گروه بازار پول: بازارهای جهانی که نخستین روز کاری سال 2016 میلادی را توفانی آغاز کرده بودند، روز سه‌شنبه به امید اثرگذاری پول‌های تزریق شده به بازار دارایی چین، تا حد زیادی آرام گرفتند. روز دوشنبه داده‌های بد جدید از اقتصاد چین، باعث افت 7 درصدی بازارهای سهام دومین اقتصاد بزرگ جهان شدند. گفته می‌شود که سقوط بازارهای سهام آمریکا در روز دوشنبه هم بدترین سقوط این بازارها در اولین روز کاری سال از اوایل دهه 1930 بوده است. پایگاه اینترنتی کیتکو با اشاره به این موضوع نوشته است: «در بازار مثلی هست که می‌گوید، روند نخستین روز، روند کل سال را تعیین می‌کند. اگر این مثل برای 2016 مصداق پیدا کند، بازار فلزهای گرانبها می‌تواند در انتظار رشد باشد؛ چراکه فشار روی دارایی‌های کاغذی به نفع دارایی‌های فیزیکی خواهد بود.» اگر دوشنبه، تعیین‌کننده سال نکوی طلا باشد، باید انتظار داشت که اونس بر انقباضی شدن سیاست پولی فدرال رزرو، تقویت دلار و سقوط نفت غلبه کند؛ امری که بسیار بسیار دشوار است.

دوشنبه همزمان با سقوط بازارهای سهام، تشدید تنش‌ها میان عربستان سعودی و ایران بهای نفت خام را بالا برد و افت شاخص‌های سهام جهان و تنش‌های ژئوپلیتیک، بهای فلز زرد را نیز جهش داد. با این همه، روز گذشته همزمان با رشد بورس‌های جهانی، نوسان‌های اونس نیز محدودتر شد. هر اونس طلا که روز دوشنبه با ۱۳ دلار رشد به بهای ۱۰۷۴ دلار رسیده بود، روز سه‌شنبه تا ساعت ۸ شب به وقت تهران به قیمت ۱۰۷۹ دلار رسید؛ گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری سال جدید میلادی رقم خورده باشد. رشد قابل‌توجه روز دوشنبه در حالی رقم خورد که اونس در این روز تا نزدیکی قیمت ۱۰۸۵ دلار نیز بالا رفت. این روند عمدتا ناشی از افزایش تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن و «پوشش کوتاه مدت» معامله‌گران بود. افزایش تقاضا هم مربوط به زلزله در بازارهای چین و هم مربوط به تنش‌های خاورمیانه بود. همزمان رشد بهای نفت و افت شاخص دلار نیز به کمک طلا آمد.

دوشنبه همزمان با افت شاخص‌های سهام آسیایی، بازارهای سهام اروپا و آمریکا نیز تحت فشار قرار گرفتند. افت بازارهای سهام چین به‌گونه‌ای بود که تعطیل کردن بازارها تنها راه پایان دادن به فشار فروش بود. این سقوط، واکنشی به داده‌های جدیدی بود که بار دیگر کند شدن روند رشد اقتصاد چین را گوشزد می‌کردند. دوشنبه اعلام شد که شاخص مدیران خرید کارخانه‌ای «کائیکسین» در ماه دسامبر به ۲/ ۴۸ واحد رسیده است. این شاخص برای ماه نوامبر ۶/ ۴۸ اعلام شده بود. این دهمین ماه پیاپی بود که این شاخص عددی کمتر از ۵۰ را نشان می‌داد. در این شاخص، هر عددی کمتر از ۵۰ نشانه انقباض است.

خبر بد دیگری که در این روز کمتر جلب توجه کرد گزارش‌هایی مبنی‌بر ناتوانی پورتوریکو در بازپرداخت بدهی‌هایش بود. پورتوریکو از قلمروهای ایالات‌متحده است. این خبر در برابر سقوط بازارهای سهام، هیچ بود. دیگر خبر روز، اعلام شاخص مدیران خرید منطقه یورو بود که برای ماه دسامبر ۲/ ۵۳ واحد اعلام شد. این شاخص برای ماه نوامبر ۸/ ۵۲ واحد اعلام شده بود. رقم مورد انتظار برای ماه دسامبر، ۱/ ۵۳ واحد بود. دوشنبه شاخص مدیران خرید کارخانه‌ای ایالات‌متحده نیز اعلام شد. رقم منتشر شده برای ماه دسامبر ۲/ ۴۸ واحد بود. این رقم در ماه نوامبر، ۶/ ۴۸ واحد اعلام شده بود. رقم مورد انتظار برای ماه دسامبر، ۰/ ۴۹ واحد بود.

بازارهای سهام جهان روز سه‌شنبه از کف ۵/ ۲ ماهه خود بالا آمدند، اتفاقی که به کمک تزریق ۲۰ میلیارد دلار پول به بازارهای دارایی چین رقم خورد. با آنکه بازارهای سهام غیرچینی به این روند خوش بین بودند، بازارهای شانگهای و شنزن چندان تکان نخوردند و یوآن نیز به کف ۵/ ۴ ساله رفت. بهبود وضعیت بازارهای سهام، نوسان‌های اونس را نیز محدود کرد. با این همه، ادامه ابهام در بازارهای جهانی باعث رشد فلز زرد در صبح روز گذشته شد. دیگر دلیل فشار بر طلا در روز سه‌شنبه، رشد شاخص دلار و افت بهای نفت خام بود. صبح سه‌شنبه تازه‌ترین تحلیل فنی «اف ایکس استریت» نشان می‌داد که بهای اونس در نخستین هفته کاری ۲۰۱۶ در دامنه ۲۳ دلاری در نوسان خواهد بود. این تحلیل تکنیکال نشان می‌داد سطح مقاومتی اونس در کوتاه مدت ۱۰۸۳ دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا ۱۰۸۶ دلار افزایش خواهد یافت. سطوح حمایتی اول و دوم نیز ۱۰۷۰ و ۱۰۶۳ دلار در نظر گرفته شده بودند.