جنگ بقای ماینرها در بحبوحه بحران انرژی

افزایش فعالیت‌های ماینر می‌تواند نشانه‌‌‌‌‌‌‌ای از این باشد که پس از توفان هزینه‌های بالای انرژی و کاهش قیمت ارز دیجیتال، ممکن است دوباره به زندگی بازگردد. سطح فعالیت از نقطه پایین در ماه جولای، زمانی‌که بازار رمزارز در وضعیت بحرانی قرار داشت، بیش از دوبرابر شده‌است. ماینرها در کسب‌وکار خود برای حل پازل‌‌‌‌‌‌‌های رمزنگاری که دسته‌‌‌‌‌‌‌ای از تراکنش‌ها را تایید می‌کنند و بلوک‌‌‌‌‌‌‌های جدیدی را در زنجیره بلوک ایجاد می‌کنند، با یکدیگر رقابت می‌کنند. این فرآیند باعث می‌شود که آنها ضامن سلامتی و امنیت سیستمی باشند که معاملات بیت‌کوین در قالب آن انجام می‌شود.

بسیاری از ماینرها انبوهی از تجهیزات و ظرفیت ماینینگ کنار گذاشته‌شده را در اختیار دارند که با پول ارزان در ۲۰۲۱ و اوایل ۲۰۲۲ به امید سودبردن از افزایش رمزارزها خریداری‌شده‌بودند، در مقابل قیمت بیت‌کوین در سال‌گذشته ۶۵‌درصد کاهش یافت، قیمت انرژی جهش ناگهانی داشت و بسیاری از شرکت‌های ماینینگ مجبور شدند برای صرفه‌‌‌‌‌‌‌جویی در هزینه، سرورها را خاموش کنند. گروهی دیگر همچون «کر ساینتفیک» نتوانستند ادامه دهند و اعلام ورشکستگی کردند. این شرکت‌ها تا بازگشت به شروع مجدد کسب‌وکار راهی طولانی در پیش دارند و هنوز از لبه پرتگاه فاصله چندانی نگرفته‌‌‌‌‌‌‌اند. الگوریتمی وجود دارد که سطح دشواری استخراج بیت‌کوین را هنگام ورود یا خروج رایانه‌‌‌‌‌‌‌های جدید به شبکه تنظیم می‌کند تا اطمینان حاصل کند که توکن جدید با فاصله ۱۰ دقیقه‌‌‌‌‌‌‌ای استخراج ‌‌‌‌‌‌‌شود. اکنون با هجوم دوباره ماینرها این سطح نیز افزایش یافته‌است، به این‌معنی که برای تایید یک صفحه، اکنون ماینرها باید زمان و انرژی بیشتری صرف کنند. این کسب‌وکارها همچنین با فشار سیاستمداران سرتاسر جهان روبه‌رو هستند که بر استفاده از انرژی توسط رایانه‌‌‌‌‌‌‌های ماینرها متمرکز شده‌اند. از نقطه‌نظر آنها ماینرها انرژی زیادی صرف روشن نگه‌داشتن رایانه‌‌‌‌‌‌‌های خود می‌کنند، منابع محلی را تخلیه می‌کنند و به محیط‌زیست آسیب می‌‌‌‌‌‌‌رسانند. از طرفی دیگری گروهی نیز به‌دنبال اخذ مالیات از این کسب‌وکارها هستند.

ایالت‌های بریتیش‌کلمبیا و منیتوبا کانادا، اتصالات جدید به شبکه را به مدت ۱۸ ماه ممنوع کرده‌‌‌‌‌‌‌اند. تامین‌‌‌‌‌‌‌کننده خدمات عمومی کبک، برنامه جدیدی برای تخصیص ۲۷۰ مگاوات برق که سابقا به ماینرها اختصاص داده بود، درخواست کرده‌است. در ماه دسامبر، مجلس سفلی قزاقستان که سومین کشور اصلی میزبانی ماینرهاست لایحه‌‌‌‌‌‌‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن مالیات شرکتی بر شرکت‌های ماینینگ اعمال می‌شود و در پی کاهش مصرف انرژی این کسب‌وکارها است.

ماینرها می‌گویند که مورد هجمه ناعادلانه دولت‌ها قرار گرفته‌‌‌‌‌‌‌اند. گروه صنعتی، شورای استخراج بیت‌‌‌‌‌‌‌کوین، در ژوئیه تخمین زد که کمتر از ۶۰‌درصد از انرژی موردنیاز ماینرها در جهان پایدار است، درحالی‌که مرکز تحقیقاتی کمبریج این رقم را حدود ۳۷‌درصد اعلام کرده‌است. ارکوت، سازمانی‌که شبکه برق تگزاس را اداره می‌کند، برنامه کاهش داوطلبانه‌ای را برای مصرف‌کنندگان بزرگ انرژی مانند استخراج‌‌‌‌‌‌‌کنندگان بیت‌کوین درنظر گرفته‌است تا مصرف برق خود را در دوره‌‌‌‌‌‌‌های تقاضای بالا کاهش دهند.