گروه بازار پول: بانک مرکزی تورم مواد خوراکی در یک ماه اخیر را منتشر کرده است که بر اساس آن متوسط قیمت ۸ گروه غذایی افزایش یافته است. در این میان بیشترین افزایش قیمت مربوط به گروه غذایی تخم مرغ بوده است که تورم ۲/ ۲۹ درصدی را تجربه کرده است. کارشناسان معتقدند دلیل اصلی افزایش قیمت تخم مرغ قطع واردات این محصول غذایی از ترکیه به دلیل شیوع آنفلوآنزای پرندگان است. همچنین بر اساس گزارش بانک مرکزی، بیشترین کاهش قیمت در بازه زمانی مذکور مربوط به گروه غذایی سبزی‌های تازه است که متوسط قیمت آن ۳/ ۱۸ درصد کاهش یافته است.

جدیدترین گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۱۵ خرداد سال ۹۴ منتشر شد. نتایج به دست آمده از گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در میان ۱۱ گروه غذایی مورد بررسی در این گزارش متوسط قیمت ۴ گروه غذایی «لبنیات»، «تخم مرغ»، «برنج» و «حبوب» افزایش یافته است. همچنین در بازه زمانی مذکور متوسط قیمت ۳ گروه غذایی «میوه‌های تازه»، «سبزی‌های تازه» و «گوشت مرغ» کاهش یافته است. همچنین در این مدت متوسط قیمت ۴ گروه غذایی «گوشت قرمز»، «قند و شکر»، «چای» و «روغن نباتی» بدون تغییر باقی مانده است. بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در میان ۴ گروه غذایی که در هفته منتهی به ۱۵ خرداد افزایش قیمت داشته‌اند، تخم مرغ با ۳/ ۸ درصد بیشترین تورم را تجربه کرده است. با این تورم متوسط قیمت هر شانه دو کیلوگرمی تخم مرغ در سطح شهر تهران در هفته مذکور به ۹۶۰۰ تومان رسیده است. آنچنان که کارشناسان بازار می‌گویند دلیل اصلی افزایش قیمت تخم مرغ شیوع آنفلوآنزای پرندگان در ترکیه است، به طوری که با شیوع آنفلوآنزای پرندگان در ترکیه صادرات تخم مرغ این کشور ممنوع شده است؛ بنابراین کشورهای منطقه از جمله عراق، تخم‌مرغ ایرانی را جایگزین تخم مرغ ترکیه‌ کرده‌اند. کارشناسان بازار معتقدند منع صادرات ترکیه پس از رفع شیوع آنفلوآنزای پرندگان لغو می‌شود و قیمت تخم مرغ در مدار نزولی قرار می‌گیرد. علاوه‌بر تخم مرغ که تورم بالای یک درصد را تجربه کرده است تورم ۳ گروه غذایی دیگر کمتر از یک درصد بوده است. به طوری که متوسط قیمت حبوب ۷/ ۰ درصد، لبنیات ۶/ ۰ درصد و برنج ۲/ ۰ درصد افزایش یافته است.


نتایج به دست آمده از گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در هفته منتهی به 15 خرداد متوسط قیمت 3 گروه غذایی کاهش یافته است. در این میان گوشت مرغ با 9/ 7 درصد بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرده است. بر همین اساس متوسط قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در سطح شهر به 6050 تومان رسیده است. همچنین متوسط قیمت گروه سبزی‌های تازه نیز 5/ 4 درصد کاهش یافته است. در زیرمجموعه این گروه غذایی کدو سبز 3/ 9 درصد، بادنجان 1/ 8 درصد، گوجه فرنگی 2/ 7 درصد و پیاز 3/ 5 درصد کاهش نقش قابل توجهی را در افت متوسط قیمت این گروه غذایی ایفا کرده‌اند.


سومین گروه غذایی که در هفته مذکور با افت قیمت مواجه شده میوه‌های تازه است. متوسط قیمت این گروه غذایی ۵/ ۲ درصد افت کرده است. در زیرمجموعه این گروه غذایی گیلاس با ۷/ ۳۳ درصد، هلو با ۶/ ۲۶ درصد و خربزه با ۴/ ۱۰ درصد افت بیشترین تاثیر را بر افت متوسط قیمت این گروه غذایی داشته‌اند. همچنین در این گروه غذایی متوسط قیمت «پرتقال درجه یک»، «هندوانه» و «کیوی» افزایش یافته است. همچنین بر اساس گزارش بانک مرکزی در هفته منتهی به ۱۵ خرداد متوسط قیمت ۴ گروه غذایی «گوشت قرمز»، «قند و شکر»، «چای» و «روغن نباتی» بدون تغییر باقی مانده است.


بررسی ماهانه قیمت‌ها


گزارش جدید بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران نشان می‌دهد در یک ماه منتهی به ۱۵ خرداد متوسط قیمت ۸ گروه غذایی «لبنیات»، «تخم مرغ»، «برنج»، «حبوب»، «میوه‌های تازه»، «گوشت مرغ»، «قند و شکر» و «روغن نباتی» افزایش یافته است. همچنین متوسط قیمت ۲ گروه غذایی سبزی‌های تازه و گوشت قرمز کاهش یافته و متوسط قیمت چای نیز بدون تغییر باقی مانده است. آمارهای بانک مرکزی بیانگر آن است که در میان ۸ گروه غذایی که افزایش قیمت داشته‌اند تورم دو گروه غذایی دورقمی، ۳ گروه غذایی بالاتر از یک درصد و تورم ۳ گروه غذایی نیز کمتر از یک درصد بوده است. بر همین اساس بیشترین تورم مربوط به تخم مرغ بوده است. تورم ماهانه این گروه غذایی به ۲/ ۲۹ درصد رسیده است. پس از تخم مرغ بیشترین افزایش قیمت در بازه زمانی مذکور مربوط به گروه غذایی میوه‌های تازه است که ۱/ ۲۱ درصد افزایش یافته است. در زیر مجموعه این گروه غذایی پرتقال درجه یک ۱/ ۳۶ درصد، سیب زرد ۷/ ۲۹ درصد، هندوانه ۴/ ۲۷ درصد، سیب قرمز ۶/ ۱۱ درصد و کیوی ۸/ ۹ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. در مقابل نیز طالبی ۱/ ۴درصد و موز ۳/ ۱ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند.


بر اساس گزارش بانک مرکزی در یک ماه منتهی به 15 خرداد متوسط قیمت گوشت مرغ 4 درصد، حبوب 9/ 2 درصد و قند و شکر 5/ 1 درصد افزایش یافته است. همچنین متوسط قیمت لبنیات 7/ 0 درصد، روغن نباتی 6/ 0 درصد و برنج 2/ 0 درصد افزایش یافته است.


یافته‌های بانک مرکزی بیانگر آن است در بازه زمانی مذکور بیشترین افت قیمت مربوط به گروه غذایی سبزی‌های تازه است. متوسط قیمت این گروه ۳/ ۱۸ درصد کاهش یافته است. افت ۶/ ۳۴ درصدی گوجه‌فرنگی، ۵/ ۲۹ درصدی کدو سبز، ۸/ ۱۷ درصدی بادنجان، ۴/ ۱۲ درصدی خیار و ۱۰ درصدی پیاز بیشترین تاثیر را در روند نزولی تورم این گروه غذایی داشته است. علاوه‌بر این در یک ماه منتهی به ۱۵ خرداد متوسط قیمت گوشت قرمز ۱/ ۰ درصد کاهش یافته است. به این ترتیب متوسط قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفند با استخوان در سطح شهر به۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان و متوسط قیمت هر کیلوگرم گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان در سطح شهر به ۳۴ هزار و ۶۵۰ تومان رسیده است.


نتایج به دست آمده از گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در یک‌سال منتهی به 15 خرداد متوسط قیمت 10 گروه غذایی افزایش یافته است.

دامنه محدود نوسانات قیمتی