گروه بازار پول:‌ جالب‌ترین اتفاق بازارهای جهانی در هفته گذشته، رشد ارزش فلز زرد با وجود تشدید احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو بود. رشد ارزش طلا در هفته گذشته، به ۶ هفته افت پیاپی این کالای گرانبها پایان داد. در هفته‌ای که سخنان رئیس بانک مرکزی آمریکا و انتشار داده‌های خوب از وضعیت بازار کار آمریکا احتمال افزایش نرخ بهره وجوه فدرال را در نشست دو هفته آینده فدرال رزرو بیش از پیش کرد، اونس طلا با ۶/ ۲ درصد رشد، از کف قیمتی ۵/ ۵ ساله بالا آمد و روی بهای ۱۰۸۶ دلار ایستاد. تضعیف دلار ایالات‌متحده به دلیل رشد یورو مهم‌ترین دلیل رشد قیمت طلا در هفته گذشته بود، عاملی که احتمال دارد در هفته جدید کاری نیز اثرگذار بماند. اونس طلا که دو هفته پیش‌روی قیمت ۱۰۵۶ دلار ایستاده بود، در نخستین روز کاری هفته گذشته به قیمت ۱۰۶۴ دلار رسید. رشد روز دوشنبه عمدتا ناشی از «جهش اصلاحی» و «پوشش کوتاه‌مدت» بود. ثبت قیمتی در میانه‌های کانال ۱۰۰۰ دلار، باعث شد که فلز زرد در این روز با وجود تداوم چشم‌انداز بد، با خرید فنی روبه‌رو شود.

خبر مهم دوشنبه، اضافه شدن یوآن چین به سبد ارزی صندوق بین‌المللی پول بود. با این همه، از آنجا که این خبر مطابق با انتظارها بود، بازارهای جهانی را تحت‌تاثیر قرار نداد. در مورد این خبر، بیش از اثر کوتاه‌مدت، اثر بلندمدت در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا این اقدام صندوق بین‌المللی پول نشانه افزایش نفوذ چین در صحنه اقتصاد جهان است. دیگر گزارش مهم روز این بود که شاخص کالاهای پایه گلدمن ساکس در ماه نوامبر نشان می‌داد که بخش کالاهای خام در این ماه از سال ۲۰۱۵ میلادی یکی از بدترین ماه‌های خود در ۴۵ سال گذشته را سپری کرده است. فشار روی این بخش عمدتا نتیجه تقویت دلار در ماه‌های گذشته بوده است. روز دوشنبه بهای نفت در آستانه برگزاری اجلاس اوپک، با پوشش کوتاه‌مدت، از کف سه ماهه بالاتر آمد. رشد روز دوشنبه در روز سه‌شنبه نیز ادامه یافت تا اونس به قیمت ۱۰۶۸ دلار برسد. رشد دومین روز کاری هفته نیز ناشی از جهش اصلاحی فنی و تضعیف دلار بود. پوشش کوتاه‌مدت در معاملات آتی و شناسایی سود در معاملات نقدی نیز مشاهده می‌شد.

روز سه‌شنبه، شاخص مدیران خرید ISM آمریکا نیز برای ماه نوامبر ۶/ ۴۸ واحد اعلام شد. این رقم در ماه اکتبر ۱/ ۵۰ واحد اعلام شده بود. رقم مورد انتظار برای ماه نوامبر ۵/ ۵۰ واحد بود، اما رقم اعلام شده، کمترین میزان در شش سال گذشته بود. با این همه اثر این داده توسط دیگر داده‌های خوب اقتصاد آمریکا خنثی شد. در این روز همچنین، شاخص مدیران خرید چین نیز توسط دولت این کشور برای ماه نوامبر ۶/ ۴۹ واحد اعلام شد. این رقم در ماه اکتبر ۸/ ۴۹ واحد اعلام شده بود. رقم مورد انتظار برای ماه نوامبر، ۹/ ۴۹ واحد بود. این داده تازه‌ترین شاهد افت دومین اقتصاد بزرگ جهان بود. سومین شاخص مدیران خرید که در دومین روز کاری هفته منتشر شد، مربوط به اروپا بود که برای ماه نوامبر ۸/ ۵۲ واحد بود. این رقم در ماه اکتبر ۳/ ۵۲ واحد اعلام شده بود. رقم مورد انتظار برای ماه نوامبر ۸/ ۵۲ واحد بود. همزمان نرخ بیکاری منطقه یورو ۷/ ۱۰ درصد اعلام شد که کمترین میزان در تقریبا ۴ سال گذشته بود. بازارهای سهام جهان روز سه‌شنبه تقویت شدند؛ چراکه به تشدید سیاست‌های تحریکی توسط بانک مرکزی اروپا در جلسه روز پنج‌شنبه امید بسته بودند.

روز چهارشنبه روز بازگشت دوباره اونس به میانه‌های کانال ۱۰۰۰ دلار بود، روندی که تحت‌تاثیر عوامل کاهشی خارجی و افزایش احتمال رشد نرخ بهره وجوه فدرال آمریکا در آینده نزدیک شکل گرفت. قیمت نهایی اونس در این روز ۱۰۵۳ دلار بود. رشد شاخص دلار و افت قیمت نفت خام دو عامل خارجی کاهشی در سومین روز کاری هفته بودند. خبر مهم‌تر، تاکید دوباره جنت یلن، رئیس فدرال رزرو بر افزایش نرخ‌های بهره آمریکا بود. یلن چهارشنبه در «باشگاه اقتصادی واشنگتن» گفت که به چنین افزایشی امیدوار است. دیگر خبر روز، انتشار گزارش ADP از اشتغالزایی اقتصاد آمریکا در ماه نوامبر بود که ۲۱۷ هزار مورد اعلام شد. البته در این روز بیشتر حاضران و ناظران بازارهای مختلف، در انتظار گزارش اشتغالزایی دولت آمریکا در روز جمعه بودند. رشد شاخص بهای مصرف‌کننده منطقه یورو در ماه اکتبر نسبت به ماه قبل از آن منفی ۳/ ۰ درصد و در مقیاس سال به سال، ۱/ ۳ درصد اعلام شد.

این داده، انتظارها برای تشدید سیاست‌های تحریکی از سوی بانک مرکزی اروپا را افزایش داد. اما انتظارها از شورای حکام بانک مرکزی اروپا در روز پنج‌شنبه برآورده نشد تا اونس به قیمت ۱۰۶۱ دلار برسد. بانک مرکزی اروپا در نشست روز پنج‌شنبه خود نرخ بهره سپرده را تنها ۱/ ۰ درصد کاهش داد تا یورو با جهشی غیرمنتظره روبه‌رو شود. رشد قابل‌ملاحظه ارز اروپایی، ارزش دلار آمریکا را کم کرد تا با افت شاخص دلار، بهای طلا رو به رشد بگذارد. همه انتظار تشدید سیاست‌های تسهیلی در اروپا را داشتند، اما با توجه به وضعیت اروپا، انتظار سیاست‌های تحریکی بیشتری می‌رفت. شاخص دلار که دو هفته پیش از مرز ۱۰۰ واحد عبور کرده بود، در هفته گذشته نهایتا روی رقم ۳۵/ ۹۸ واحد ایستاد. افت دلار که به رشد یورو مربوط بود، با توجه به سیاست‌های تسهیلی بانک مرکزی اروپا عجیب نبود، گرچه میزان رشد آن تقریبا همه را متعجب کرد. با پایان فعالیت بازارها در روز پنج‌شنبه، همه آماده انتشار گزارش مهم روز جمعه یعنی گزارش اشتغالزایی بزرگ‌ترین اقتصاد آمریکا شدند.

اونس طلا روز جمعه تا ساعت ۵ بعدازظهر به وقت تهران به قیمت ۱۰۷۰ رسید و در این ساعت بود که گزارش بازار کار آمریکا منتشر شد. در این ساعت اعلام شد که اقتصاد آمریکا در ماه نوامبر، ۲۱۱‌هزار شغل ایجاد کرده است. رقم مورد انتظار ۲۰۰ هزار مورد بود و از این رو داده‌های گزارش روز جمعه، بهتر از انتظارات بود. نرخ بیکاری آمریکا نیز بر اساس همین گزارش روی ۵ درصد ماه اکتبر مانده است. فلز زرد پس از انتشار این گزارش رو به افت گذاشت اما با ادامه اثرگذاری یورو، اونس به محدوده ۱۰۸۰ دلار رفت. از آنجا که وضعیت بازار کار یکی از مهم‌ترین شاخص‌های مورد بررسی هنگام تصمیم‌گیری درباره سیاست‌های پولی است اکنون می‌توان انتظار داشت که اعضای کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو در نشست روزهای ۱۵ و ۱۶ دسامبر، رأی به رشد نرخ‌های بهره بدهند. چنین اقدامی می‌تواند به نفع دلار و ضرر طلا تمام شود. با این حال، خوش‌بینی کوتاه‌مدت به طلا ادامه دارد. برای آگاهی از جزئیات پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت درباره روند بهای فلز زرد، گزارش فردای «دنیای اقتصاد» را بخوانید.

پایان 6 هفته افت فلز زرد