گروه بازار پول:‌ بهای طلا که همیشه در روزهای بحرانی رشد می‌کند، این روزها با کاهش ارزش مواجه شده است. این روند، دلایل خاص خود را دارد که ناشی از اثرگذاری عوامل متضاد است. در حالی که بازارهای سهام جهان در روزهای گذشته شاهد بحرانی گسترده بوده‌اند، عوامل کاهشی داخلی و خارجی در بازار فلزهای گرانبها توانسته‌اند بهای اونس را با کاهش مواجه کنند. اونس فلز زرد که هفته را با قیمت ۱۱۶۰ دلار شروع کرده بود در حالی روز چهارشنبه در محدوده ۱۱۱۶ و ۱۱۴۰ دلار نوسان کرد که پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت برای این هفته افزایشی بودند.


اونس روز دوشنبه، همزمان با رقم خوردن «دوشنبه سیاه» چین، با 6 دلار افت به قیمت 1154 دلار رسید. آنچه در روز دوشنبه روی طلا فشار وارد کرد، عمدتا سقوط بازارهای کالاهای خام به‌ویژه نفت خام بود. شاخص نفتی نایمکس روز دوشنبه به قیمت 37 دلار رسید. بهای نفت خام در کنار شاخص دلار از مهم‌ترین عوامل خارجی بازار طلا است، با این حال سقوط بازارهای سهام چین و بعد از آن دیگر بازارهای جهان، تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن را بالا نگه داشت تا افت شدیدی در بازار اونس مشاهده نشود. در این روز شاخص دلار به شدت افت کرد و به کمترین میزان در 6 هفته پیش از آن رسید اما افت نفت اثر افزایشی افت شاخص دلار را خنثی کرد. در نخستین روز کاری هفته، با اقبال بیشتر به ارزهای پناهگاه، ارزهای ثانویه نیز با تنش روبه‌رو شدند. با این همه تمام این تحولات، احتمال افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو در آینده نزدیک را منتفی کرده تا فشار روی طلا کاهش یابد.


اما روند افت طلا در روز سه‌شنبه تسریع شد. اونس در این روز با ۱۴ دلار کاهش به قیمت ۱۱۴۰ دلار رسید. دو عامل مهم فشار روی فلز زرد در دومین روز کاری هفته، افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام غیرچینی و انتشار داده‌های خوب اقتصادی از آمریکا بود. با این همه آشوب در بازارهای سهام ادامه دارد و این امر ممکن است بهای اونس تا پایان هفته را تحت‌تاثیر قرار دهد. روز سه‌شنبه میزان رشد فروش خانه‌های تازه‌ساز آمریکا در ماه جولای ۵ درصد و شاخص اعتماد مصرف‌کننده هم در ماه آگوست، بالاترین سطح در چند ماه گذشته اعلام شد. این داده‌ها علاوه‌بر اثر مستقیم، با رشد شاخص دلار به‌طور غیرمستقیم هم به طلا فشار وارد کردند. روز سه‌شنبه حتی قبل از اعلام کاهش نرخ‌های بهره چین هم بازارهای سهام اروپا و آمریکا رو به رشد گذاشتند، گرچه بسیاری از بازارها تا پایان روز دوباره با علامت منفی روبه‌رو شدند. به‌رغم تلاش دولت چین برای کنترل اوضاع، رسانه‌ها در این روز از «سه‌شنبه سیاه» چین سخن گفتند. در بازارهای ارز هم‌ ارزهای اقتصادهای نوظهور همچنان دچار تنش ماندند.


اونس روز چهارشنبه را نیز با کاهش قیمت آغاز کرد و بعد با توجه به اثرگذاری عوامل متناقض به نوسان در محدوده 1130 دلار روآورد. بازارهای سهام روز چهارشنبه با افت دوباره نشان دادند که همچنان نسبت به آینده اقتصاد چین نگران هستند، گرچه در ادامه روز شاهد جهش اصلاحی بودند. به این ترتیب کاهش نرخ بهره «بانک خلق چین» در روز سه‌شنبه و دیگر مداخله‌های دولت و بانک مرکزی در بازار، فایده چندانی نداشته است. این امر می‌توانست قیمت اونس را بالا ببرد، اما محتمل بودن افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو، فروش طلا را افزایش داد. با آنکه شرایط اقتصاد جهان ممکن است افزایش نرخ‌های بهره را در آمریکا به تعویق بیندازد، انتشار داده‌های خوب از بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، این امر را همچنان محتمل نگه داشته است. البته هنوز برخی از کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار بر این باورند که گام مهم بعدی فدرال رزرو آمریکا اجرای سیاست‌های انبساطی پولی بیشتر است، نه افزایش نرخ بهره بانکی. اونس روز چهارشنبه تا ساعت 7 بعدازظهر به وقت تهران به قیمت 1121 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری هفته رقم خورده باشد. در روزهای آینده، انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا و منطقه یورو و همچنین وضعیت اقتصادی و بازار سهام چین تاثیر زیادی بر قیمت جهانی طلا خواهد داشت.