گروه بازار پول: هفته گذشته روند قیمتی سکه و دلار معکوس شد. در ۵ روز کاری این هفته قیمت‌ها در هر دو بازار داخلی ارز و طلا شاهد ثبت علامت منفی در مقابل نرخ‌های بازدهی بودند. در آخرین روز کاری هفته یعنی پنج‌شنبه، سکه ۳ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۹۴۳ هزار تومان رسید تا ۵/ ۱ درصد افت را در یک هفته به ثبت برساند. هفته گذشته نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز به ترتیب ۳ و ۲/ ۴ درصد کاهش را تجربه کردند تا قیمت انواع سکه در بازار طلای هفته گذشته مسیر کاهشی را پیموده باشد. با وجود این، روز پنج‌شنبه در بازار ارز، دلار مسیری متفاوت با جهت هفتگی خود را در پیش گرفت و با افزایش جزئی قیمت بخشی از کاهش هفتگی را جبران کرد. روز پنج‌شنبه شاخص بازار ارز با ۵ تومان رشد به ۳۳۳۵ تومان رسید. این اولین افزایش دلار پس از ۹ روز بود.

بازار سکه پس از روز پدر

پس از عبور از روز پدر در ابتدای هفته گذشته، قیمت انواع سکه در بازار طلا در مسیر کاهشی قرار گرفت. پنج‌شنبه ۱۰ اردیبهشت، بهای نیم‌سکه با ۴ هزار تومان رشد به ۵۰۵ هزار تومان و قیمت ربع‌سکه با ۶ هزار تومان رشد به ۲۸۵ هزار تومان رسید. فروشندگان سکه عامل اصلی این رشد را ناشی از نزدیک شدن به روز پدر و افزایش تقاضا عنوان کردند؛ اما پس از گذشت از این روز و عادی شدن بازار، قیمت‌ها در مسیر کاهشی قرار گرفتند.

روز یکشنبه در اولین روز کاری بازار، قیمت سکه تحت‌تاثیر ریزش اونس به زیر ۱۱۸۰ دلار، ۸ هزار تومان کاهش یافت و به قیمت ۹۵۰ هزار تومان رسید؛ نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز به ترتیب افت ۵ و ۸ هزار تومانی را به ثبت رساندند تا قیمتها تا حدود زیادی به قبل‌از ۱۰ اردیبهشت بازگردند. در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، روند کاهشی سکه دنبال و این کالای گرانبها به کانال ۹۴۰ هزار تومان وارد شد.

پس از این روزهای کاهشی، چهارشنبه روند سکه تغییر کرد و با هزار تومان رشد به ۹۴۶ هزار تومان رسید. پس از این افزایش، در روز پنج‌شنبه سکه بار دیگر تحت‌تاثیر افت اونس جهانی قرار گرفت و با ۳ هزار تومان کاهش به ۹۴۳ هزار تومان رسید. در این روز نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز مسیر کاهشی ابتدای هفته را دنبال کردند. روز پنج‌شنبه بهای نیم‌سکه با هزار تومان کاهش تا قیمت ۴۹۰ هزار تومان پایین آمد تا این کالا از دهم اردیبهشت ۱۵ هزار تومان افت قیمت (معادل ۳ درصد) را تجربه کند، اما در هفته گذشته ربع‌سکه ریزش قیمتی بیشتری را تجربه کرد. در ششمین روز هفته ربع‌سکه با هزار تومان کاهش به ۲۷۳ هزار تومان رسید تا میزان ریزش هفتگی آن به بیش از ۴ درصد برسد. فروشندگان بازار عامل اصلی افت قیمتی سکه را ناشی از کاهش تقاضا، افت طلای جهانی و کم‌نوسان بودن دلار دانسته‌اند.

روز جمعه تا ساعت ۸ بعدازظهر به وقت تهران قیمت ۱۱۸۶ دلار برای اونس رقم خورد، گرچه قیمتی که بهای شروع بازار داخلی در روز شنبه (امروز) را تعیین می‌کند، قیمت نهایی اونس در پایان فعالیت بازارها در روز جمعه است.

حبس بازه‌ای دلار

از ۲۹ فروردین سال جاری شاخص بازار ارز در بازه ۳۳۳۰ تا ۳۳۴۵ تومان قرار داشته و هرگز از این محدوده قیمتی خارج نشده است. در ادامه این روند، هفته گذشته فضای بازار ارز آرام بود و دلار نوسان در این بازه را ادامه داد. در اولین روز کاری هفته گذشته، بهای دلار بدون نوسان قابل توجه روی قیمت ۳۳۴۵ تومان ایستاد تا نسبت به قیمت بسته شده آن در تاریخ پنج‌شنبه ۱۰ اردیبهشت تغییر قیمت نهایی را تجربه نکرده باشد. پس از این شروع، در دو روز کاری بعدی، دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت و از سقف این بازه یعنی قیمت ۳۳۴۵ تومان پایین آمد و به کف این محدوده یعنی قیمت ۳۳۳۰ تومان رسید. روز دوشنبه بهای دلار با ۵ تومان کاهش به نرخ ۳۳۴۰ تومان و روز سه‌شنبه با ۱۰ تومان کاهش دیگر به قیمت ۳۳۳۰ تومان رسید. پس از این دو روز کاهشی، دلار در برابر افت بیشتر مقاومت کرد و روز چهارشنبه روی قیمت ۳۳۳۰ تومان ثابت ایستاد. در نهایت شاخص بازار ارز روز پنج‌شنبه با افزایش جزیی ۵ تومانی به قیمت ۳۳۳۵ تومان رسید. آخرین باری که بهای این ارز افزایش یافته بود به تاریخ ۹ اردیبهشت بازمی‌گشت. به گفته فعالان بازار ارز عامل اصلی رشد قیمتی دلار در روز پنج‌شنبه به بالا رفتن جزیی حجم معاملات مربوط بود. در ساعات آغازین روز پنج‌شنبه بهای دلار ۵ تومان بالا رفت، ولی در ادامه روز پس از این افزایش، تغییرات قیمتی دلار محدودتر شد و شاخص بازار نشانه‌ای برای افزایش بیشتر از خود نشان نداد.

اما برخلاف شاخص بازار ارز هفته گذشته یورو در جاده صعودی قرار داشت و در آخرین روز هفته گذشته قیمت این ارز در آستانه ۳۸۰۰ تومان قرار گرفت. روز پنج‌شنبه بهای یورو با ۵۵ تومان رشد به ۳۷۹۰ تومان رفت. عامل اصلی رشد این ارز به تقویت ارزش یورو در بازارهای جهانی مربوط بود. روز جمعه پوند استرلینگ در بازارهای جهانی تحت‌تاثیر خبر پیروزی محافظه کاران با افزایش ارزش روبه‌رو شد.

ریزش قیمتی انواع سکه

ریزش قیمتی انواع سکه

ریزش قیمتی انواع سکه