تقلای بیت‌کوین برای عبور از 17‌هزار دلار

بازار، درگیر جنگ درونی

با سیر نزولی تورم در ایالات‌متحده، شرایط اقتصاد کلان به سمت بازارهای ریسکی و سهام درحال گردش است. کما اینکه دو ماه پس از آغاز روند کاهشی در تورم، بازار سهام این کشور وارد فاز صعودی شد. در روزهای اخیر هم با انتشار خلاصه جلسات فدرال‌رزرو مشخص شد که سیاستگذاران فدرال‌رزرو نگران آثار رکودی سیاست‌های خود هستند و باتوجه به مشخص‌نبودن میزان دقیق این آثار، آنها قصد دارند تا اندکی از میزان تهاجمی‌بودن سیاست‌های خود بکاهند. پیش از این بازار انتظار داشت تا کمیته بازار باز فدرال، نرخ سیاستی را به میزان ۷۵/ ۰‌واحد‌درصد افزایش دهد و معاملات درحال قیمت‌گذاری دارایی‌ها بر این مبنا بوده‌‌‌‌‌‌‌‌اند، اما با پدیدآمدن آثار این سیاست‌ها و همچنین کاهش تورم، انتظارات بازار از میزان افزایش نرخ بهره کاهش یافت و دارایی‌ها در حال هماهنگی خود با سیاست‌های تازه هستند، در نتیجه می‌توان گفت که شرایط اقتصاد کلان درحال چرخش به سمت بازارهای ریسکی است.

اما در بازار رمزارزها، اندکی شرایط خود بازار به‌هم‌ریخته است. این موضوع به‌دلیل ورشکستگی صرافی ftx و شرکت‌های وابسته به آن است. ورشکستگی این صرافی نه‌تنها زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌های آن را با مشکل مواجه کرد، بلکه به‌دلیل فشار فروش در بازار و افت قیمت رمزارزها، دیگر شرکت‌های فعال در این حوزه را هم با مشکلاتی از جمله کمبود نقدینگی مواجه کرده‌است. به گزارش ارز دیجیتال به نقل از cryptopotato، اوروس گلوبال (Aurus Global)، پلتفرم معاملات ارزهای دیجیتال، فرصت بازپرداخت اصلی وام غیرمتمرکز ۲۴۰۰ رپد اتریوم (WETH) به ارزش حدودا ۳‌میلیون دلار را از دست داده؛ چراکه به‌خاطر ورشکستگی صرافی FTX با مشکل تامین نقدینگی در کوتاه‌‌‌‌‌‌‌‌مدت مواجه شده‌است. گذشتن تاریخ بازپرداخت وام به معنای عدم‌پرداخت آن نیست و طبق قرارداد هوشمند این معامله، اوروس‌گلوبال همچنان ۵ روز مهلت دارد تا وام مذکور را پرداخت کند.

همه این موضوعات موجب‌شده که بازار رمزارزها به‌شدت تحت‌فشار قرار گیرد و معامله‌گران را نگران کند. در حال‌حاضر شاخص‌ ترس و طمع بازار بر روی عدد ۲۷ قرار دارد. این شاخص تلاش می‌کند تا با سنجش پارامترهای مختلف از جمله تغییرات قیمتی، وضعیت شبکه‌های اجتماعی، قدرت روندها و غیره شرایط روانی حاکم بر بازار را بسنجد و عدد این شاخص از صفر تا صد متغیر است که عدد ۲۷نشان از وجود ‌ترس در بازار دارد، در نتیجه فعلا بازار با هیجانات منفی روبه‌روست و باید دید که پس از تخلیه هیجانات، قیمت چه روندی به خود خواهد گرفت.

جریان کلی ورود بیت‌کوین به بازار مثبت است و این نکته نشان از تمایل معامله‌گران به نقدکردن دارایی‌هایشان دارد، اما میزان ورودی به‌قدری ناچیز است که نگرانی خاصی را ایجاد نمی‌کند، اما با توجه به آمارها، درآمد ماینرها در ماه نوامبر ۱۹‌درصد کاهش داشته که این موضوع برای بیت‌کوین خبر خوبی نیست، چراکه به احتمال زیاد ماینرها را مجبور خواهد کرد تا برای تامین نقدینگی موردنیاز خود، بخشی از دارایی‌های ذخیره‌شده خود را هم به‌فروش برسانند. با توجه به این موضوع احتمالا در روزهای آینده بازار شاهد افزایش فشار فروش از سوی ماینرها باشد. با وجود تمام این مشکلات، بیت‌کوین طی هفته اخیر ۳‌درصد رشد داشته و اتریوم، دومین رمزارز بازار هم ۷‌درصد رشد داشته است.

برندگان و بازندگان هفت روز اخیر

در هفته‌ای که گذشت، توکن فانتوم (FTM) با ۳۶‌درصد رشد بیشترین میزان بازدهی را میان رمزارزهای بازار داشته است، پس از فانتوم، GMX، DOGE و ETHW هر سه با ۲۱‌درصد رشد در جایگاه‌‌‌‌‌‌‌‌های بعدی قرار داشتند. جایگاه پنجم نیز با ۱۹‌درصد رشد به توکن APE اختصاص دارد. در سمت دیگر ماجرا، توکن BNX با از‌دست‌دادن ۱۹‌درصد از ارزش خود، در جایگاه اول توکن‌‌‌‌‌‌‌‌های بازنده میان صد توکن برتر بازار قرار دارد، پس از این توکن هم NEXO با از‌دست‌دادن ۷‌درصد از ارزش خود در جایگاه دوم توکن‌‌‌‌‌‌‌‌های بازنده قرار دارد.