گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: بازار روز دوشنبه در حالی با افت 9/0 درصدی شاخص کل مواجه بود که گروه زغال سنگ، تنها صنعت مثبت بورس به شمار می‌آمد. سیر نزولی شاخص باعث افت 7/4 درصدی آن طی هفت روز معاملاتی گذشته شده است که مهم‌ترین علت آن تعیین نرخ خوراک گازی 15 سنتی برای گروه پتروشیمی و همچنین نرخ بهره مالکانه 30 درصدی برای سنگ‌آهنی‌ها است.
بر این اساس، تنها عاملی که می‌تواند این فضای منفی در بورس را بهبود بخشد، ارائه شفاف‌سازی‌های دقیق از سوی شرکت‌های پتروشیمی و سنگ‌آهنی است که برای این منظور نباید به مصاحبه‌های کلی بسنده کرد و رفع این شبهه‌ها نیازمند ارائه گزارش‌های مالی موثق برای سهامداران است. البته در این میان نباید از نقش سهامداران بی‌تجربه و هیجانی نیز غافل شد؛ در واقع، حتی اگر فرض شود مسائل یادشده بسیار مهم و اثرگذار روی سوددهی شرکت‌ها باشند، باید دقت کرد که این موضوع تنها روی برخی شرکت‌ها موثر است و نباید کل بازار با مشکل مواجه شود. به عبارت دیگر، برخی شرکت‌های پتروشیمی که مصرف خوراک گازی دارند، سنگ‌آهنی‌ها و همچنین برخی سرمایه‌گذاری‌هایی که سهام این شرکت‌ها را در اختیار دارند تنها نمادهایی هستند که از این منظر آسیب می‌بینند. حال آنکه بیش از ۴۰۰ نماد در بورس وجود دارد که هر یک می‌تواند بازدهی خود را به نحو مطلوب گذشته داشته باشد.
از سوی دیگر، بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد میانگین ارزش معاملات روزانه از ابتدای سال حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است، در حالی که طی روزهای اخیر این رقم به زیر
۱۵۰ میلیارد تومان رسیده که نشان از رکود بورس است. البته در دو روز اخیر معاملاتی ارزش معاملات در همان محدوده ۴۰۰ میلیارد تومانی بوده که اگر به عنوان مثال در روزدوشنبه، معاملات بلوکی بین سهامداران حقوقی در نمادهای «فولاد»، «فملی» و «تیپیکو» در نظر گرفته نشوند، ارزش معاملات به ۱۴۰ میلیارد تومان نزول خواهد کرد. انتظار سهامداران برای شفاف‌سازی و ایجاد روزنه‌های امید در بورس، عامل اصلی این افت ارزش معاملات است.
در معاملات روز دوشنبه، گروه دارویی روند منفی خود را ادامه داد. عدم احتمال افزایش قیمت فروش محصولات دارویی و همچنین ثبات قیمت دلار عواملی هستند که امید چندانی جهت افزایش سودآوری در این گروه باقی نگذاشته است. «تیپیکو»، بزرگ‌ترین هلدینگ دارویی، بیشترین حجم معاملات این گروه را همان‌طور که اشاره شد با مبادله بلوکی سهام میان حقوقی‌ها در اختیار گرفت. حمل و نقلی‌ها نیز روند منفی خود را ادامه دادند. «حکشتی» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور فعال سهامداران حقوقی در نقش خریدار به خود اختصاص داد.
گروه رایانه‌ای که پس از ارائه گزارش‌های مطلوب ۹ ماهه نمادهای خود، روند مثبتی را در پیش داشت از ابتدای هفته همگام با بازار منفی شده است. «مداران» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که سهامداران حقوقی در نقش خریدار حضور فعال‌تری داشتند.
در این شرایط، گروه غذایی روند به شدت منفی خود را ادامه داد. «وبشهر» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور نسبتا پررنگ حقوقی‌ها در نقش خریدار در اختیار گرفت.
گروه ساختمانی نیز روند نزولی خود را ادامه داد. «وساخت» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور عمده سهامداران حقیقی به خود اختصاص داد.
همچنین، گروه برقی روند منفی ممتد خود را ادامه داد. «بترانس» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که با عرضه‌های قابل توجهی از سوی سهامداران حقوقی مواجه بود. در این شرایط، روند منفی گروه ماشین آلات و تجهیزات ادامه یافت. «تکمبا» که طی روزهای اخیر تنها توسط سهامداران حقیقی معامله می‌شود بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد.
گروه لاستیک و پلاستیک نیز روند منفی خود را ادامه داد. «پلاسک» که طی روزهای اخیر عمدتا با حضور سهامداران حقیقی همراه است، روز دوشنبه عرضه نسبتا قابل توجهی از سوی حقوقی‌‌ها را شاهد بود و بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار گرفت. همچنین، قندی‌ها که به صورت تاریخی در مواقع رکود کل بازار، مثبت می‌شدند، از ابتدای هفته روند منفی در پیش گرفتند. «قشکر» با حضور ۱۰۰ درصدی سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت.
در نهایت، گروه کاشی و سرامیک روند منفی خود را ادامه داد تا میزان سودآوری آن از ابتدای سال به ۳۴۴ درصد کاهش یابد، در حالی که این رقم در ابتدای دی ماه به بیش از ۴۴۰ درصد نیز رسیده بود. «کچینی» بیشترین حجم معاملات گروه را با حضور سهامداران حقیقی به خود اختصاص داد.

افت روزانه 7/0 درصدی شاخص بورس در هفت روز

افت روزانه 7/0 درصدی شاخص بورس در هفت روز