گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با افت ملایم ۳/۰ درصدی شاخص کل مواجه بود که صنایع بورسی از قرمزپوشی کامل درآمده و برخی از آنها مثبت شدند. سهامداران که تشنه دریافت اخبار خوشایند هستند، به محض اعلام افزایش تعرفه مکالمات مخابرات، برای خرید این سهم کم ریسک بازار هجوم آوردند. در واقع، این افزایش تعرفه در اواسط سال گذشته انجام اما از سوی وزیر ارتباطات عملی خودسرانه عنوان شد و در نتیجه به روال قبلی خود بازگشت؛ اما در سال جدید با افزایش قیمت موافقت شد که اقبال سهامداران بورسی را به همراه داشت. رشد این نماد به‌رغم اثر مثبت ۹۶ واحدی بر شاخص کل، نتوانست از منفی شدن آن جلوگیری کند. بسیاری از کارشناسان، هدفمندی یارانه‌ها را عامل اصلی این افت اعلام می‌کنند که در این رابطه باید در نظر داشت هدفمندی فقط بر برخی صنایع انرژی بر نظیر سیمان، فلزات، قند و شکر و کاشی و سرامیک اثرگذار خواهد بود، در حالی که هزینه تولید سایر صنایع را چندان دچار تغییر نخواهد کرد. بنابراین، این مساله مشابه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که در پایان سال گذشته منجر به افت کل بازار شد، اکنون نیز اثر منفی خود را به کل بازار سرایت داده است. اما اگر به ارزش و حجم معاملات روزانه (۱۵۶ میلیارد تومان و ۳۶۱ میلیون سهم) نگاه شود، کاهش شدید آنها قابل توجه و نشان‌دهنده فضای منفی است که در انتظار اخبار خوش مجامع سالانه و نهایی شدن تصمیمات اقتصادی دولت است. در میان این تصمیمات، تعیین نرخ سود سپرده‌های بانکی می‌تواند بسیار تعیین کننده باشد. به عبارت دقیق تر، افزایش حتی ۳ یا ۴ درصدی نرخ سود سپرده‌های بانکی می‌تواند آثار نامطلوبی بر بورسی داشته باشد که برای سه ماه متوالی منفی است. بنابراین، رفتار فعلی بازار تا معین شدن وضعیت هم از لحاظ کلان اقتصادی (تصمیمات دولت) و هم بنگاه‌ها (شرکت‌های بورسی) به این صورت خواهد بود. از سوی دیگر، بالا بودن تعداد معاملات روزانه (حدود ۶۰ هزار دفعه) طی روزهای اخیر نشان از حضور بیشتر سهامداران حقیقی در معاملات دارد؛ به عبارت دیگر، با اینکه حجم و ارزش معاملات چنگی به دل نمی‌زند، دفعات معاملات نشان می‌دهد حقوقی‌ها از شرکت در معاملات امتناع می‌کنند. با این حال، پیش بینی می‌شود رشد تولید ناخالص ملی و رکود در بازارهای موازی منجر به بهبود اوضاع بورس در آینده‌ای نه چندان دور خواهد شد.

در معاملات روز گذشته، گروه دارویی روند نسبتا مثبت خود از ابتدای سال را ادامه داد. «تیپیکو» که روز مثبتی را سپری می‌کرد بیشترین حجم معاملات گروه را با حضور بسیار فعال حقوقی‌ها در نقش خریدار به خود اختصاص داد.

حمل و نقلی‌ها نیز پیرو عرضه اولیه «حخزر» در فرابورس مثبت شدند. «حکشتی» که بیشترین ارزش بازار این گروه را تشکیل می‌دهد بزرگ‌ترین سهامداران «حخزر» به شمار می‌آید؛ بر این اساس، این نماد در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت که سهامداران حقوقی در نقش فروشنده حضور پررنگی داشتند. نکته جالب در خصوص «حکشتی»، نسبت قیمت به درآمد (P/E) بسیار بالای آن (حدود ۱۵۱ مرتبه) است که احتیاط بیشتری را برای معامله طلب می‌کند.

در این شرایط، گروه رایانه‌ای که روزهای پرنوسانی را سپری می‌کردند مثبت شدند. «رتاپ» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی در اختیار گرفت که عمده معاملات به صورت بلوکی میان سهامداران حقوقی انجام شد.

از سوی دیگر، گروه غذایی روند ملایم منفی خود را ادامه داد. «وبشهر» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور پایاپای حقوقی‌ها در نقش خریدار و فروشنده به خود اختصاص داد.

اما گروه ساختمانی روند منفی خود را تغییر داد و مثبت شد. «ثاخت» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور بیشتر حقوقی‌ها در نقش فروشنده در اختیار داشت.

روز گذشته، گروه برقی روند منفی خود را از ابتدای سال ادامه داد. «بترانس» با حضور ۱۰۰ درصدی سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار گرفت.

در این شرایط، روند منفی گروه ماشین آلات و تجهیزات ادامه یافت. «تکنو» بیشترین حجم معاملات گروه را با حضور حقیقی‌ها به خود اختصاص داد.

گروه لاستیک و پلاستیک نیز برای دومین روز پیاپی منفی شد. «پسهند» در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت که عمده معاملات به صورت بلوکی میان حقوقی‌ها انجام شد. از سوی دیگر، قندی‌ها روند منفی خود را تغییر داده و مثبت شدند. «قنیشا» با حضور نسبتا فعال حقوقی‌ها در نقش خریدار بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار گرفت و با صف خرید همراه شد. در نهایت، گروه کاشی و سرامیک گرچه روز مثبتی را سپری کرد، اما در بیشتر نمادها شاهد صف‌های فروش قابل توجهی بود که در پایان روز نیز باقی ماند. «کترام» با حضور حقیقی‌ها بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد.

سهامداران چشم انتظار اخبار خوشایند