آثار تورم بالا در اقتصاد ایران از نگاه مدیرعامل گروه مالی فیروزه

دراین کنگره که اساتید دانشگاه ها،مدیران عامل بانک ها و مدیران و معاونین دستگاه های مربوطه حضور داشتند، رامین ربیعی مدیرعامل گروه مالی فیروزه در سخنانی گفت: نسل ما در تورم‌های دورقمی متولد شد، رشد کرد، تحصیل کرد، وارد بازار کار شد و امروز در نرخ‌های تورم حتی بالاتر از قبل به میانسالی رسیده است.

 تورم چند سال اخیر میانگین‌های گذشته را شکسته

وی ادامه داد: مردم،‌ خانواده‌ها و کسب و کارهای ایرانی در پنجاه سال گذشته به تورم دو رقمی عادت کرده‌اند و در پس‌اندازها، سرمایه‌گذاری‌ها و تصمیمات خود تورم بالا را لحاظ می‌کردند، ولی تورم چند سال اخیر که سطوح و میانگین‌های گذشته را شکسته حتی همین مردم را هم غافلگیر کرد.

بیشترین آسیب تورم متوجه قشر ضعیف می‌شود

 به گفته ربیعی، برخی به تورم مالیات پنهان می‌گویند ولی تورم در واقع مالیاتی است بدون قانون و فرآیند قانون‌گذاری که بسیار از مالیات هم بدتر است، چرا که منطق مالیات ستاندن از ثروتمندترها و بنگاه‌ها برای بهداشت و آموزش و رفاه  قشر کمتربرخوردار است؛ اما عکس آن، تورم، مالیاتی است که بیشترین آسیب را به قشر ضعیف می‌زند و فقرا را فقیرتر و ثروتمندان را ثروتمندتر می‌کند.

 

کسب بازدهی کوتاه‌مدت به جای تولید ثروت

مدیرعامل گروه مالی فیروزه خاطرنشان کرد: تورم بالا و صعودی طی سال‌های اخیر باعث شده که بیشتر سرمایه‌ها به جای سرمایه‌گذاری بلندمدت و تولید ثروت صرف خرید و فروش کوتاه مدت به امید کسب سود‌های سریع کمی بالاتر از تورم و رشد ارز شود و از همین روست که نرخ تشکیل سرمایه در دهه اخیر افت شدیدی داشته و حتی منفی شده است. در سال‌های اخیر بسیاری شغل خود را "تریدر" معرفی می‌کنند و بسیاری هم شغل آزاد، ولی به همان کار خرید و فروش کوتاه مدت دارایی‌های مختلف از ملک و خودرو گرفته تا آهن و رمزارز و طلا مشغولند.

نرخ تورم و تنزیل بالا یکی از دلایل پایین بودن ارزش شرکت‌ها در بورس ایران است

به گفته رامین ربیعی سرمایه‌گذاری بلند مدت در شرایط تورمی شدید حتی برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و شرکت‌ها نیز بسیار دشوار است زیرا که در این شرایط ابزارها و فرمول‌های تحلیل و ارزش‌گذاری دیگر جواب نمی‌دهند. مفروضات درآمدی آتی همه بر اساس حدس و گمان روی تورم است که بدون در نظر گرفتن قدرت خرید مردم محاسبه شده و ریسک عدم تحقق بسیار بالایی دارد. ضمن اینکه حتی بهترین پروژه‌ها و طرح‌ها با بهترین جریان درآمدی آتی وقتی با نرخ های تنزیل ۶۰ درصدی و بیشتر در چند سال تنزیل می‌شوند، به ارزش‌های ناچیز می‌رسند. یکی از دلایل پایین بودن ارزش شرکت‌ها در بورس ایران در مقایسه با مشابه‌های خارجی در دیگر کشورهای در حال توسعه هم همین تورم بالا و نرخ تنزیل بالا می‌باشد.

 ابر تورم Stock Picking را بی‌معنی می‌کند

مدیرعامل گروه مالی فیروزه معتقد است: در شرایط تورمی بالا و صعودی در حوزه سرمایه‌گذاری در سهام بورسی، انتخاب سهام   (Stock Picking)  بی‌معنی می‌شود؛ چرا که به علت ابهامات فراوان در ارزش‌گذاری صنایع و شرکت‌ها شاهد رشد و افت‌های موجی و همه‌گیر در قیمت‌های بورسی می‌شویم. بدان معنا که قیمت سهام شرکت‌ها، چه سودده باشند و چه زیان‌ده، چه سالم باشند و چه مشکل دار همه با هم در دوره‌‌های رونق و رکود بالا و پایین می‌روند.

به گفته وی در این شرایط، تخصیص طبقه دارایی (Asset Allocation) از انتخاب سهام بسیار مهم‌تر می‌شود. یعنی بازدهی سبد افراد از نوع و طبقه دارایی و درصد مالکیت (مثلا سهام، اوراق، طلا، ملک و غیره) بسیار بیشتر متاثر می‌شود تا انتخاب سهام درست در بخش سهامی سبد آنها.