طلوع طلای دیجیتال

تغییر ثروت انرژی آمریکا

ایالات متحده منابع طبیعی فراوانی دارد که برای تولید انرژی ایده‌آل است. این کشور دارای ۴۸.۳میلیارد بشکه ذخایر اثبات‌شده نفت و ۶۹۱تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی است که نشان از افزایش قابل توجه انرژی نسبت به سال‌های گذشته دارد. علاوه بر این، آمریکا پتانسیل خوبی برای توسعه و گسترش انرژی خورشیدی و بادی دارد. با این حال، مهم است در نظر داشته باشیم که چین، در قاموس رقیب شماره یک، در حال انجام سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در صنعت انرژی است. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، کل تولید انرژی چین در سال۲۰۲۱ به ۱۴۱.۷ کوادریلیون یکای گرمایی بریتانیا (Btu) رسید؛ درحالی‌که این رقم در ایالات متحده ۹۵.۷کوادریلیون یکای گرمایی بریتانیا بود.

درحالی‌که آمریکا همچنان در تولید سرانه انرژی پیشتاز است، رشد سریع چین و سرمایه‌گذاری‌های انبوه در این بخش بر نیاز فوری به ارزیابی مجدد استراتژیک انرژی و سیاست‌های فناوری آمریکا برای حفظ مزیت رقابتی تاکید دارد. انرژی هسته اصلی طرح‌های تقویتی است که هر دو دولت بایدن و ترامپ پیشنهاد کرده‌اند و طبیعتا هرچه زیرساخت انرژی ارزان‌تر و قوی‌تر باشد، ماینرهای بیت‌کوین آمریکایی موقعیت بهتری در بازار جهانی خواهند داشت.

فراتر از ملاحظات انرژی، موگنتی استخراج بیت‌کوین را راهی مطمئن برای احیای اقتصادی مناطق روستایی که به‌شدت از جهانی‌شدن و رکود صنعت آمریکا آسیب دیده‌اند، می‌داند. طبق گزارشی از تیم تحقیقاتی CoinShares، در سال ۲۰۲۳، عملیات استخراج بیت‌کوین ایالات متحده ۲میلیارد دلار درآمد ایجاد کرد؛ رقمی که معادل ۳درصد از تولید صنعت آهن و فولاد آمریکاست. این مقایسه بر اهمیت اقتصادی رو به رشد این بخش نوپا تاکید می‌کند. تنها طی پنج سال، این صنعت فرصت‌های شغلی قابل توجهی ایجاد کرده است. طبق برآوردهای CoinShares، اشتغال مستقیم در استخراج بیت‌کوین آمریکا به حدود ۱۷۰۰شغل افزایش یافته که طی دو سال گذشته ۲برابر شده است. اگر آمار اشتغال غیرمستقیم را به آن اضافه کنیم، طبق تخمین‌های شرکت تحقیقاتی PwC این رقم به حدود ۱۱هزار شغل در سراسر آمریکا افزایش می‌یابد.

جالب این است که تاثیر توسعه بازار کریپتو بسیار فراتر از خود عملیات استخراج است، با اثر ضرب‌کننده شغل ۶.۴، به این معنی که هر شاغل در استخراج بیت‌کوین باعث پا گرفتن ۶.۴ شغل اضافی در اقتصاد گسترده‌تر می‌شود. این فرصت‌های شغلی بخش‌های مختلفی از جمله حمل‌ونقل، ساخت‌وساز، عملیات کارخانه، مهندسی برق و امنیت سایبری را دربرمی‌گیرد. به این ترتیب، استخراج بیت‌کوین، تنها یک پدیده تکنولوژیک نیست، بلکه یک راه نجات بالقوه برای جوامعی است که در پی رکود صنعتی به دنبال تجدید اقتصادی هستند.

آمریکا در چندراهی با مسیرهای متفاوت برای کسب برتری استخراج بیت‌کوین قرار دارد. هر مسیر - از تسلط تهاجمی تا تکامل بازار آزاد - پیامدهای عمیقی برای آینده صنعتی و جایگاه جهانی آمریکا دارد.

رویکرد مداخله‌گرایی نئوکینزی

یک استراتژی واقع‌بینانه برای آمریکا رویکردی است که در آن دولت مداخله می‌کند. به عقیده موگنتی این استراتژی حتی طی یک دوره ریاست‌جمهوری قابل اجرا است، شامل به رسمیت شناختن بیت‌کوین به‌عنوان دارایی استراتژیک و همسو با منافع ایالات متحده است. تغییرات کلیدی سیاستی می‌تواند شامل حذف مالیات بر عایدی سرمایه در معاملات بیت‌کوین باشد که در حال حاضر ۲۰درصد برای دارایی‌های بلندمدت است و ارائه تسهیلات وام کارآمد مالیاتی به ماینرها و لغو نرخ مالیات بر درآمد شرکتی ۲۱درصد برای عملیات استخراج باشد. تعیین استخراج بیت‌کوین به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های حیاتی ملی می‌تواند رویکرد آمریکا به مدیریت شبکه را متحول کند. ماینرهای بیت‌کوین با توانایی خود در تنظیم سریع مصرف برق می‌توانند به‌عنوان یک بافر پویا برای شبکه برق عمل کنند. در طول دوره‌های اوج تقاضا، ماینرها می‌توانند به سرعت عملیات خود را کاهش دهند و انرژی به سمت خدمات ضروری هدایت شود. انعطاف‌پذیری شرکت‌های استخراج بیت‌کوین زمانی ارزشمندتر می‌شود که منابع انرژی تجدیدپذیر متناوب بیشتری مانند باد و خورشید را با شبکه فعلی انرژی ادغام می‌کند. با ارائه مشوق‌های مالیاتی برای مشارکت در تثبیت شبکه، فعالیت ماینرها در ایالات متحده جذاب‌تر شده است و در عین حال انعطاف‌پذیری شبکه انرژی کشور نیز بالا می‌رود. وزارت انرژی آمریکا تخمین زده است که مراکز داده، از جمله عملیات استخراج ارزهای دیجیتال، می‌توانند تا سال۲۰۳۰ تا ۲گیگاوات ظرفیت پاسخ‌گویی به تقاضا را فراهم کنند. این استراتژی یک سناریوی برد-برد است.

 همزمان که سهم آمریکا از استخراج بیت‌کوین بالا می‌رود می‌تواند در عین حال به عنوان ابزاری برای مدیریت شبکه نیز دیده شود. در کنار قوی‌تر شدن شبکه تامین انرژی دولت، ماینرها نیز مزایای اقتصادی دریافت می‌کنند که می‌تواند جایگاه آمریکا را در تولید جهانی بیت‌کوین بهبود بخشد. این رویکرد به جای افزایش کارآیی انرژی و خروجی استخراج به‌طور همزمان، رابطه همزیستی بین ماینرهای بیت‌کوین و شبکه را شکل می‌دهد و به‌طور بالقوه سهم آمریکا از عملیات استخراج جهانی را افزایش می‌دهد و در عین حال زیرساخت انرژی کشور را تقویت می‌کند. این رویکرد همچنین بهبود بخش انرژی را به‌عنوان یک هدف مهم توسعه ملی در اولویت قرار می‌دهد. ایالات متحده در حال حاضر تنها حدود ۲.۳درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف زیرساخت‌های انرژی می‌کند. با افزایش حجم سرمایه‌گذاری و تمرکز بر تولید برق، اتصال به شبکه و گسترش زیرساخت اینترنت، به راحتی می‌توانند محیط رقابتی پویا برای استخراج بیت‌کوین ایجاد کنند.

رویکرد بازار آزاد

موگنتی در یادداشت خود می‌گوید اجرای این روش کندتر است و به‌طور بالقوه دهه‌ها طول می‌کشد تا به‌طور کامل تحقق یابد؛ هرچند این روش نیز به نوع خود می‌تواند اثرات مثبت گسترده‌ای بر رفاه آمریکا داشته باشد. این رویکرد بر به رسمیت شناختن انتخاب آزادانه پول به‌عنوان یک حق اساسی متمرکز است و شامل مقررات‌زدایی گسترده از صنعت تولید برق، حذف موانع سیاست انرژی و حذف موانع تولید است.

میانگین نرخ برق صنعتی در ایالات متحده در حال حاضر ۷.۷۴ سنت در هر کیلووات ساعت (از مارس۲۰۲۴) است. با حذف موانع نظارتی و تقویت رقابت، آمریکا به‌طور بالقوه می‌تواند این هزینه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و کارگاه‌های استخراج بیت‌کوین مستقر در ایالات متحده را بسیار سودآورتر از همتایان جهانی خود کند.

علاوه بر این، رویکرد بازار آزادی از کاهش قابل توجهی در سود سرمایه، درآمد و مالیات شرکت‌ها حمایت می‌کند. نرخ ترکیبی فعلی مالیات شرکت‌های فدرال و ایالتی در ایالات متحده به‌طور متوسط ​​۲۵.۱درصد است. کاهش قابل توجه می‌تواند موجی از سرمایه‌گذاری و نوآوری را در بخش استخراج بیت‌کوین به همراه داشته باشد.

نوآ اسمیت، اقتصاددان هشدار می‌دهد: «اگر آمریکا بازی را در صنایع سنگین به چینی‌های پژمرده ببازد، نمی‌تواند به ظرفیت تولید دفاعی خود بیفزاید.» رویکرد مثبت به استخراج بیت‌کوین می‌تواند یکی از کلیدهای جلوگیری از این سناریو باشد. با افزایش تقاضا برای انرژی ارزان‌تر و فراوان‌تر، آمریکا می‌تواند موجب رنسانس در تولید شود و تضمین کند که این کشور قدرت صنعتی و امنیت ملی خود را حفظ می‌کند. منافع اقتصادی بالقوه بهبود استخراج بیت‌کوین قابل توجه است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که اگر ایالات متحده بتواند ۹۰درصد از بازار جهانی استخراج بیت‌کوین را تا سال۲۰۲۸ تصاحب کند، می‌تواند ۳۰.۶میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی کمک کند که نشان‌دهنده ۱.۲درصد از تولید ناخالص داخلی پیش‌بینی‌شده ایالات متحده است. این شامل تاثیر مستقیم ۱۰.۲میلیارد دلاری درآمد استخراج بیت‌کوین و تخمینی ۲۰.۴میلیارد دلاری در فعالیت اقتصادی غیرمستقیم است. علاوه بر این، این صنعت می‌تواند بیش از ۵۴هزار شغل در سراسر کشور را پشتیبانی کند.