گروه بازار پول: بازیگران بازارساز رسمی در هفته‌های گذشته فنون جدیدی را در بازار ارز به کار گرفته‌اند که باعث آرامش نسبی در این بازار شده است. این روند را می‌توان در روزهای گذشته نیز مشاهده کرد.

روز دوشنبه بهای دلار برای سومین روز پیاپی کاهش یافت. در سومین روز هفته، دلار با ۵ تومان افت به ۳۳۱۵ تومان و سکه با ۲ هزار تومان رشد به ۹۵۳ هزار تومان رسید. به گفته فعالان یکی از عوامل اصلی افت دلار کاهش تقاضا و حجم معاملات بود. به اعتقاد آنها، تاکتیک‌های جدید بازیگران بازارساز رسمی در عرضه و فروش ارز از عواملی بوده که به کاهش بخشی از تقاضای معامله‌گران غیررسمی منجر شده است. ایجاد محدودیت در فروش ارز به معامله‌گران غیررسمی و ثبت معاملات در سامانه «سنا» از عواملی بوده که تمایل خرید ارز از بازیگران بازارساز رسمی را کاهش داده است. اما روز دوشنبه در بازار سکه، قیمت این کالای گران‌بها از کاهش دلار تاثیر نگرفت و همسو با رشد طلای جهانی کمی از کف کانال ۹۵۰ هزار تومانی فاصله گرفت.

کمترین قیمت از 22 فروردین

در سومین روز هفته فضای بازار ارز تفاوت چندانی با روزهای پیشین نداشت و تنها دامنه نوسانات کمی محدودتر از گذشته بود. در بیست‌و هشتمین روز اردیبهشت‌ماه، دلار معاملات خود را با قیمت ۳۳۲۰ تومان آغاز کرد که تفاوتی با نرخ بسته شده روز پیشین نداشت؛ در ادامه روز کاهش تقاضا افت ۵ تومانی دیگری را برای شاخص بازار ارز به ارمغان آورد تا سومین کاهش پیاپی ۵ تومانی در سومین روز کاری متوالی ثبت شود و قیمت این ارز به ۳۳۱۵ تومان برسد؛ این نرخ کمترین قیمت دلار از تاریخ ۲۲ فروردین بود. از سوی دیگر دلار از تاریخ ۱۸ اردیبهشت تنها یک افزایش ۱۰ تومانی را در چهارشنبه گذشته ثبت کرده و در سایر روزها روند این ارز ثابت یا رو به قیمت‌های پایین‌تر بود. در بازار ارزهای اروپایی نیز روز دوشنبه قیمت‌ها در مسیر نزولی قرار داشت. در بیست‌و هشتم اردیبهشت‌ماه بهای پوند با ۲۰ تومان کاهش به ۵۱۹۰ تومان و قیمت یورو با ۵ تومان افت به ۳۷۷۵ تومان رسید.

بدل برخی معامله‌گران

به گفته فعالان یکی از عواملی که به مدیریت نوسانات بازار کمک کرده، فعالیت بازیگران بازارساز بوده است. به گفته شماری از فعالان، بازیگران بازارساز در سال ۹۴ تاکتیک‌های جدیدی برای عرضه و فروش ارز اتخاذ کرده‌اند که منجر به کاهش بخشی از تقاضای غیرواقعی بازار شده است. برخی افراد با تجربه بازار عنوان کرده‌اند که در حال حاضر برای فروش ارز به معامله‌گران محدودیت‌هایی ایجاد شده و هر معامله‌گر می‌تواند روزانه تنها یک بار از بازیگران رسمی ارز دریافت کند. مهم‌تر اینکه هر معامله‌گر در مجموع ۵ بار می‌تواند ارز دریافت کند؛ یعنی کسانی که تا این مقطع از سال ۵ بار ارز دریافت کرده باشند تا اطلاع ثانوی دیگر ارزی دریافت نخواهند کرد. این فن برای جلوگیری از نگهداری ارز توسط معامله‌گران اجرا شده است. به اعتقاد گروهی از فعالان، تاکتیک‌های جدید بازارساز در روزهایی که تقاضای واقعی و اقتصادی بازار پایین است، موجب شده که معامله‌گر غیررسمی نتواند با خرید ارز از بازیگران بازارساز از تفاوت نرخ این گروه با نرخ میدان روبه‌روی پاساژ افشار (محل تجمع دلالان) استفاده کند. در مقاطعی از سال گذشته شماری از معامله‌گران سعی کردند با خرید ارز از بازارساز و فروش آن با اختلاف جزیی قیمت، در این بازار کسب سود کنند. برخی از آنها نیز به نگهداری ارز خریداری شده پرداختند. با توجه به این، تاکتیک‌های جدید منجر به این شده که دسترسی و تقاضای معامله‌گران غیررسمی کم شود و هدف بازارساز برای جلوگیری از نگهداری ارز توسط این گروه کاهش یابد. با وجود این برخی از معامله‌گران تلاش کرده‌اند با اهرم‌هایی محدودیت‌های ایجاد شده را دور بزنند. در واقع برخی معامله‌گران غیررسمی با استفاده از برخی از افراد دیگر یعنی چهره‌های جدید تلاش کرده‌اند به خرید ارز از بازیگران بازارساز رسمی بپردازند. از دیگر عواملی که تمایل معامله‌گران غیررسمی برای خرید ارز از بازارساز را پایین آورده است، به دریافت کارت ملی از خریدار و ثبت معاملات در سامانه سنا بازمی‌گردد. این عوامل موجب شده برخی از معامله‌گران نگران دریافت مالیات و آشکار شدن حجم دارایی‌شان شوند.

دو رقمی شدن حباب منفی

روز دوشنبه قیمت سکه از افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی تاثیر گرفت و با ۲ هزار تومان رشد به ۹۵۳ هزار تومان رسید. تا ساعت ۳ بعدازظهر سومین روز هفته، اونس تا قیمت ۱۲۳۰ دلار بالا رفت تا قیمت سکه تحت‌تاثیر افت دلار در بازار داخلی قرار نگیرد. با وجود این، سکه متناسب با رشد اونس بالا نرفت و در نتیجه حباب قیمتی این کالای گرانبها منفی‌تر شد. روز دوشنبه ارزش ذاتی سکه به میزان ۱۱ هزار تومان بیشتر از ارزش بازاری آن بود. فروشندگان کاهش تقاضا در بازار سکه را عامل اصلی کم شدن نرخ بازار نسبت به ارزش ذاتی سکه دانسته‌اند. روز دوشنبه بهای نیم و ربع‌سکه نیز از افزایش قیمتی اونس تاثیر گرفت. در سومین روز هفته بهای نیم سکه با هزار تومان رشد به ۴۸۰ هزار تومان و قیمت ربع‌سکه با هزار تومان افزایش به ۲۷۰ هزار تومان رسید.

اجرای فن‌جدید در بازار ارز

اجرای فن‌جدید در بازار ارز