تدوین برنامه پساتحریم بیمه‌ها

مهر: رئیس‌کل بیمه مرکزی ایران با تاکید بر تمایل خارجی‌ها برای حضور در صنعت بیمه ایران گفت: برنامه دوران پساتحریم بیمه‌ها در دست بررسی است. محمدابراهیم امین در جلسه شورای عمومی سندیکای بیمه‌گران از استقبال شرکت‌های بیمه خارجی برای حضور در بازار ایران خبر داد و گفت: برنامه‌ای برای پساتحریم را در دست بررسی داریم و امیدواریم با همکاری سندیکای بیمه‌گران و دیگر فعالان این صنعت از فضای به‌وجود آمده بهترین بهره را ببریم.

رئیس‌کل بیمه مرکزی ایران افزود: نگرفتن حق بیمه واقعی مساوی است با نپرداختن خسارت حقیقی و این موضوع می‌تواند خدشه‌دار کردن اعتماد مردم نسبت به صنعت بیمه را به‌دنبال داشته باشد.

امین از نظارت مالی و کنترل حاشیه توانگری مالی شرکت‌های بیمه به‌عنوان اولویت‌های نظارتی نام برد و گفت: نگهداری ریسک نیز از موضوعاتی است که در صورت عدم کنترل و نظارت بر آن به صنعت بیمه آسیب می‌رساند.

رئیس‌کل بیمه مرکزی در خصوص اختلاف موجود بر سر بیمه‌های درمان تکمیلی و بیمارستان‌ها اظهار کرد: اگر ما نظارت و کنترل دقیق بر صورتحساب‌های بیمارستانی داشته باشیم بخش بزرگی از مشکلات حل می‌شود.

وی از انسجام در صنعت بیمه به‌عنوان تفاهم روی مباحث عمده و خاص صنعت بیمه و اجرای پروژه‌های مشترک یاد کرد و گفت: در حال حاضر نظارت، ابزار نظارت و حدود و قلمرو آن از محورهای اساسی مورد بحث در صنعت بیمه است که باید در مورد آن به اجماع برسیم.

امین افزود: بیمه مرکزی به‌عنوان نهاد ناظر باید طبق چارچوب‌ها و استانداردهای جهانی این مهم را انجام دهد؛ چراکه شرکت‌های بیمه باید در هر زمانی توانایی ایفای تعهدات خود را داشته باشند.

وی یکی از مشکلات فعلی صنعت بیمه را ریسک‌های عملیاتی دانست و تاکید کرد: بیمه مرکزی نیز متناسب با شرایط موجود وارد عمل شد که قوانینی چون آیین‌نامه شماره ۹۰ (احراز صلاحیت حرفه‌ای مشاغل کلیدی صنعت بیمه) را به‌دنبال داشت. همچنین در این جلسه مسائلی در ارتباط با نظام‌نامه و فرآیند تدوین آیین‌نامه‌های صنعت بیمه، لوایح و قوانین در دست بررسی مجلس شورای اسلامی، افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه متناسب با ظرفیت‌های بازار، سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های بیمه، تشکیل کمیته تخصصی پساتحریم، مطالعه برای ریشه‌یابی مشکلات صنعت بیمه، ایجاد یک روش تعامل‌پذیر برای انسجام بیشتر میان بیمه مرکزی و سندیکا به منظور حل مشکلات موجود مورد بحث و بررسی قرار گرفت.