هدیه  فدرال‌رزرو  به  ارزهای دیجیتال

طی چند سال‌گذشته با عدم‌مشاهده بهبود در شرایط اقتصادی آمریکا، فدرال‌رزرو به افزایش و در نهایت حفظ نرخ بهره ادامه داد که برخی موانع را برای رشد بیشتر قیمتی ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال رقم زد؛ با این حال هفته گذشته نرخ بهره برای اولین‌بار طی ۴ سال‌گذشته کاهش پیدا کرد که تغییری مهم در سیاست‌های مالی و اقتصادی آمریکا را نشان می‌دهد. چنین تصمیم مهمی در بازار‌‌‌‌‌های مالی نیز اثرگذاری‌‌‌‌‌های خود را نشان خواهد داد و به‌ویژه بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال می‌تواند تحت‌تاثیر تغییر سیاست‌های آمریکا نوسانات قیمتی را رقم بزند، بنابراین برای معامله‌گران و فعالان بازار دارایی‌های بلاک‌چینی بررسی چرایی اهمیت نرخ بهره، نحوه تاثیرگذاری بر قیمت‌ها و استراتژی‌های کوتاه و بلندمدت مناسب ضروری است تا بتوانند براساس آخرین تغییرات و شرایط بازار، تصمیمات معاملاتی بهتری بگیرند.

نقش نرخ بهره در بازار‌‌‌‌‌های مالی و ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال

قبل از بررسی نقش کاهش اخیر نرخ بهره در روند قیمتی ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال، درک نقش و اهمیت نرخ بهره در بازار‌‌‌‌‌های مالی اهمیت دارد. بانک‌های مرکزی مانند فدرال‌رزرو آمریکا از نرخ بهره به‌عنوان ابزاری برای سیاست‌های مالی و کنترل تورم و رشد اقتصادی استفاده می‌کنند. آمریکا در سال‌۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ در نتیجه همه‌‌‌‌‌گیری کرونا با چالش‌های بزرگی مانند افزایش شدید تورم مواجه شد که در نتیجه آن فدرال‌رزرو استراتژی افزایش نرخ بهره را در پیش گرفت. زمانی‌که نرخ بهره افزایش پیدا می‌کند، وام گرفتن دشوار می‌شود و سرمایه‌گذاری‌های مطمئن مانند سپرده‌‌‌‌‌گذاری‌‌‌‌‌های بانکی بازده بهتری را ارائه می‌دهند.

بنابراین ریسک‌‌‌‌‌پذیری سرمایه‌گذاران در این شرایط کاهش پیدا می‌کند و پول خود را از دارایی‌های پرخطر مانند ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال خارج می‌کنند تا در گزینه‌‌‌‌‌های امن‌‌‌‌‌تری قرار دهند، به‌همین‌دلیل افزایش نرخ بهره همواره یک سیگنال منفی برای بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال است زیرا نشان می‌دهد که تقاضا می‌تواند کاهش پیدا کند و کاهش قیمت‌ها را به‌دنبال داشته‌باشد. درحالی‌که ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال برخلاف دارایی‌های سنتی در یک محیط مالی غیرمتمرکز و قانون‌گذاری نشده فعالیت می‌کنند، اما آنها نیز تحت‌تاثیر عوامل کلان اقتصادی قرار دارند. با توجه به اقتصاد بزرگ آمریکا، تغییرات نرخ بهره این کشور می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی بر میزان تقاضای ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال تاثیرگذار باشد و نوسانات قیمتی را برای بیت‌کوین، اتریوم و آلت کوین‌‌‌‌‌ها رقم‌بزند.

علاوه‌بر اثرات مستقیم، تغییرات نرخ بهره اثرات روانی را نیز به‌همراه دارد و اخبار مرتبط با سیاست‌های مالی فدرال‌رزرو و شرایط اقتصادی آمریکا می‌توانند میزان ترس و طمع سرمایه‌گذاران را دستخوش تغییرات کنند.

درحالی‌که برخی بیت‌کوین و دیگر ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال محبوب بازار را مانند طلا پناهگاه امنی برای سرمایه معرفی می‌کنند، این دارایی‌ها همچنان از نوسانات  شدیدقیمتی برخوردار هستند و این خطر برای بیت‌کوین و دیگر ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال وجود دارد که به ناگهان کاهش‌‌‌‌‌های شدید قیمتی را رقم بزنند. به همین‌دلیل امروزه اکثر سرمایه‌گذاران و فعالان بازار‌‌‌‌‌های مالی بیت‌کوین را یک پناهگاه امن نمی‌دانند و در نتیجه در زمان‌هایی که ریسک‌‌‌‌‌پذیری پایین است، سرمایه خود را از این دارایی‌ها خارج می‌کنند، بااین‌حال به‌نظر می‌رسد که سیگنال منفی افزایش‌‌‌‌‌های مداوم نرخ بهره در بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال به‌زودی به پایان می‌رسد زیرا فدرال‌رزرو در نهایت و با گذشت ۴ سال، از اولین کاهش در نرخ بهره خبر داده‌است.

اثرات کاهش نرخ بهره

با کاهش هزینه‌های وام‌‌‌‌‌گیری و گردش سرمایه بیشتر در اقتصاد، کاهش نرخ بهره عموما باعث افزایش نقدینگی در بازار می‌شود که به سرمایه‌گذاران آمریکایی این امکان را می‌دهد تا در دارایی‌های پرخطر مانند ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال برای کسب بازده بیشتر سرمایه‌گذاری کنند.

طی سالیان گذشته و همراه با افزایش ریسک‌‌‌‌‌پذیری، سرمایه‌گذاران خرد علاقه بیشتری به ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال نشان‌داده‌اند و این دارایی‌های بلاک‌چینی جایگاه خود را در بازار‌‌‌‌‌های بزرگ مالی پیدا کرده‌اند. لازم به ذکر است که با افزایش ورود سرمایه‌های خرد به ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال، سرمایه‌گذاران نهادی نیز علاقه بیشتری به این بازار مالی نشان می‌دهند که می‌تواند هجوم نقدینگی به ارز‌‌‌‌‌ها را به‌دنبال داشته‌باشد.

در این بین کاهش نرخ بهره می‌تواند قدرت دلار را نیز کاهش دهد و کاربران را ترغیب کند تا پول فیات خود را به دیگر دارایی‌ها از جمله ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال تبدیل کنند تا علاوه‌بر حفظ ارزش، امکان کسب سود و بازده قابل‌توجه را داشته باشند. با این‌حال اثرگذاری مثبت کاهش نرخ بهره در روند‌‌‌‌‌های قیمتی ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال سریع نیست و ممکن است که به زمان زیادی نیاز داشته‌باشد، در نتیجه در کوتاه‌مدت اثرگذاری کاهش نرخ بهره معمولا بیشتر روانی است و تحت‌عواملی مانند فومو یا ترس از دست‌دادن افزایش‌‌‌‌‌های قیمتی رخ می‌دهند.

بنابراین نوسانات کوتاه‌مدت ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال در نتیجه انتشار اخبار مثبتی مانند کاهش نرخ بهره می‌تواند هیجانی و ناپایدار باشد. این شرایط ریسک سرمایه‌گذاری در ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال را افزایش می‌دهد و بسیاری از معامله‌گران در نتیجه ایجاد شرایط خرید بیش از حد در نقاط اوج وارد می‌شوند و پس از مدتی ضرر‌‌‌‌‌های قابل‌توجهی را تجربه می‌کنند. با وجود این ریسک، انتشار اخباری مانند کاهش نرخ بهره می‌تواند فرصت‌های طلایی کسب سود را برای معامله‌گران کوتاه‌مدت و نوسان‌گیر داشته‌باشد. واکنش بازار در این زمان‌ها معمولا ناگهانی و شدید است که می‌تواند موقعیت‌های ورود و خروج سریع را فراهم کند.

با این حال معامله‌گران نباید از ریسک و خطرات معاملات ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال در این شرایط غافل شوند و از مواردی مانند تنظیم حد ضرر، نظارت مداوم بر داده‌ها و اخبار اقتصاد کلان، واکنش عموم سرمایه‌گذاران، میزان سرمایه و خروجی برای تحلیل شرایط و ثبت معاملات بهتر کمک بگیرند. در این‌بین معامله‌گران باید اثرات بلندمدت کاهش نرخ بهره را نیز تحلیل کنند. در حال‌حاضر مشخص نیست که تصمیم فدرال‌رزرو برای کاهش نرخ بهره ادامه‌دار خواهد بود یا باری دیگر ثبات در یک محدوده مشخص برای چندین ماه دیده خواهد شد. اگر کاهش نرخ بهره ادامه پیدا نکند، در بلندمدت اثرات مثبت آن در بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال چندان قابل‌توجه نخواهد بود، با این حال اگر فدرال‌رزرو درنظر داشته‌باشد تا نرخ بهره را به محدوده‌های گذشته برساند، کاهش‌‌‌‌‌های بیشتر در پیش هستند که می‌توانند به‌طور مداوم سیگنال‌های مثبت به بازار تزریق‌کرده و افزایش‌‌‌‌‌های قابل‌توجه قیمتی را رقم بزنند. بررسی صحبت‌های مقامات فدرال‌رزرو، استراتژی‌های گذشته این نهاد و شرایط سیستم پولی و مالی آمریکا از جمله مواردی هستند که در این قسمت می‌توانند به معامله‌گران کمک کنند تا دید بهتری نسبت به تغییرات پیش‌رو داشته باشند.

در مجموع، تصمیم فدرال‌رزرو برای کاهش نرخ بهره برای اولین‌بار در چهار سال‌گذشته تاثیر عمیقی بر بازار‌‌‌‌‌های مالی سنتی و ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال خواهدداشت. در کوتاه‌مدت بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال احتمالا با سرازیر‌شدن حجم قابل‌توجه نقدینگی می‌تواند حرکت‌‌‌‌‌های صعودی را تجربه کند، اما اثر مثبت کاهش اخیر نرخ بهره تنها برای مدت زمان کوتاهی در بازار باقی خواهد ماند و بازار ممکن است که تحت‌عوامل مختلفی بار دیگر وارد روند نزولی شود. بنابراین در این بازه زمانی ضروری است که سرمایه‌گذاران ریسک خود را مدیریت‌کرده و نظارت بیشتری بر آخرین روند‌‌‌‌‌ها و تغییرات در شرایط اقتصادی آمریکا و همچنین بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال داشته باشند.