گروه بورس- بهزاد بهمن نژاد: بازار دیروز در حالی با افت قابل توجه ۴/۱ درصدی شاخص کل مواجه بود که محصولات فلزی تنها گروه مثبت بورس به شمار می‌آمد. بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد طی هفته گذشته که یکی از ضعیف ترین هفته‌های سال جاری محسوب می‌شود، میانگین ارزش معاملات روزانه حدود ۲۶۰ میلیارد تومان بوده و نسبت به میانگین آن در سال جاری به شدت افت داشته است. این در حالی است که طی روز گذشته ارزش معاملات از این میانگین نیز کمتر شده و حدود ۱۱۶ میلیارد تومان بوده است. یکی از عوامل اصلی این امر، توقف دسته جمعی نمادهای گروه پتروشیمی است که به‌منظور ارائه اطلاعات شفاف سازی در خصوص نحوه اثرگذاری نرخ خوراک گاز ۱۵ سنتی بر میزان سودآوری آنها در روز گذشته متوقف شدند. از سوی دیگر، ادامه بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد طی هفته گذشته، تغییر مالکیت ۲۶۶ میلیارد ریالی (معادل ۲ درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی انجام شده که اگر معاملات روز شنبه (تنها روز مثبت هفته قبل) در نظر گرفته نشود، این تغییر مالکیتی در حدود ۸۰۰ میلیارد ریال (معادل ۴/۸ درصد ارزش کل معاملات) بوده است. این مهم نشان از حضور مجدد سهامداران حقوقی در نقش حمایت‌کننده دارد که به‌منظور از بین بردن جو منفی حاکم بر بازار تلاش می‌کنند. اما باید توجه داشت که این حمایت‌ها به تنهایی نمی‌تواند پاسخگو باشد و برای آنکه بورس مجدد به تعادل برسد به برخی شفاف سازی‌ها به ویژه در مواردی نظیر نحوه اثرگذاری نرخ بهره مالکانه ۳۰ درصدی شرکت‌های سنگ‌آهنی و افزایش بیش از ۱۲ سنتی نرخ خوراک گازی پتروشیمی‌ها نیاز است. در معاملات روز گذشته، همان‌طور که بیان شد بسیاری از نمادهای گروه محصولات شیمیایی متوقف شدند، تا این گروه روزهای منفی خود را ادامه دهد. «فارس» از جمله نمادهای متوقف شده گروه، بیشترین حجم معاملات را با حضور ۹۹ درصدی سهامداران حقوقی در نقش خریدار به خود اختصاص داد.

از سوی دیگر، گروه فرآورده‌های نفتی برای دومین روز متوالی منفی شد. «شبندر» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور فعال سهامداران حقوقی در نقش خریدار در اختیار گرفت.

اما بانکی‌ها که به گزارش «سنا»، بیشترین میزان افزایش سرمایه را از ابتدای سال جاری داشته‌اند روند منفی خود را ادامه دادند. «وبصادر» در میان نمادهای یکدست قرمزپوش این گروه، بیشترین حجم معاملات را با حضور عمده حقیقی‌ها در اختیار داشت.

همچنین، گروه فلزات اساسی روند منفی خود را ادامه داد. این در حالی است که به گزارش خبرگزاری مهر طی هفته گذشته ارزش معاملات در بورس کالا ۳۵ درصد افزایش یافته که می‌تواند منجر به بهبود سودآوری این گروه شود. افزایش دامنه نوسان قیمت روزانه به ۱۰ درصد در بورس کالا منجر به عرضه‌های قابل توجهی طی هفته گذشته شده است. از سوی دیگر، آزادسازی صادرات محصولات فولادی پس از رفع تحریم‌ها از جمله عوامل دیگری است که می‌تواند منجر به رشد این گروه و جبران عقب ماندگی آن از بازدهی کل بازار شود. «فولاد» که طی گزارش ۹ ماهه خود ۸۸ درصد از EPS را پوشش داده بود، روز گذشته در حالی منفی ترین نماد گروه بود که بیشترین حجم معاملات را با حضور بسیار فعال حقوقی‌ها در نقش خریدار به خود اختصاص داد. در این شرایط، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی روند ملایم منفی خود را ادامه دادند. «وبانک» با حضور سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت.روند منفی گروه کانه‌های فلزی نیز ادامه یافت؛ «کروی» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داده بود که عمده معاملات آن توسط سهامداران حقیقی انجام شد.

در این شرایط، مخابرات برای دومین روز پیاپی منفی شد. اطلاعیه «اخابر» مبنی بر عدم تغییر درآمد پیش بینی شده در سال جاری، یکی از عوامل این افت به شمار می‌آید. روز گذشته، «اخابر» با حضور فعال حقوقی‌ها در نقش خریدار مواجه بود.خودرویی‌ها نیز که در پی انتشار خبر افزایش عوارض واردات با کمی ابهام مواجه شدند، روند منفی خود را ادامه دادند. در این رابطه، نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در گفت‌وگو با بورس نیوز ضمن اشاره به تعرفه ۴۰ درصدی واردات خودرو در حال حاضر، افزوده است: افزایش ۵ درصدی این تعرفه، اثری در افزایش یا کاهش سودآوری خودروسازان نخواهد داشت. «خپارس» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور فعال حقوقی‌ها در نقش خریدار در اختیار گرفت. گروه سیمانی نیز روند منفی خود را ادامه داد. «ساراب» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور ۱۰۰ درصدی سهامداران حقیقی در اختیار داشت.در نهایت، گروه سرمایه‌گذاری‌ها همگام با بازار روند منفی خود را ادامه دادند. «وبوعلی» تنها نماد مثبت گروه، بیشترین حجم معاملات را با حضور فعال سهامداران حقوقی به ویژه در نقش خریدار به خود اختصاص داد.

شفاف‌سازی، لازمه آب شدن «یخ بورس»