گروه بازار پول:‌ بازارهای مالی و کالایی جهان در حالی از امروز دوشنبه، سال 2016 را آغاز می‌کنند که کمتر بازاری شاهد خوش‌بینی معامله‌گران است. در حالی که چشم‌انداز بازارهای سهام گرفتار ابهام است، بازار کالاهای پایه نیز تحت فشار شدید قرار دارد. یکی از مهم‌ترین کالاهای این بازار، طلا است که سه سال است جذابیت خود به‌عنوان سرمایه امن را از دست داده است. اونس طلا که در سال 2015 با 3/ 10 درصد افت به قیمت 1061 دلار رسید، از امروز معاملات خود را در سال جدید میلادی آغاز خواهد کرد تا بنا بر گفته برخی از کارشناسان به‌سوی مرز 1000 دلار و براساس نظر بعضی دیگر به سمت کانال‌های بالاتر حرکت کند. این البته مربوط به پیش‌بینی‌های بلندمدت است. در اولین هفته سال گرچه شاهد نوسان خواهیم بود، اما احتمال سقوط و صعود کمتر است.

در اولین هفته کاری بازارهای جهانی در سال ۲۰۱۶ داده‌های مختلفی منتشر خواهد شد که مهم‌ترین آنها گزارش اشتغال‌زایی اقتصاد آمریکا در ماه دسامبر ۲۰۱۵ است. گزارش‌های اشتغال‌زایی که همیشه مهم بوده‌اند، این روزها که سیاست پولی فدرال رزرو انقباضی شده نیز همچنان از اهمیت برخوردارند. داده‌های اقتصادی از بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و وضعیت دیگر اقتصادهای عمده، سرعت ادامه انقباض سیاست پولی فدرال رزرو را تعیین خواهد کرد. تحلیلگران بازار فلزهای گرانبها معتقدند بهای فلز زرد در سال تازه میلادی هم به‌شدت تحت‌‌تاثیر سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا و سایر بانک‌های مرکزی بزرگ جهان قرار خواهد داشت. چنان که پایگاه اینترنتی کیتکو نوشته، نحوه سرمایه‌گذاری صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری جهان در بازارهای بین‌المللی به‌خصوص بازار طلا نیز می‌تواند عامل مهم دیگری برای تعیین افت‌و‌خیز قیمت طلا باشد.

تازه‌ترین پیش‌بینی تحلیلگران اقتصادی نشان می‌دهد که اقتصاد آمریکا در ماه دسامبر حدود ۲۰۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است، آماری که خوب در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند دلار را تقویت و طلا را تضعیف کند. کیتکو از تحلیلگران موسسه سرمایه‌گذاری «براون برادرز‌ هاریمن» نقل می‌کند: «در حالی که وزارت کار آمریکا روز جمعه، میزان اشتغال‌زایی و نرخ بیکاری بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در آخرین ماه سال گذشته میلادی را اعلام خواهد کرد، پیش‌بینی می‌شود میانگین دستمزد سالانه نیروی کار در آمریکا در این مدت ۸ / ۲ درصد رشد داشته باشد.» در صورت وقوع این امر، این بالاترین رشد دستمزد نیروی کار در آمریکا در ۶ سال و نیم گذشته به‌شمار می‌رود.

ادامه احیای اقتصاد آمریکا می‌تواند تضعیف ۳ ساله طلا را ادامه بخشد. با این همه، آمریکا با چالش‌های مهمی نیز روبه‌رو است. تحلیلگران موسسه «جی‌پی‌مورگان» هشدار داده‌اند که احتمال اینکه آمریکا در ۲ تا ۳ سال آینده بار دیگر با رکود دیگری روبه‌رو شود به بیش از ۷۵ درصد افزایش یافته است. اگر اقتصاد آمریکا به چالش کشیده شود، طلا رشد خواهد کرد اما روند فعلی تاییدکننده چنین آینده‌ای نیست. همزمان با تقویت دلار، افت رشد چین و افت بهای نفت نیز به ضرر طلا عمل می‌کنند.

آغاز سال نو بازارهای جهانی