بی‌رمقی طلا در وقت مرده
گروه بازار پول: آخرین هفته کاری بازارهای جهانی فلزهای گرانبها در سال 2015 با افت بهای طلا آغاز شد و با نوسان‌های محدود ادامه یافت. هر اونس طلا که روز پنجشنبه، یک روز مانده به تعطیلی کریسمس، روی قیمت 1076 دلار ایستاده بود، روز دوشنبه به بهای 1068 دلار رسید و روز سه‌شنبه تا ساعت 7 شب به وقت تهران هم قیمت 1068 دلار را برای خود ثبت کرد. جمعه این هفته، نخستین روز ژانویه و تعطیل است تا روند ساعات محدود باقیمانده از سال جاری میلادی، تکلیف روند فلز زرد را در سال 2015 روشن کند. روند آخرین هفته

روز دوشنبه، در روزی که بازارها باز هم خلوت بودند، افت بهای نفت، قیمت طلا را پایین آورد. گزارش جمع‌بندی روز دوشنبه پایگاه اینترنتی کیتکو به نقل از دیو مگر، تحلیلگر بازار فلزات در «ویژن فایننشال مارکتس» نوشت:‌ «درباره بازار دوشنبه دو نکته وجود دارد. اول اینکه ما در بازار دارایی آسیا به دلیل ادامه نگرانی‌ها درباره جریان سرمایه در چین، شاهد ضعف بودیم. این ضعف ممکن است به بازارهای دیگر نیز سرایت کند. در حالی که این افت باید به طلا کمک کند، احتمال افت تقاضای چین، بازار طلا را تحت فشار قرار داده است.» نکته دومی که «مگر» به آن اشاره می‌کند نیز همزمان شدن افت بهای نفت خام با نوسان‌های محدود شاخص دلار است:‌ «این امر فشار را روی بازار کالاهای پایه تشدید می‌کند.» با این همه، این کارشناس بازار اشاره می‌کند که حجم معاملات در روزهای بین کریسمس و سال نو میلادی چنان کم است که فعلا نباید بر نحوه اثرگذاری عوامل مختلف حساب کرد. دوشنبه، بازارهای لندن تعطیل بودند.

اونس که روز دوشنبه، ۸ دلار افت کرده بود، روز سه‌شنبه را با نوسان‌های محدود پیرامون مرز ۱۰۷۳ دلار آغاز کرد و بعد در انتظار داده‌های اقتصادی جدید ماند. اونس طلا تا ساعت ۷ شب گذشته به قیمت ۱۰۶۸ دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری آخرین هفته سال جاری میلادی رقم خورده باشد. روز گذشته همزمان با رشد اندک شاخص دلار، بهای نفت خام هم اندکی تقویت شد. افت نکردن بیشتر بهای نفت خام، روز سه‌شنبه به نفع طلا تمام شد. تثبیت نسبی بهای نفت در جلسات کاری گذشته، بازارهای سهام را نیز خوشحال کرد. وضعیت طلای سیاه آنقدر بد است که تثبیت بهای بشکه‌های آن بالاتر از کف ۱۱ ساله، معامله‌گران این بازار و بازارهای متاثر از آن را خوشحال کرده است. اما با وجود رشد بازارهای سهام در روز سه‌شنبه، بازارهای سهام در کل سال ۲۰۱۵ وضعیت خوبی نداشتند. عدم قطعیت درباره اقتصادهای عمده و در کل اقتصاد جهان، شاخص‌های سهام را در بسیاری از مقاطع سال تحت فشار نگه داشت، گرچه در برخی بازارها، سیاست‌های تسهیلی باعث رکوردزنی‌های مختلف شد.


ابهام بازار سهام

درحالی‌که بازارهای سهام آمریکا سال نه چندان پرفروغ 2015 را به پایان می‌رسانند، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند بسیاری از عواملی که بر این بازارها سنگینی می‌کرد در سال آینده هم استمرار خواهند یافت. به گزارش «ایسنا» بسیاری از عواملی که در عملکرد مایوس‌کننده امسال بازارهای سهام آمریکا نقش داشتند از جمله قیمت‌های پایین کالا، رشد جهانی ضعیف، سود کمتر شرکت‌ها و دلار قوی‌تر در سال 2016 همچنان وجود خواهند داشت. سرمایه‌گذاران همواره روی صعود بازارها در حدود زمان تعطیلات کریسمس حساب کرده‌اند تا معاملات از رونق پایان سال بهره مند شوند و بازارهای سهام هم معمولا چنین نتیجه‌ای را به بار می‌آوردند. اگرچه بازارهای سهام هفته گذشته صعود کردند، اما شاخص استاندارد اند پورز برای نخستین بار از سال 2002، بین 20 نوامبر تا پایان سال روند کاهشی را نشان می‌دهد و از سال 1995 این شاخص تنها سه بار در مدت مذکور کاهش داشته است. شاخص استاندارد اند پورز 500 از ابتدای دسامبر تاکنون در معاملات پرنوسان 9/ 0 درصد کاهش داشته است. سقوط قیمت‌های کالا به سهام انرژی ضربه زده است و در زمان تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای تصویب نخستین افزایش نرخ‌های بهره در 9 سال گذشته، بازارها صعود کردند؛ اما سپس کاهش چشمگیری پیدا کردند.

اگرچه سهام انرژی با بهبود اندک قیمت‌های نفت، بهبود معاملات اندک هفته گذشته را هدایت کرد، اما بخش انرژی استاندارد اند پورز 500 همچنان هشت درصد در ماه جاری کاهش داشته و نفت خام آمریکا هم حدود 5/ 8 درصد کاهش قیمت داشته است. به گفته معامله‌گران، از پایان نوامبر به بعد بسیاری از سرمایه‌گذاران دست به ریسک نمی‌زنند، اما امسال تصمیم بانک مرکزی آمریکا به همراه سقوط قیمت نفت بسیاری را وادار کرد به جای نگه داشتن معاملاتشان در پایان سال، به فروش اقدام کنند. شاخص استاندارد اند پورز 500 از ابتدای سال 2015 تاکنون حدود 1/ 0 درصد افزایش داشته درحالی‌که داوجونز اینداستریال اوریج 5/ 1 درصد نزول کرده است. مجموع بازده برای استاندارد اند پورز که شامل پرداخت سود سهام بوده، 4/ 2 درصد است درحالی‌که این شاخص در مدت مشابه سال گذشته 13درصد افزایش یافته و مجموع بازده آن 15 درصد بود.

تا چهارشنبه هفته گذشته استاندارد اند پورز 500 بر مبنای روزانه 10 بار شاهد نوسانات یک درصد یا بیشتر بوده است که از سال 2008 تاکنون، بیشترین تعداد نوسانات برای ماه دسامبر محسوب می‌شود. در مدت مذکور به‌طور متوسط 8/ 7 میلیارد سهم در بازار سهام آمریکا مبادله شد که بالاتر از متوسط سالانه و متوسط حجم مبادلات سهام آمریکا در سه‌دسامبر گذشته بوده است. تنها در 18 دسامبر، 8/ 11 میلیارد سهم مبادله شد که دومین حجم بالای روزانه امسال بود. بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، بعضی از سرمایه‌گذاران معاملات مربوط به کالاهایی که در وضعیت عادی ممکن بود نگه دارند را اکنون به دلیل واهمه از وخیم‌تر شدن بازار، واگذار کرده‌اند درحالی‌که سایرین به‌دنبال راه‌هایی برای افزودن به سودشان بوده‌اند.


تحلیل‌های فنی طلا

اما فشار روی بازارهای سهام لزوما به معنای انتفاع فلز زرد نخواهد بود. تحلیلگران اقتصادی «اف ایکس امپایر» بر این باورند که نااطمینانی‌های مربوط به زمان افزایش بعدی نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا می‌تواند تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا در ماه‌های نخست ۲۰۱۶ میلادی داشته باشد. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی اف ایکس امپایر، در حالی که قیمت جهانی طلا در سال ۲۰۱۵ میلادی برای سومین سال متوالی با کاهش روبه‌رو شده و افت ۹ درصدی را ثبت کرده است، به نظر می‌رسد فدرال رزرو قصد دارد نرخ بهره را بار دیگر طی ماه‌های آینده افزایش دهد. بر اساس این گزارش فدرال رزرو آمریکا در آخرین نشست خود در سال ۲۰۱۵ میلادی تصمیم گرفت نرخ بهره را برای نخستین بار از سال ۲۰۰۶ میلادی افزایش دهد.

گرچه جنت یلن، رئیس فدرال رزرو تاکید کرده است که هر گونه افزایش نرخ بهره آمریکا در شرایط کنونی تدریجی و مشروط به بهبود اوضاع اقتصادی خواهد بود ولی سرمایه‌گذاران بین‌المللی بر این باورند که فدرال رزرو در ماه‌های آینده بار دیگر نرخ بهره را افزایش خواهد داد و این مساله فشار بیشتری را بر قیمت طلا وارد می‌کند. براساس این گزارش، سطح مقاومتی قیمت طلا نیز هم‌اکنون ۱۰۷۷ دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا ۱۰۸۸ دلار نیز افزایش می‌یابد. سطح حمایتی قیمت طلا نیز ۱۰۶۶ دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا ۱۰۶۱ دلار کاهش خواهد یافت. تازه‌ترین تحلیل فنی «اف ایکس استریت» هم نشان می‌دهد که قیمت جهانی هر اونس طلا در کوتاه‌مدت در دامنه ۲۰ دلاری در نوسان خواهد بود. این تحلیل تکنیکال نشان می‌دهد که سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت ۱۰۷۸ دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا ۱۰۸۱ دلار افزایش خواهد یافت. سطح حمایتی قیمت طلا نیز در شرایط کنونی ۱۰۶۵ دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا ۱۰۶۱ دلار کاهش خواهد یافت.