گروه بازار پول: روز چهارشنبه دلالان ارزی توجه خود را به یورو معطوف کردند تا قیمت این ارز در مسیر افزایشی قرار بگیرد. در پنجمین روز هفته، یورو دومین رشد متوالی خود را تجربه کرد و با 10 تومان افزایش به قیمت 4 هزار و 35 تومان رسید. به گفته فعالان، دلالان با احتکار یورو موجب شده بودند که زمینه نقدی این ارز در بازار داخلی کم شود و قیمت آن در مسیر صعودی قرار بگیرد. این احتکار زمینه‌ساز این شد که یورو در بازار داخلی بیش از ارزش جهانی آن معامله شود. همسو با یورو، دلار در بازار آزاد و مرکز مبادلات ارزی افزایش قیمت را تجربه کرد. چهارشنبه شاخص بازار ارز با رشد جزئی 5 تومانی به قیمت 3 هزار و 670 تومان رسید. فعالان این نوسان جزئی را بیشتر به روال عادی و طبیعی بازار نسبت دادند. در مرکز مبادلات ارزی نیز نرخ رسمی این ارز با یک تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 12 تومان و 8 ریال رسید. برخلاف افزایش این دو ارز، سکه تمام برای دومین روز متوالی کاهش یافت. در پنجمین روز هفته، سکه با 3 هزار تومان کاهش به قیمت 933 هزار تومان رسید. افت اونس در بازارهای جهانی به زیر هزار و 70 دلار تا ساعت 3 بعدازظهر روز چهارشنبه علت اصلی این کاهش بود.


نوسان در کانال ۴ هزار تومانی

یورو از دومین روز دی ماه، وارد کانال 4هزار تومانی شد؛ پس از شکسته شدن مرز روانی یاد شده، توجه دلالان بیش از گذشته به ارز اروپایی معطوف شد. در روزهای اخیر که دلار کشش افزایش بیشتر را از خود نشان نمی‌دهد، معامله‌گران بار دیگر رو به سوی ارز اروپایی کردند و با احتکار آن موجب شدند که زمینه برای افزایش قیمت فراهم شود. این در حالی بود که هم زمان ارزش این ارز در بازارهای جهانی در برابر دلار در حال تضعیف بود. به این ترتیب، کاهش عرضه ارز اروپایی در بازار داخلی، مقاومتی در برابر تضعیف آن در بازارهای جهانی بود. نتیجه این مقاومت و احتکار ارز، بالا رفتن ارزش یورو در بازار داخلی نسبت به ارزش جهانی آن بود. به گفته فعالان، معامله‌گران با مقاومت خود سعی داشتند، این ارز را با قیمت بالاتری به فروش برسانند. مقاومت آنها تا ساعات انتهایی روز ادامه یافت، ولی در این مقطع زمانی، در بازار غیررسمی این مقاومت شکسته شد و ارز اروپایی شروع به کاهش کرد.

در روزی که توجهات به سوی ارز اروپایی بود، دلار روز آرامی را پشت سرگذاشت و نهایتا توانست با 5 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 670تومان برسد. به گفته فعالان، کاهش تقاضا در بازار عامل اصلی کاهش تحرکات معامله‌گران بوده است. به گفته فعالان، متوقف شدن رشد درهم، کاهش تقاضای شرکت‌های تجاری و محدود شدن خروج ارز از بازار داخلی از عواملی بوده که به کاهش تقاضا کمک کرد. در شرایط فعلی، بیشتر معامله‌گران خریدهای خود را متوقف کرده‌اند و در انتظار آشکار شدن جهت قیمتی بازار هستند. دلار در دومین روز دی‌ماه سطح 3 هزار و 650 تومانی را شکست، ولی پس از آن نوسان خاصی را تجربه نکرد و در دامنه محدود 3 هزار و 650 تومان تا 3 هزار و 675 تومان گرفتار شد، گرفتاری که تا حدی در کاهش تقاضا منعکس شده است.

احتکار یورو در بازار ارز