گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: در معاملات روز گذشته در حالی روند نزولی شاخص کل متوقف شد که بیشتر گروه‌های صنعتی نیز تغییرات چندانی را تجربه نکردند. در واقع، بورس که به علت برخی عوامل نظیر تعیین نرخ خوراک 15 سنتی، نرخ بهره مالکانه 30 درصدی سنگ‌آهنی‌ها و همچنین افزایش نرخ سود اوراق مشارکت به 23 درصد، روند منفی را پشت سر می‌گذاشت با تغییر مقررات از سوی سازمان بورس مواجه شد.
بر اساس قوانین جدید، اجازه فروش سهام بیش از نصف حجم مبنا یا ۵۰ هزار سهم (هر کدام که بیشتر بود) به سهامداران تا ساعت ۱۲ ظهر داده نمی‌شود. به عبارت دیگر، دستوری شدن نحوه معاملات در بورس تهران اقدام جدیدی است که برای مقابله با ادامه افت شاخص گرفته شد؛ در حالی که در تمام دنیا، مبنای بازار سرمایه بر اقتصاد آزاد و مبرا از هرگونه قوانین دستوری است. در حقیقت، محدودیت در نحوه انجام معاملات از جمله قوانینی است که مشابه محدوده ۴ درصدی نوسان قیمت بر بورس تهران تحمیل شده است. در پی انجام این اقدام عجولانه، ارزش معاملات روزانه در بورس به کمتر از ۷۰ میلیارد تومان رسید که نشان از تشدید رکود در بازار است. به گفته آدام اسمیت، در این‌گونه بازارهای رقابتی، دستی نامرئی وجود دارد که باعث به تعادل رسیدن میزان عرضه و تقاضا در طول زمان می‌شود و هر‌گونه اعمال قانون دستوری، عدم تعادل را در پی خواهد داشت و این روند را دچار مشکل خواهد کرد. این اولین بار نیست که اقتصاد کشور ما با چنین معضلاتی همراه است که نمونه دیگر آن تعیین سقف سود ۲۰درصدی برای سپرده‌گذاری‌های بانکی بود که خود باعث غیرمتعادل شدن بازارهای موازی نظیر ارز و بورس شد. از منظری دیگر، عدم اجازه فروش به میزان دلخواه این فضا را ایجاد می‌کند که هیچ سهمی برای خرید مناسب نیست و همه منتظر فرصتی برای فروش هستند که در مورد دوم با محدودیت مواجه‌اند و در نتیجه، رکود بازار را فرا خواهد گرفت. همچنین، به گفته سازمان بورس علت وضع این قانون جلوگیری از فروش‌های هیجانی سهامداران حقیقی است، حال آنکه نصف حجم مبنا در بسیاری از نمادها بیش از دارایی سهامداران حقیقی است که نشان از ناکارآمدی آن دارد و در واقع محدودیت برای حقوقی‌ها ایجاد شده است، حال آنکه این سهامداران از ابتدای رکود، حمایت خود از بازار سرمایه را نشان داده‌اند.
همان‌طور که بارها اشاره شده است، ارائه به موقع شفاف‌سازی‌های لازم و همچنین انجام هرچه سریع‌تر اصلاح قیمت‌ها در بورس تنها راه‌حل برون رفت از وضعیت کنونی است. از سوی دیگر طی روزهای اخیر بهبود اوضاع بازار طلا با توجه به رشد قیمت‌های جهانی می‌تواند انگیزه‌ای تازه برای خروج سرمایه از بورس باشد که وضع چنین قوانین محدودکننده‌ای ممکن است هجوم نقدینگی‌های آزادشده به سمت این بازار را در پی داشته باشد و این نرخ بالای ورود و خروج نقدینگی، بازارهای نامتعادلی را به همراه خواهد داشت.
در معاملات روز گذشته، در گروه محصولات شیمیایی که بیشتر نمادها به‌منظور ارائه شفاف‌سازی متوقف هستند روند ملایم منفی ادامه یافت. «وپترو» با حضور نسبتا فعال سهامداران حقوقی در نقش خریدار بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت.از سوی دیگر، گروه فرآورده‌های نفتی روند منفی خود را تغییر داده و مثبت شد. «شبندر» که از جمله نمادهای مثبت اثرگذار بر شاخص کل بود بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور فعالتر سهامداران حقوقی در نقش خریدار به خود اختصاص داد.
اما گروه فلزات اساسی روند منفی خود را ادامه داد. به گزارش «سنا»، قیمت مس در بازار لندن افزایش یافته است که در شرایط عادی بازار می‌توانست خبر خوشی برای سهامداران این گروه به شمار آید. «فملی» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور پررنگ سهامداران حقوقی در نقش خریدار در اختیار گرفت.
از سوی دیگر، بانکی‌ها با تغییر روند منفی روزهای اخیر خود، رشد اندکی را تجربه کردند. «وبصادر» با حضور سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد.
در این شرایط، روند منفی شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی متوقف شد. «وامید» تنها نماد قابل معامله این گروه در روز گذشته، با حضور قابل توجه حقوقی‌ها در نقش خریدار مواجه شد.
گروه کانه‌های فلزی نیز تغییر چندانی در معاملات ابتدای هفته شاهد نبود. «کروی» با حضور ۱۰۰ درصدی سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت.
از طرف دیگر، مخابرات روند نزولی خود را تغییر داد و مثبت شد. «اخابر» که موثرترین نماد مثبت بر شاخص کل بود با عرضه‌های قابل توجهی از سوی سهامداران حقوقی مواجه شد.
اما خودرویی‌ها روند منفی خود را ادامه دادند؛ «خودرو» بیشترین حجم معاملات گروه را با حضور نسبتا فعال حقوقی‌ها در نقش خریدار در اختیار گرفت.گروه سیمانی نیز روند نزولی خود را ادامه داد. «سفارس» در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد که سهامداران حقوقی در نقش خریدار حضور بسیار پررنگی داشتند.در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها روند منفی خود را تغییر داده و مثبت شدند. «وساپا» با حضور کامل سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار گرفت.

«دستور» عدم سقوط شاخص بورس صادر شد

«دستور» عدم سقوط شاخص بورس صادر شد