ترامپ و صنعت بیت‌کوین  تگزاس

دونالد ترامپ باعث شده‌است تا ارزهای دیجیتال موضوع مهمی در گفت‌وگوهای انتخاباتی شود. ماه گذشته، حزب جمهوری‌خواه اعلام کرد؛ قصد دارد سرکوب ارزهای دیجیتال را در آمریکا متوقف کند و از حق استخراج بیت‌کوین حمایت کند. چند روز بعد، ترامپ در بزرگ‌ترین کنفرانس بیت‌کوین در جهان که در نشویل برگزار شد، قول داد که آمریکا را به پایتخت ارزهای دیجیتال دنیا تبدیل کند.

براساس گزارشی از نشریه اکونومیست، این وعده، برخلاف بسیاری از وعده‌‌‌‌های انتخاباتی که در گذر زمان رنگ می‌‌‌‌بازند، حقیقتی عیان است که نیازی به اثبات ندارد، پس از آنکه چین در سال‌۲۰۲۱ بر بیت‌کوین مهر ممنوعیت زد، ماینرهای این ارز دیجیتال راهی جست‌وجوی پناهگاهی امن شدند. تگزاس، با آغوشی گشاده، همه آنچه را که این مهاجران دیجیتال می‌‌‌‌طلبیدند، در خود جای داد: انرژی ارزان، زمین‌‌‌‌های گسترده، مالیات‌‌‌‌های اندک و فضایی آزاداندیشانه همسو با باورهای آنان. در عرض سه سال، ایالات‌متحده به قطب جهانی استخراج بیت‌کوین تبدیل شد و تگزاس سهم اعظمی از این فعالیت را به خود اختصاص داد، اما اکنون، به‌نظر می‌رسد که این ایالت مهمان‌‌‌‌نواز، در آستانه تغییر رویه و راندن ماینرها است.

در دل تگزاس، حدود یک ساعت رانندگی از شمال آستین، یک کارخانه ذوب آلومینیوم متروکه به بزرگ‌ترین مزرعه استخراج بیت‌کوین جهان تبدیل شده‌است. این مزرعه عظیم که توسط شرکت Riot Platforms ساخته‌شده، هفت ساختمان فولادی را در خود جای داده‌است. در داخل این ساختمان‌ها، صد‌هزار دستگاه ماینر (یا همان استخراج‌‌‌‌کننده بیت‌کوین) مشغول کار هستند. این دستگاه‌ها که به اندازه‌‌‌ یک توستر نان هستند، در یک رقابت شبانه‌‌‌‌روزی شرکت می‌کنند تا با حل معماهای پیچیده ریاضی، بیت‌کوین به‌دست آورند. برای جلوگیری از داغ‌شدن بیش از حد این دستگاه‌ها، آنها را در مخازنی پر از روغن مخصوص غوطه‌‌‌‌ور کرده‌اند. صحنه‌‌‌‌ای عجیب و غریب که در آن جیرجیرک‌‌‌‌های مرده بر روی سطح روغن شناورند و درمیان سیم‌‌‌‌های پیچیده به دام افتاده‌‌‌‌اند، نمایی از پیچیدگی و تلاش بی‌‌‌‌وقفه برای استخراج بیت‌کوین.

پیر روچارد، مدیر تحقیقات شرکت Riot، می‌گوید؛ استخراج هر بیت‌کوین تقریبا به اندازه (مصرف برق) ۳۰‌هزار دلار آب می‌خورد. سال‌گذشته، شرکت Riot حدود ۷‌هزار بیت‌کوین استخراج‌کرده که یعنی سالانه حدود ۲۰۰‌میلیون دلار صرف برق کرده‌است، اما این تازه شروع کار Riot است. آنها در حال ساخت کارخانه‌‌‌‌ای دو‌برابر بزرگ‌‌‌‌تر در کورسیکانا، جنوب دالاس هستند.

این روزها، صنعت ارزهای دیجیتال با چالش بزرگی روبه‌رو شده‌است، درحالی‌که شرکت‌ها برنامه‌های بلندپروازانه‌‌‌‌ای برای گسترش فعالیت خود دارند، مشکلاتی هم سر راهشان سبز شده‌است. تگزاس، ایالتی که به محافظه‌‌‌‌کاری معروف است، یکی از این مشکلات را ایجاد‌کرده‌است. قانون‌گذاران تگزاسی که معمولا از چیزهای جدید استقبال می‌کنند، حالا نگرانی‌هایی را درباره ارزهای دیجیتال ابراز کرده‌اند. دلیل این نگرانی، مصرف بالای انرژی است.

شرکت‌هایی که ارزهای دیجیتال مثل بیت‌کوین را استخراج می‌کنند، به برق زیادی نیاز دارند؛ این در حالی است که تگزاس هم‌اکنون با کمبود برق مواجه است. دلیل کمبود برق هم افزایش جمعیت، تغییرات آب‌و‌هوایی و البته فعالیت مراکز داده بزرگ مثل مراکز استخراج بیت‌کوین و مراکز هوش‌مصنوعی است. یک سازمان مهم در تگزاس به‌نام ERCOT هشدار داده‌است که تا سال‌۲۰۳۰، تقاضا برای برق در این ایالت تقریبا دو‌برابر می‌شود؛ این‌یعنی اگر جلوی این روند گرفته نشود، ممکن است خاموشی‌‌‌‌های بیشتری در تگزاس رخ دهد، درست مثل اتفاقی که در ماه گذشته در هیوستون افتاد. در واکنش به نگرانی‌های ERCOT، دان پاتریک، معاون فرماندار، انگشت اتهام را به‌سوی صنعت معدن نشانه رفت و این صنعت را به دلیل عدم‌ایجاد اشتغال کافی نسبت به حجم انرژی تولیدی مورد انتقاد شدید قرارداد. وی در شبکه ایکس نوشت: انبوه مراکز داده و استخراج رمزارزها هرگز نخواهند توانست زیرساخت‌های ما را فلج‌کرده و تاریکی را بر ما حاکم کنند. دونا کمپبل هم به‌عنوان یک جمهوری‌خواه در این‌باره می‌گوید؛ میهمانان ناخوانده‌‌‌‌ای که روزی بر سفره ما تکیه زده‌‌‌‌اند، اکنون با انباری خالی روبه‌رو شده‌اند. آیا می‌توانیم به آنها که دست خالی آمده‌‌‌‌اند، پاسخ مثبت دهیم؟

در سال‌۲۰۱۴، هنگامی که گرگ ابوت قدم به عرصه سیاست گذاشت و برای فرمانداری نامزد شد، حمایت مالی از بیت‌کوین، اولین فصل از یک داستان سیاسی نوین را رقم زد. این حمایت، او را به یکی از حامیان سرسخت صنعت ارزهای دیجیتال و به‌ویژه ماینرها تبدیل کرد و نشان‌داد که چگونه فناوری‌های نوین می‌توانند بر سیاستگذاری‌های یک ایالت تاثیرگذار باشند. پس از توفان سهمگین یوری در سال‌۲۰۲۱ که‌میلیون‌ها تگزاسی را در تاریکی فرو برد و جان صدها نفر را گرفت، ابوت به‌دنبال راهی برای تقویت زیرساخت‌های انرژی ایالت بود. او در ارزهای دیجیتال، ابزاری برای افزایش تقاضای انرژی و در نتیجه، تشویق تولیدکنندگان به افزایش ظرفیت شبکه دید. به باور او، این رویکرد می‌تواند به کاهش هزینه‌های انرژی و افزایش پایداری شبکه کمک کند. در همان سال، ابوت گروهی را مامور کرد تا طرحی جامع برای توسعه صنعت بلاک‌چین در تگزاس تدوین کنند.

در آن دوران، بسیاری از ماینرهای ارزهای دیجیتال، با آینده‌نگری شگفت‌‌‌‌انگیز، قراردادهایی بلندمدت با تامین‌‌‌‌کنندگان برق امضا کردند تا از نوسانات بازار انرژی در امان بمانند. این تصمیم هوشمندانه، اکنون به‌مثابه سپر بلایی برای آنها عمل می‌کند. برخلاف صنایع سنتی که به تولید فیزیکی وابسته‌‌‌‌اند، ماینرهای بیت‌کوین با طبیعت دیجیتال فعالیت خود، انعطافی بی‌‌‌‌نظیر دارند. این انعطاف‌‌‌‌پذیری، آنها را قادر می‌سازد تا در شرایط بحرانی، همچون توفان‌‌‌‌های اقتصادی، به‌راحتی فعالیت خود را تنظیم کنند و از مزایای طرح‌های حمایتی بهره‌مند شوند.

در اوج گرما و سرمای شدید، زمانی‌که تقاضا برای برق به اوج خود می‌رسد و قیمت‌ها سر به فلک می‌کشد، ماینرهای بیت‌کوین با درایت، از این فرصت طلایی استفاده می‌کنند. آنها یا برق مازاد خود را با قیمتی بسیار بالاتر به‌فروش می‌‌‌‌رسانند یا با توقف موقت استخراج، پاداش قابل‌توجهی از شرکت ERCOT دریافت می‌کنند. این رویکرد هوشمندانه، سودآوری بیشتری نسبت به خود استخراج بیت‌کوین دارد. به‌عنوان مثال، شرکت Riot در ماه اوت ۲۰۲۳، با کاهش فعالیت‌های استخراج، مبلغ قابل‌توجهی بیش از درآمد حاصل از فروش بیت‌کوین کسب کرد. سازمان شفافیت فناوری، انگشت اتهام را به‌سوی ماینرهای بیت‌کوین نشانه‌رفته و آنها را به سوءاستفاده از موقعیت و بهره‌‌‌‌کشی از منابع عمومی متهم می‌کند. این سازمان معتقد است که ماینرهای با قراردادهای بلندمدت و روابط پیچیده با چین، کنترل بخش قابل‌توجهی از انرژی تگزاس را در دست‌گرفته و به‌نوعی این ایالت را گروگان گرفته‌‌‌‌اند. از سوی دیگر، صنعت استخراج ارزهای دیجیتال، با دفاع از نقش حیاتی خود در شبکه برق، این اتهامات را رد‌کرده و مدعی است که با ارائه خدمات انعطاف‌‌‌‌پذیر، به پایداری شبکه کمک می‌کند. لی برچر، از مدافعان این صنعت، معتقد است که ماینرهای با قابلیت تنظیم میزان مصرف برق، به‌عنوان یک ابزار ارزشمند برای کنترل شبکه عمل می‌کنند.

با این‌حال، ممکن است یک کسب‌وکاری که از بحران ایالت سود مالی می‌برد و علیه اصلاحات بازار برق لابی کرده‌است، دیگر انتخاب اول فرماندار برای تثبیت شبکه‌ای که با فشار روبه‌رو است، نباشد. برایان کورگل، رئیس موسسه انرژی دانشگاه تگزاس در آستین، می‌گوید: این روزها اطمینان‌دادن به تگزاسی‌‌‌‌های مضطرب که چراغ‌‌‌‌های آنها هنگام بد‌شدن هوا روشن خواهد ماند، اولویت اصلی است. او پیش‌بینی می‌کند که اگر تگزاسی‌‌‌‌ها به‌درستی یا نادرستی، ماینرهای بیت‌کوین را مقصر بدانند، رهبران آنها نیز همین کار را خواهند کرد.

سال گذشته، در ایالت تگزاس، تلاش شد تا با تصویب قانونی، فعالیت ماینرهای رمزارز در طرح «پاسخ به تقاضا» محدود شود. این لایحه که در سنا به تصویب رسید، در مجلس نمایندگان متوقف شد، با این حال فعالان حوزه رمزارز پیش‌بینی می‌کنند که در ماه ژانویه، قانون‌گذاران با طرح لوایح مشابهی،‌بار دیگر به‌دنبال محدود‌کردن فعالیت آنها باشند. برایان مورگنسترن، رئیس سیاست عمومی شرکت Riot، در مصاحبه‌‌‌‌ای بیان کرد که تیم او برای متقاعد‌کردن سیاستمداران به ماندن در این صنعت، تلاش‌های فراوانی می‌کنند. او با استفاده از عبارت «ما برای متقاعد‌کردن سیاستمداران، کفش‌‌‌‌هایمان را پاره می‌کنیم و از این دفتر به آن دفتر می‌‌‌‌دویم»، به‌شدت کار و تلاش تیمش را برای حفظ موقعیت فعلی  سخت توصیف کرد. مورگنسترن همچنین معتقد است؛ پیروزی ترامپ در انتخابات، تحولات اساسی و بنیادینی را در این صنعت ایجاد خواهد کرد و از این‌رو، تیم او نگران آینده صنعت خود با روی کار آمدن او هستند.