گروه بازار پول: در پانزدهمین روز مهرماه، سکه تمام بهار آزادی تحت‌تاثیر رشد اونس در بازا ر جهانی بالاترین قیمت خود را در ۴۳ روز گذشته تجربه کرد. روز شنبه، سکه ۱۰ هزار تومان رشد کرد و به قیمت ۹۳۵ هزار تومان رسید، رقمی که بیشترین قیمت این فلز گرانبها از تاریخ ۲ شهریور ۹۴ بود. عامل اصلی رشد سکه، افزایش قیمت طلای جهانی و عبور از محدوده ۱۱۵۰ دلاری در مقاطعی از روز بود. رکوردزنی این فلز گرانبها در حالی رخ داد که چهارشنبه، رشد قیمت دلار پس از دو افزایش متوالی متوقف شد. در پنجمین روز هفته، شاخص بازار ارز مانند روز سه‌شنبه با قیمت ۳۴۹۰ تومان معامله شد. به گفته فعالان، احتیاط معامله‌گران در خرید ارز یکی از عواملی بود که به سکون آن کمک کرد.


پایان حبس سکه

در حالی که در 43 روز گذشته سکه تمام بهار آزادی عمدتا در دو کانال 910 و 920 هزار تومان حبس شده بود، روز چهارشنبه این فلز گرانبها از این محدوده عبور کرد تا پایان نیمه اول مهرماه نوسان‌های محدود قیمت سکه پایان یابد.


سکه که در روز سه‌شنبه با ۴ هزار تومان رشد به قیمت ۹۲۵ هزار تومان رسیده بود، چهارشنبه چنان که اشاره شد ۱۰ هزار تومان رشد دیگر را ثبت کرد و به قیمت ۹۳۵ هزار تومان رسید. این قیمت بیشترین نرخ فروش سکه در ۴۳ روز گذشته بود. علت اصلی این رشد کانالی، صعود قیمت اونس در بازارهای جهانی بود. اونس تا ساعت ۳ بعدازظهر روز گذشته به قیمت ۱۱۵۰ دلار رسیده بود. با وجود رشد ۸/ ۰ درصدی سکه تمام، این فلز گرانبها متناسب با بالا رفتن اونس افزایش نیافت تا حباب قیمتی آن منفی‌تر شود. چهارشنبه ارزش ذاتی سکه ۹۴۹ هزار تومان بود و اختلافی ۱۴ هزار تومانی با قیمت بازار داشت. این در حالی بود که در روز سه‌شنبه اختلاف این دو نرخ کمتر از ۱۰ هزار تومان بود. حباب منفی قیمتی نشانه‌ای از امکان افزایش قیمت بیشتر است؛ بنابراین در روزهای آینده در صورت رشد تقاضا، سکه توانایی رشد بیشتر را دارد. از سوی دیگر، این فلز گرانبها به‌دلیل وجود حباب منفی ممکن است در برابر کاهش جزئی اونس و دلار مقاومت کند. با وجود این استدلال، برخی دیگر از معامله‌گران اعتقاد دارند در صورت کاهش ارزش عوامل اثرگذار بر قیمت سکه یعنی اونس و دلار، به‌دلیل نبود تقاضا، سکه تمام بهار آزادی کاهش قیمت را تجربه خواهد کرد.


هراس معامله‌گران

با نزدیک شدن دلار به سطح 3500 تومان در روز سه‌شنبه، احتیاط معامله‌گران آتی برای خرید ارز در روز چهارشنبه افزایش یافت. این عامل موجب شد که شاخص بازار ارز در پانزدهمین روز مهرماه، توانایی افزایش بیشتر را نداشته باشد و با همان قیمت روز سه‌شنبه؛ یعنی 3490 تومان به کار خود پایان دهد. در پنجمین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3491 تومان آغاز کرد که تنها افزایش یک تومانی نسبت به روز پیشین داشت. این در حالی بود که دلار روزهای دوشنبه و سه‌شنبه تحت‌تاثیر تحرکات معامله‌گران غیررسمی در بعدازظهر روز پیشین، افزایش قیمت را تجربه کرده بود، اما روز چهارشنبه، این ارز توان رشد بیشتر را نداشت؛ چراکه تحرکات معامله‌گران غیررسمی در بعدازظهر روز سه‌شنبه کاهش یافته بود. در این شرایط، شاید تنها عاملی که در روزهای آینده توانایی جابه‌جایی قیمت‌ها را در بازار ارز داشته باشد، بازگشایی بازارهای چین پس از تعطیلات و افزایش تقاضای حواله‌ای حاصل از آن خواهد بود.

بالاترین قیمت سکه در 43 روز

بالاترین قیمت سکه در 43 روز