقاومت روند نرخ‌برابری، ۴۳۵/۱ در محدوده تصحیح ۸/۲۶۱ درصد فیبوناچی کوتاه مدت و خط مقاومت روند نرخ برابری. محدوده ۴۲۶/۱ تا ۴۵۳/۱ به علت قرار گرفتن در محدوده خط مقاومت هفتگی نرخ برابری از اهمیت بالایی برخوردار است، لذا در صورت رشد، احتمال افت نرخ برابری در محدوده فوق وجود دارد، اما قبل از آن محدوده ۳۹۵/۱ می‌تواند موجب اصلاح کوتاه مدت نرخ برابری شود. تحلیل فوق بیانگر دیدگاه نگارنده است.
Soheyl.Roshan@yahoo.com
* کارشناس اقتصادی