گروه بازار پول: چهارشنبه شب هفته گذشته یک خبر، فعالان و معامله‌گران را شوکه کرد؛ متواری شدن دو دلال غیر‌رسمی با مبلغی نزدیک به 30 تا 40 میلیارد تومان که پول معامله‌گران بازار ارز بود. البته برخی از معامله‌گران رقم یاد شده را کمی مبالغه‌آمیز دانسته و مبلغ واقعی را نزدیک به 20 میلیارد تومان اعلام می‌کنند.

این کلاهبرداری موجب شد که یکبار دیگر این سوال به ذهن معامله‌گران خطور کند که آیا اعتماد به تنهایی معیار مناسبی برای خرید و فروش ارز است یا نیاز است که معاملات با رسمیت و شفافیت بیشتری در یک مکان حقیقی و حقوقی انجام گیرد. در حال حاضر، معاملات بسیار سنگینی در حاشیه میدان رو‌به‌روی پاساژ افشار، تنها براساس اعتماد بین معامله‌گران انجام می‌گیرد.


براساس شنیده‌ها و گفته‌های فعالان، هفته گذشته دو دلال غیررسمی با استفاده از جلب اعتماد حدود ۳۰ صراف در چهارراه استانبول در حدود ۴۰ میلیارد تومان از این افراد کلاهبرداری کردند و متواری شدند. خلاصه ماجرا این‌گونه است که دو دلال غیررسمی معمولا در بازار ارز برای یک صرافی شناخته شده خرید و فروش ارز انجام می‌دادند. این دو نفر معمولا از دیگر معامله‌گران، ارز را خریداری می‌کردند و در روزهای بعد همان مقدار را با قیمت پایین‌تری به خود معامله‌گران بازمی‌گرداندند. این بخشی از ساز و کار معاملات آتی در میدان روبه‌روی پاساژ افشار است که تنها به واسطه اعتماد و سابقه میان معامله‌گران انجام می‌پذیرد. دو فرد یاد شده براساس همین ساز و کار هفته گذشته مقدار زیادی یورو و درهم از سایر معامله‌گران خریدند، اما این بار خبری از بازگرداندن آن نشد تا شک فعالان بازار از متواری شدن این دو فزونی بگیرد.


فعالان عنوان کرده‌اند که افراد مذکور در هفته‌های اخیر نیز از فعالان بازار ارز با قیمت‌های مناسب و بالاتر از قیمت بازار، انواع ارز را به روش معامله آتی خریداری کردند که دو روز قبل رقم مورد معامله با حدود 30 صراف بالغ بر 40 میلیارد تومان شد. صرافانی که دلار، یورو و درهم به افراد مذکور داده بودند، اواخر روز چهارشنبه متوجه شدند کلاهبرداران به تعهداتشان عمل نکرده و متواری شده‌اند. بیشتر ارزهای برده شده، یورو و درهم بود. هم‌اکنون دو نفر از نزدیکان این دو متهم، بازداشت شده‌اند، اما متهمان اصلی متواری هستند. متهمان دستگیر شده که در یکی از صرافی‌های اطراف پاساژ افشار فعالیت دارند، از متواری شدن دو فرد یاد شده و همکاری با آنها اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.


به گفته معامله‌گران، گویی دو فرد یاد شده با استفاده از اعتبار صرافی مورد نظر اقدام به کلاهبرداری از دیگران کرده‌اند. گروهی از فعالان، نوسانات بازار ارز را عامل متواری شدن آن دو دانستند. به گفته آنها، متضرر شدن این معامله‌گران در فرار آنها نقش داشته است. این در حالی است که بخش عظیمی از فعالان اعتقاد دارند که این کلاهبرداری یک برنامه از پیش تنظیم شده بوده است. چنین کلاهبرداری‌ای یک بار دیگر معاملات حاشیه پاساژ افشار و اعتماد به این معاملات را زیر سوال برد. در معاملات پاساژ افشار، معمولا هیچ ضمانتی در پرداخت ریال یا ارز خریداری شده نیست و هر لحظه امکان وقوع چنین اتفاقاتی وجود دارد.