مرکز خدمات فولاد ایران- سطح تولید سنگ‌آهن در سال ۲۰۰۹ برای اولین بار طی هفت سال گذشته کاهش یافت، اما با افزایش تقاضای مواد اولیه در چین، حجم معاملات مجددا بالا رفت. گزارش‌ها نشان می‌دهد که سطح تولید سنگ‌آهن در جهان ۲/۶ درصد کاهش یافته و به یک میلیارد و ۵۸۸ میلیون تن رسیده است. در حال حاضر استرالیا بزرگترین تولیدکننده سنگ‌آهن در دنیا می‌باشد. این کشور در سال ۲۰۰۹ در حدود ۳۹۴ میلیون تن سنگ‌آهن تولید کرده است. کشور برزیل با تولید ۳۰۰ میلیون تن در جایگاه دوم، هند با تولید ۲۵۷ میلیون تن و چین با تولید ۲۳۴ میلیون تن سنگ‌آهن در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. استرالیا در حدود ۹۲ درصد سنگ‌آهن تولید شده در این کشور را صادر کرده است. حجم صادرات سنگ‌آهن طی سال گذشته به دلیل افزایش تقاضای سنگ‌آهن در چین و تعطیلی برخی از معادن در این کشور ۴/۷ درصد افزایش یافت و به ۹۵۵ میلیون تن رسید. در حال حاضر چین با واردات دوسوم فولاد صادراتی در دنیا، بزرگترین کشور واردکننده سنگ‌آهن در جهان است و نقش بسزایی بر قیمت این محصول در بازار دارد.

از آنجایی که شرکت‌های معدنی بزرگ دنیا با هم متحد و خریداران هر یک جداگانه به خرید محصولات مورد نیاز خود می‌پردازند؛ بازار در اختیار فروشندگان قرار گرفته و احتمال رشد قیمت سنگ‌آهن در بازار وجود دارد، اما هنوز به طور قطع نمی‌توان در مورد روند آینده قیمت‌ها داوری کرد. احتمالا میزان عرضه سنگ‌آهن تا مدتی کمتر از میزان تقاضای این محصول خواهد بود. با تغییر شیوه تعیین قیمت سنگ‌آهن روند آینده قیمت این محصول مشخص نیست.

پیش‌بینی می‌شود که بازار سنگ‌آهن در سال جاری و سال آینده با کمبود موجودی روبه‌رو شود، اما با بهره‌برداری از معادن جدید سنگ‌آهن به تدریج اختلاف میان عرضه و تقاضا کاهش خواهد یافت. پیش‌بینی می‌شود که میزان عرضه و تقاضای سنگ‌آهن در جهان به تدریج به تعادل برسد و قیمت این محصول کمتر از قیمت کنونی بشود، اما احتمال رسیدن قیمت‌ها به قیمت این محصول در سال ۲۰۰۸ ضعیف است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که ظرفیت تولید سنگ‌آهن طی سال گذشته رشدی ۷۵ میلیون تنی را تجربه کرده است و پیش‌بینی می‌شود که طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ ظرفیت تولید این محصول ۶۸۵ میلیون تن افزایش یابد.