کاربرد جدید ستاره‌های تلگرامی

در مسیر این تغییر بزرگ، تلگرام به فناوری بلاک‌چین نیز توجه ویژه‌ای داشته و این پیام‌رسان امروزه به میزبان محبوبی برای پروژه‌های مختلف و به ویژه بازی‌ها تبدیل شده است. با این حال در میان تمام این پیشرفت‌ها و ارائه خدمات جدید، تولیدکنندگان محتوا در پیام‌رسان تلگرام همچنان همانند اکثر شبکه‌های اجتماعی دیگر مزیت و راه‌های درآمدی خاصی در اختیار نداشتند.

این در حالی که است که بخش بزرگی از پیشرفت و رشد پیام‌رسان تلگرام مدیون تولید‌کنندگان محتوا و افرادی است که در کانال‌ها و گروه‌ها فعالیت دارند. به همین دلیل تلگرام هفته پیش و در روز تولد ۱۱سالگی خود، از ویژگی‌ها و بهبود‌های جدیدی برای کانال‌ها خبر داد که در بین آنها، گزینه خرید اشتراک و حمایت از کانال‌ها با پرداخت استارز نیز دیده می‌شد.

با اضافه شدن کاربرد‌های جدید، ارز داخلی استارز در حال نشان دادن اهمیت و فواید فناوری بلاک‌چین در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها است و می‌تواند شروعی برای تغییر به سوی حمایت بیشتر از تولیدکنندگان محتوا و ایجاد یک جامعه پویا و فعال در شبکه‌های اجتماعی باشد.

استارز تلگرام

با افزایش محبوبیت روبات‌های تلگرامی در طی سال‌های گذشته و ارائه خدمات پولی متنوع بر بستر این پیام‌رسان، تیم تلگرام نیاز دیدند تا با عرضه یک ارز داخلی و ارائه آن به کاربران و فروشندگان خدمات و کالا، راهی آسان برای تبادل مالی و به کمک ارز‌های دیجیتال فراهم کنند.

در نتیجه، استارز یا ستاره‌های تلگرام متولد شد که یک ارز درون برنامه‌ای برای پیام‌رسان تلگرام است و به کمک تون‌کوین نیز خرید و فروش آن امکان‌پذیر است. این موضوع برای ایرانیان نیز فواید خود را دارد؛ زیرا روش‌های پرداختی سنتی برای کاربران کشور ما تحریم است، درحالی‌که به کمک ارز‌های دیجیتال می‌توان استارز خریداری کرد و با آن از خدمات پولی تلگرام بهره‌مند شد.

از زمان معرفی، کاربرد‌های استارز رو به گسترش بوده و در جدیدترین به روزرسانی، امکان پرداخت این دارایی‌ها برای حمایت از تولیدکنندگان محتوا و صاحبان کانال‌ها فراهم شده است. یکی از روش‌های حمایتی از طریق واکنش دادن است و کاربران می‌توانند در پیام‌های منتشرشده کانال‌ها ستاره‌های خود را هدیه دهند. براساس گفته‌های تلگرام، تمام ستاره‌های پرداختی در این روش به صاحبان کانال داده می‌شود و این پیام‌رسان سهمی از آن ندارد.

علاوه بر آن، کانال‌ها این امکان را دارند تا از این پس برای عضویت هزینه ماهانه هزینه استارز تعیین کنند و تنها کاربرانی که این پول را پرداخت می‌کنند، می‌توانند در کانال عضو شوند. در نهایت پیام‌رسان تلگرام ویژگی‌های پیام‌های انحصاری را به کانال‌ها اضافه کرده است که برای مشاهده آنها باید مقدار مشخصی از استارز پرداخت شود.

در نتیجه به کمک ارائه یک ارز درون‌برنامه‌ای، تلگرام این امکان را برای صاحبان کانال‌ها و تولیدکنندگان محتوا فراهم کرده است که برای کسب درآمد تنها محدود به تبلیغات نباشند و از روش‌های مختلفی درآمد مورد نیاز خود را دریافت کنند. این شرایط علاوه بر حمایت بیشتر از کاربران فعال پیام‌رسان، می‌تواند به کاهش تبلیغ‌ها نیز منجر شود که به نفع هر دو گروه صاحبان کانال‌ها و کاربران آنها است.

در این بین همکاری نزدیک پیام‌رسان تلگرام و بلاک‌چین تون باعث شده است تا چالش‌های تحریمی گذشته دیگر متوجه کاربران نباشد و هرکسی بتواند از خدمات تلگرام استفاده کند. در نتیجه این همکاری، درحالی‌که استارز به خودی خود یک ارز دیجیتال نیست، اما بسیاری آن را یک ارز دیجیتال درون برنامه‌ای می‌دانند؛ زیرا به راحتی و در هر زمان می‌توان آن را به دیگر ارز‌های دیجیتال تبدیل و نقد کرد.

بلاک‌چین در شبکه‌های اجتماعی

استارز تنها یک نمونه از کاربرد و مزیت‌های فناوری بلاک‌چین در شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌رود و مدت زمان زیادی است که علاقه‌مندان وب۳.۰ به ویژگی‌های بهتر پلتفرم‌های پیام‌رسان و اجتماعی غیرمتمرکز نسبت به نمونه‌های سنتی اشاره می‌کنند.حمایت مالی از کاربران و جامعه بزرگ‌ترین مزیت شبکه‌های اجتماعی فعال بر بستر بلاک‌چین به شمار می‌رود. این شبکه‌ها معمولا به‌صورت غیرمتمرکز مدیریت می‌شوند و بنابراین کاربران، مشارکت‌کنندگان و تولیدکنندگان محتوا هرکدام نقش مهمی ایفا می‌کنند و در درآمد شریک هستند. علاوه بر آن، پلتفرم‌های شبکه اجتماعی بلاک‌چینی از حریم خصوصی کاربران محافظت می‌کنند و مواردی مانند احراز هویت یا ثبت نام با شماره موبایل در آنها الزامی نیست.

این موضوع امنیت شبکه‌های اجتماعی وب۳.۰ را نیز بالا برده و ذخیره‌سازی غیرمتمرکز داده‌ها باعث شده است در برابر هک و حملات دیجیتال مقاوم باشند و از داده‌های کاربران محافظت کنند. نبود سانسور، خودکارسازی فرآیند‌ها به کمک قرارداد‌های هوشمند، ارائه شفافیت بیشتر و پیاده‌سازی سیستم‌های مبارزه با روبات و اخبار جعلی از جمله دیگر مواردی هستند که در پلتفرم‌های اجتماعی غیرمتمرکز و وب۳.۰ دیده می‌شوند. اما با وجود این مزیت‌ها، کاربران همچنان ترجیح می‌دهند تا از پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی سنتی مانند تلگرام استفاده کنند. یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع دسترسی سخت به فضای بلاک‌چین و استفاده از خدمات غیرمتمرکز است. درحالی‌که پلتفرم‌های غیرمتمرکز در چند وقت گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند، اما کاربران شبکه‌های اجتماعی وب۳.۰ همچنان با مواردی مانند پیچیدگی‌های زیاد و سختی‌های استفاده مواجه هستند.

علاوه بر آن درحالی‌که استفاده از شبکه‌های اجتماعی سنتی به‌صورت کاملا رایگان امکان‌پذیر است، در شبکه‌های اجتماعی وب۳.۰ ممکن است که کاربران نیازمند پرداخت هزینه‌ها و کارمزد‌های مختلفی باشند.

به همین دلیل به نظر می‌رسد که بهترین راه‌حل برای حمایت از تولیدکنندگان محتوا همراه با ارائه مزیت‌های پلتفرم‌های سنتی، ترکیب فناوری بلاک‌چین با شبکه‌های اجتماعی متمرکز است. این ترکیب هم اکنون به خوبی در پیام‌رسان تلگرام پیاده‌سازی شده است و در حال آزمایش است، ارز استارز می‌تواند علاوه بر ایجاد جوامع فعال و پویا، به تولیدکنندگان محتوا نیز کمک کند تا مزد زحمات و تلاش‌های خود را بگیرند.

در این بین پیام‌رسان تلگرام نیز می‌تواند به کمک کارمزد‌های پرداختی و رشد برنامه خود به سود برسد. اگر در نهایت نتایج این آزمایش موفقیتامیز باشد و استارز به‌طور گسترده توسط کاربران مورد استفاده قرار بگیرد، دیگر شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌ها نیز ممکن است که این مسیر را پیش بگیرند و شاهد رقم خوردن تفاوت‌های قابل توجهی در نحوه فعالیت پیام‌رسان‌ها و انتظارات تولیدکنندگان محتوا از پلتفرم‌ها باشیم.

البته پیاده‌سازی بخش‌های پولی بیشتر به تلگرام و شبکه‌های اجتماعی حمایت تمام کاربران را به دنبال ندارد. بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند تا پلتفرم‌ها ماهیت کاملا رایگان خود را حفظ کنند و محتوا و دیگر موارد در پشت قابلیت‌های پولی قفل نشوند. این موضوع در شبکه اجتماعی ایکس دیده شد و تا به امروز قابلیت‌های پولی آن برای حمایت از تولیدکنندگان محتوا با استقبال چندانی مواجه نبوده است.

در این بین بسیاری از شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌ها نیز ترجیح می‌دهند تا مکانیزم‌های سنتی خود را حفظ کنند و با ریسک و خطرات ترکیب فناوری بلاک‌چین و مخالفت‌هایی که به دنبال دارد، مواجه نشوند.

در نهایت، هم‌اکنون فناوری بلاک‌چین موقعیت مناسبی در پیام‌رسان تلگرام پیدا کرده است تا نظر‌ها را تغییر دهد و درصورتی‌که این آزمایش نیز موفقیت‌آمیز نباشد، بعید است که حداقل در کوتاه‌مدت دیگر پلتفرم‌های متمرکز به ارز‌های دیجیتال علاقه‌ای نشان دهند.