اقتصادنیوز: اداره ملی آمار چین از کاهش فعالیت کارخانه‌های این کشور برای سومین ماه پیاپی خبر داده و خیلی سریع‌تر از اعتراف سیاست‌گذاران چینی بر نگرانی‌های ناشی از کندی رشد در دومین اقتصاد قدرتمند جهان افزود.

اداره ملی آمار چین یکشنبه در بیانیه‌ای، شاخص رسمی مدیران خرید (PMI) را برای ماه گذشته ۸/ ۴۹ درصد اعلام کرد که این رقم به معنای کندی رشد اقتصادی در دومین اقتصاد بزرگ جهان است.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، شاخص PMI که فعالیت کارخانه‌های مهم و بخش کارگاهی چین را تعقیب می‌کند، نسبت به ماه قبل تغییری نکرده است. شاخص PMI بالای ۵۰ نشان‌دهنده رشد اقتصادی و پایین ۵۰ نشان‌دهنده تحلیل رفتن فعالیت‌های اقتصادی است.

دولت چین اخیرا اعلام کرده که اقتصاد این کشور حدفاصل ماه‌های جولای تا سپتامبر سال‌جاری ۹/ ۶ درصد رشد کرده که این کندترین روند رشد اقتصادی چین از زمان رکود بزرگ یعنی سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون محسوب می‌شود.

بااین حال، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که رشد واقعی چین بسیار پایین‌تر از آمارهایی است که توسط دولت چین اعلام می‌شود. آنها در اثبات ادعای خود به کاهش حجم مبادلات تجاری و شاخص‌های جایگزینی نظیر شاخص PMI اشاره می‌کنند.

پکن اعلام کرده، از آنجا که رویکرد اقتصادی خود را از رشد مبتنی بر تولید به رشد مبتنی بر مصرف تغییر داده؛ بنابراین این کندی رشد طبیعی است، اما هرگز اقتصاد کشور زمین نخواهد خورد. دولت چین نیز با هدف تحرک اقتصادی و ترویج رشد، مجموعه‌ای از سیاست‌ها را اعمال کرده است. به‌عنوان مثال، هفته گذشته مسوولان این کشور نرخ بهره بانکی حساب‌های پس‌انداز را کاهش داده و از دور جدید سیاست‌های انبساطی خبر دادند.

چین هفته گذشته به سیاست اجباری تک فرزندی بودن خانواده‌ها پایان داد؛ یکی از مهم ترین عوامل این تغییر سیاست، کاهش رشد اقتصادی این کشور است. در حالی که سیاست‌های تک‌فرزندی راهی برای جلوگیری از پیشی گرفتن جمعیت کشور از میزان منابع بود،‌ با این وجود این سیاست‌ در دهه‌های اخیر تهدیدی برای رشد ملی بود و موجب شد رهبران چین در سال ۲۰۱۳ نسبت به این سیاست‌ها سختگیری کمتری اعمال کنند.

شبکه خبری بلومبرگ نمودارهای آماری را منتشر کرده که رهبران حزب کمونیست چین را به تغییر در سیاست‌های کلی‌شان برای ۵ سال آینده مجبور کرده است. یکی از این نمودارها مربوط به کاهش نرخ تولد است. تعداد نوزادان در نتیجه سیاست‌ها و دیگر تغییرات در چین به ۱/ ۱۲ نفر به ازای هر ۱۰۰۰ نفر در سال ۲۰۱۳ کاهش یافته بود؛ این در حالی است که در اصلاحات قبلی در سال ۱۹۸۷ این میزان ۳/ ۲۳نفر بوده است.

دو نمودار دیگر مربوط به کاهش نیروی کار و جمعیت در حال پیر شدن هستند. نگرانی‌های جهانی در مورد روند رشد اقتصادی چین در ماه‌های گذشته بارها بازارهای مالی و کالایی آسیا و جهان را تحت تاثیر قرار داده است.