یار دزد و رفیق قافله

طی چند سال گذشته هوش مصنوعی به سرعت تکامل یافته و امروزه به یکی از بحث‌های داغ فناوری تبدیل شده است. با پیشرفت‌ها و افزایش کاربرد‌ها، هوش مصنوعی به صنایع و بازار‌های مالی مختلف از جمله ارز‌های دیجیتال نیز راه پیدا کرده است و هم‌اکنون خدمات متنوعی از هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد، ارائه ویژگی‌های جدید و تجربه بهتر کاربری بهره می‌برند.ابزار‌های جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها، پیش‌بینی روند‌های قیمتی آینده و ثبت معاملات هوشمند تنها برخی از خدمات مهمی هستند که امروزه به کمک هوش مصنوعی در اختیار معامله‌گران و فعالان بازار ارز‌های دیجیتال قرار گرفته‌اند و به علاقه‌مندان برای کاهش ریسک و افزایش احتمال کسب سود کمک می‌کنند.با این حال هوش مصنوعی روی بد خود را نیز نشان داده است و امروزه بسیاری از کلاه‌برداران و سارقان در تلاش برای استفاده از جدیدترین فناوری و تکنولوژی‌ها برای فریب سرمایه‌گذاران هستند. با توجه به نبود اطلاعات کافی پیرامون این روش‌های سرقت جدید و شناسایی سخت آنها، متاسفانه هوش مصنوعی به ابزار مفیدی برای کلاه‌بردارن تبدیل شده و تعداد قربانیان آنها در حال افزایش است.به همین دلیل اطلاع‌رسانی پیرامون این موضوع اهمیت پیدا کرده و ضروری است که سرمایه‌گذاران با روش‌های جدید کلاه‌برداری و سرقت دارایی‌ها به کمک هوش مصنوعی آشنا باشند.

سرقت مبتنی بر هوش مصنوعی!

فیشینگ یکی از قدیمی‌ترین روش‌های کلاه‌برداری سایبری به شمار می‌رود و در میان کلاه‌برداران بازار ارز‌های دیجیتال نیز بسیار محبوب است. در این روش کلاه‌برداران تلاش می‌کنند از طریق روش‌های مختلفی اطلاعات مهم کاربران مانند رمز عبور و عبارت بازیابی کیف پول را به‌دست آورند و به دارایی‌های سرمایه‌گذاران دسترسی پیدا کنند.با پیشرفت هوش مصنوعی در ارتباط انسانی و پردازش زبان، کلاه‌برداران از هوش‌های مصنوعی برای ارسال حجم زیادی پیام و همچنین مکالمه با طیف وسیعی از کاربران استفاده می‌کنند تا شانس موفقیت خود را افزایش دهند و قربانیان را برای اشتراک‌گذاری اطلاعات مهم و حساس فریب دهند.فناوری دیپ فیک و دستکاری تصاویر به کمک هوش مصنوعی نیز نگرانی‌های امنیتی گسترده‌ای را ایجاد کرده است و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، کلاه‌برداران موفق شده‌اند تا به کمک دیپ‌فیک کاربران را فریب دهند. دیپ‌فیک فرآیندی است که در آن می‌توان فیلم‌ها، عکس و صداگذاری‌های جعلی از افراد مشهور را تولید کرد که شباهت بسیار زیادی به نمونه‌های واقعی دارند و شناسایی آنها بسیار دشوار است.در میان اشخاص مشهور، ایلان ماسک از جمله محبوب‌ترین گزینه‌ها برای ساخت این ویدئو‌ها بوده است و کلاه‌برداران به کمک ویدئو‌های جعلی ساخته‌شده از چهره و صدای ایلان ماسک، کاربران را برای هدایت به آدرس‌های فیشینگ یا نصب برنامه‌های مخرب و آلوده فریب می‌دهند.از سوی دیگر برخی گروه‌های کلاه‌برداری از فناوری هوش مصنوعی و دیپ‌فیک برای ایجاد تماس‌های تلفنی یا پیام‌های صوتی با مدیران جعلی پروژه یا اشخاص مشهور استفاده می‌کنند تا اعتبار پروژه کلاه‌برداری خود را افزایش دهند و افراد بیشتری را به دام بیندازند. با توجه به اینکه شناسایی حملات فیشینگ مبتنی بر هوش مصنوعی و دیپ‌فیک بسیار دشوار است، مهم است که سرمایه‌گذاران بازار پیرامون این روش کلاه‌برداری تحقیق و بررسی‌های خود را افزایش دهند و از اعتماد چشم‌بسته به افراد مشهور خودداری کنند.روبات‌های معاملاتی مبتنی بر هوش مصنوعی از جمله دیگر مواردی هستند که توسط کلاه‌برداران مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند. با افزایش توانایی‌ها و پیشرفت هوش مصنوعی، این باور اشتباه برای بسیاری از کاربران ایجاد شده است که هوش مصنوعی توانایی ثبت معاملات حرفه‌ای و کسب سود مداوم را دارد. درحالی‌که هوش مصنوعی می‌تواند با سرعت بسیار زیادی روند‌های قیمتی و اخبار بازار را تحلیل کند، اما ثبت معاملات پرسود هنوز جزئی از توانایی‌های این روبات‌ها به شمار نمی‌رود.بازار ارز‌های دیجیتال یک بازار پرنوسان و پرخطر است و در بسیاری از زمان‌ها روند‌های قیمتی می‌توانند براثر شرایط‌های غیرقابل پیش‌بینی مانند وقوع جنگ و دیگر موارد رخ دهند. بنابراین حتی با دقیق‌ترین و پیشرفته‌ترین ابزار‌های پیش‌بینی همچنان احتمال ثبت ضرر و شکست در معاملات وجود دارد. این شرایط ریسک استفاده از روبات‌های معاملاتی را افزایش می‌دهد و هوش مصنوعی در مرحله‌ای قرار ندارد که بتواند به تنهایی در بازار ارز‌های دیجیتال سرمایه‌گذاری داشته باشد.

با این حال امروزه کلاه‌برداران از دانش ناکافی عموم مردم سوءاستفاده می‌کنند و طی چند سال اخیر به‌طور مداوم تبلیغ‌های مختلفی پیرامون روبات‌های معاملاتی پرسود بازار ارز‌های دیجیتال دیده می‌شود. کلاه‌برداران در زمان تبلیغ این روبات‌ها ادعا می‌کنند که هوش مصنوعی می‌تواند به شکل تضمین‌شده برای سرمایه‌گذاران سود کسب کند و با این ادعا، کاربران را فریب می‌دهند تا مبالغ بالایی را برای خرید و استفاده از این روبات‌های معاملاتی پرداخت کنند.در این بین برخی روبات‌های معاملاتی آلوده نیز در بازار وجود دارند که با وجود ظاهر معتبر، به نوعی برنامه‌ریزی شده‌اند تا بخشی از سرمایه کاربران را به ارز‌های خاص مورد نظر کلاه‌برداران اختصاص دهند یا حتی دارایی‌ها را به سرقت ببرند.بنابراین مهم است که کاربران با توانایی‌های واقعی روبات‌های معاملاتی مبتنی بر هوش مصنوعی بازار ارز‌های دیجیتال آشنا باشند و فریب وعده‌ها و ادعا‌های دروغین کلاه‌برداران را نخورند؛ روبات‌ها تنها ابزار و کمکی اضافی برای معامله گران هستند و توصیه می‌شود که خود سرمایه‌گذاران ثبت معاملات خرید و فروش ارز‌های دیجیتال را انجام دهند.

هوش مصنوعی می‌تواند در برنامه‌ریزی بهتر سرقت دارایی‌ها نیز به سارقان کمک کند. باج‌افزار‌ها مدت‌ها است که یکی از ابزار‌های محبوب مجرمان سایبری برای اخاذی از کاربران به شمار می‌رود که با هوش مصنوعی، این نوع حملات هدفمندتر و پیچیده‌تر شده‌اند.در این روش، سیستم کاربران آلوده و فایل‌های آنها رمزگذاری می‌شود. هکر‌ها در این روش از کاربران مبالغ زیادی را برای رمزگشایی داده‌ها درخواست می‌کنند و در صورت عدم پرداخت، تمام داده‌ها را حذف می‌کنند.هوش مصنوعی به مجرمان کمک می‌کند تا با شناسایی اهداف بهتر مانند موسسات بزرگ یا افراد ثروتمند، حملات باج‌افزار دقیق‌تری انجام دهند. با تجزیه و تحلیل حجم وسیعی از داده‌ها، هوش مصنوعی همچنین می‌تواند سیستم‌های آسیب‌پذیر یا افرادی را که احتمالا برای دسترسی مجدد به داده‌هایشان باج می‌پردازند، شناسایی کند.هوش مصنوعی در زمان تولید محتوا و افزایش اعتبار پروژه‌های کلاه‌برداری نیز می‌تواند کاربرد داشته باشد. عرضه اولیه توکن و ساخت توکن‌های جعلی یکی از روش‌های محبوب کلاه‌برداری در بازار ارز‌های دیجیتال به شمار می‌رود و سارقان همواره در تلاش هستند تا با تبلیغ توکن‌های جعلی، سرمایه کاربران را جذب کنند و به سرقت ببرند.امروزه هوش مصنوعی می‌تواند به این کلاه‌برداران کمک کند تا به راحتی تولید محتوا انجام دهند، تبلیغات داشته باشند، وب‌سایت خود را بسازند و حتی وایت‌پیپر پروژه را عرضه کنند. وایت‌پیپر که به‌عنوان سندی برای توضیح کلی پروژه‌های ارز دیجیتالی عمل می‌کند معمولا در پروژه‌های کلاه‌برداری دیده نمی‌شد؛ زیرا ساخت آن نیازمند دانش بالا بود و پیچیدگی‌های خود را داشت. با این حال هم اکنون و به کمک هوش مصنوعی، کلاه‌برداران این امکان را پیدا کرده‌اند تا وایت‌پیپر‌های حرفه‌ای و قانع‌کننده‌ای را برای پروژه‌های کلاه‌برداری خود ایجاد کنند که شناسایی مشکلات آنها برای عموم سرمایه‌گذاران دشوار خواهد بود.البته هوش مصنوعی تنها در اختیار کلاه‌برداران و سارقان قرار ندارد، امروزه پلتفرم‌ها و سازمان‌های امنیتی نیز به‌طور گسترده از هوش مصنوعی برای جلوگیری از به سرقت رفتن داده‌ها و دارایی‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین هوش مصنوعی به خودی خود بد نیست و قابل پیش‌بینی است که در آینده نزدیک، نقش بسیار بیشتر و مهم‌تری در بازار‌های مالی به‌ویژه ارز‌های دیجیتال داشته باشد.

با این حال نبود اطلاعات و دانش کافی پیرامون هوش مصنوعی و توانایی‌های واقعی آن باعث شده است تا کلاه‌برداران بتوانند از آن برای فریب راحت‌تر سرمایه‌گذاران استفاده کنند. همان‌طور که امنیت پلت‌فرم‌ها و کیف پول‌ها در حال افزایش است، کاربران فعال بازار‌های مالی نیز باید دانش خود را پیرامون هوش مصنوعی افزایش دهند و از دارایی‌های خود در برابر تلاش مداوم سارقان و کلاه‌برداران محافظت کند.