گروه بازار پول: در حالی که تعطیلی روز جمعه بیشتر بازارهای جهانی به مناسبت کریسمس ممکن است به کاهش معاملات بینجامد، هفته جدید بازارهای جهانی پر افت و خیز آغاز شد. در اولین ساعات فعالیت بازارها در اولین هفته کاری پس از تصویب افزایش نرخ‌های بهره در ایالات‌متحده، شاخص دلار رو به رشد گذاشت،اما در ادامه روز کاهش پیدا کرد تا نتواند جلوی رشد بهای فلز زرد را بگیرد. همزمان بهای نفت خام به پایین‌ترین سطح در ۱۱ سال گذشته بازگشت.

شاخص‌های سهام اسپانیا نیز به نتایج انتخابات این کشور واکنشی منفی نشان دادند، اما بازارهای سهام اروپا با تبعیت از بازارهای آسیایی رشد کردند.شاخص دلار که پس از تصویب نخستین افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در ده سال گذشته رشد محدودی را تجربه کرده بود، دوشنبه مقداری کاهش پیدا کرد. روند افزایشی ارزش دلار در ماه‌های گذشته، باعث شده که شاخص دلار این روزها زیر ۱۰۰ واحد بماند. با این همه دلار همچنان فشار خود روی بازار کالاهای پایه را حفظ کرده است. صبح دوشنبه فشار ناشی از قدرت دلار ادامه داشت،اما در ادامه روز این ارز مقداری تضعیف شد و روند بهای اونس در روز جمعه نیز به افزایشی‌های بازارهای جهانی طلا کمک کرد که قیمت اونس را بالاتر ببرند.

اونس طلا که روز پنج‌شنبه به محدوده ۱۰۵۰ دلار سقوط کرده بود، روز جمعه جهش کرد و این روند در روزهایی که سیاست پولی آمریکا انقباضی شده است، به نفع طلا است. هر اونس فلز زرد که روز جمعه روی قیمت ۱۰۶۶ دلار ایستاده بود، روز گذشته تا ساعت ۷ شب به وقت تهران به قیمت ۱۰۷۸ دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی نخستین روز کاری هفته رقم خورده باشد. عامل دیگری که روز گذشته توانست اثر کاهشی رشد دلار و افت نفت را روی طلا کم کند، افت شاخص‌های سهام در ابتدای روز بود، اما در ادامه روز روند بازارهای سهام تغییر کرد. انتخابات عمومی روز یکشنبه اسپانیا احتمالا مدتی باعث بن‌بست سیاسی در این کشور می‌شود و این امر روز دوشنبه به افت شدید بازارهای سهام و اوراق قرضه اسپانیا منجر شد. در این انتخابات، حزب محافظه‌کار نخست‌وزیر ماریانو راخوی، بیشترین کرسی‌های پارلمان این کشور را در دست گرفت، اما از کسب اکثریت بازماند. از سوی دیگر احزاب دست‌چپی هم نتوانستند غالب شوند تا گفت‌وگوها برای تشکیل یک دولت ائتلافی پرچالش شود. شاخص ایبکس روز گذشته با ۲/ ۲ درصد افت به کمترین سطح در سه ماه گذشته رسید. همزمان بازدهی اوراق قرضه ده ساله اسپانیا نیز حدود ۲/ ۰ درصد رشد کرد و به ۸۹/ ۱ درصد رسید.

با این حال، بازارهای سهام اروپا بر روند بازارهای آسیایی متمرکز شدند. صبح دوشنبه بازارهای سهام آسیا که در راس آنها چین پیشتاز بود، با بی‌اعتنایی به افت روز جمعه بازار وال‌استریت و سقوط قیمت نفت برنت، صعود کردند. ضعف روز جمعه بازارهای آمریکا هم روز دوشنبه به طلا کمک کرد. با این همه، تحلیلگر برجسته موسسه سرمایه‌گذاری «اورکور» پیش‌بینی می‌کند که روزهای توفانی بیشتری در انتظار بازار طلا خواهد بود. به گزارش سایت طلا، ریچ راس تحلیلگر برجسته موسسه سرمایه‌گذاری اورکور در مصاحبه‌ای با «سی‌ان‌بی‌سی» می‌گوید: «باوجود اجرای سیاست‌های انبساطی پولی از سوی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان در سال‌های اخیر، شاهد ادامه روند نزولی قیمت طلا در سال ۲۰۱۵ میلادی هستیم. به نظر من بازار طلا طی ماه‌های آینده با روزهای توفانی بیشتری روبه‌رو خواهد شد و قیمت طلا از سطح کنونی کاهش چشمگیرتری خواهد یافت.» این تحلیلگر اقتصادی افزود: «در حالی که ارزش دلار آمریکا از ابتدای امسال تاکنون ۱۱ درصد رشد داشته، قیمت طلا با کاهش ۱۱ درصدی روبه‌رو شده است. به نظر من قیمت طلا به زودی به سطح ۱۰۰۰ دلار در هر اونس خواهد رسید.

افزایش نرخ بهره، تقویت ارزش دلار و ادامه روند نزولی قیمت کالاهای مختلف به‌خصوص نفت فشار سنگینی را بر قیمت طلا وارد خواهد کرد.» با آنکه بازارهای سهام صبح دوشنبه واکنش کمتری به افت بهای نفت نشان دادند، نگرانی از سقوط طلای سیاه ادامه دارد. نعیم اسلام، تحلیلگر ارشد بازار در «آواترید» می‌گوید:‌ «هیچ‌چیز تازه‌ای به افت قیمت نفت کمک نکرده است. همه‌چیز به دو عامل بازمی‌گردد: مازاد عرضه و تضعیف مصرف.» این روند بازارهای ارز را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است. پول کشورهای صادرکننده نفت همچنان در حال تضعیف است. این کشورها با کاهش ذخایر ارزی و کسری بودجه روبه‌رو شده‌اند. آخرین قربانی، منات آذربایجان است که دوشنبه پس از شناور شدن، ۴۸ درصد در برابر دلار آمریکا سقوط کرد.