گروه بازار پول: اونس که روز دوشنبه با ۴ دلار کاهش به قیمت ۱۱۵۴ دلار رسیده بود، روز گذشته نیز همزمان با آغاز نشست دو روزه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو حالت انتظاری خود را حفظ کرد. افت اندک روز دوشنبه عمدتا ناشی از خنثی شدن اثر فروش انتظاری توسط تضعیف دلار بود. روز دوشنبه به‌رغم کاهش قیمت‌های آنی، قیمت‌های آتی با رشد روبه‌رو بودند. تضعیف دلار در این روز به افزایش خرید طلا کمک کرد، اما انتظار برای معلوم شدن نتیجه نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو خرید‌ها را محدود کرد. در نخستین روز هفته قیمت‌های نفت نیز افت کردند و به پایین‌ترین سطح خود طی ۶ سال گذشته رسیدند. افت قیمت‌های نفت اثر کاهشی بر بازار فلزهای گرانبها دارد. بازار نفت در حال حاضر چشم به مذاکرات هسته‌ای ایران و ۶ قدرت جهانی دوخته است. احتمال نهایی شدن توافق بین دو طرف به کاهش قیمت نفت کمک کرده است، گرچه بحث بر سر نحوه لغو تحریم‌ها همچنان داغ است.

دیگر خبری که روز سه‌شنبه جلب توجه کرد، اعلام روز قبل چین بود مبنی بر اینکه به انبساطی‌تر کردن سیاست‌های پولی خود ادامه خواهد داد. این امر برای افزایش رشد اقتصادی صورت می‌گیرد. نخست‌وزیر چین گفته که کشورش ابزارهایی برای افزایش نرخ رشد در اختیار دارد. این سخنان باعث رشد شاخص‌ها و قیمت‌ها در بازارهای بورس آسیا و کالاهای پایه شد. دوشنبه روسیه هم اعلام کرد که اقتصادش تا این مقطع از سال ۲۰۱۵، ۷/ ۰ درصد کوچک شده است. انتظارها بر این است که اقتصاد روسیه در سال جاری میلادی ۵ درصد رشد کند.

اما انتظاری که دوشنبه بر بازارها حاکم بود، روز سه‌شنبه تشدید شد. بیانیه پایانی نشست کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو امروز چهارشنبه منتشر خواهد شد. آنچه بیش از هر چیز برای معامله‌گران مهم است، یافتن نشانه‌هایی از زمان افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا است. روز سه‌شنبه بازار اونس کار خود را با کاهش قیمت آغاز کرد و تا ساعت۶ به آن ادامه داد. اما در این ساعت اعلام داده‌های بدتراز انتظار از بخش ساخت‌وساز مسکن آمریکا، اونس را به قیمت ۱۱۵۴دلار رساند، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری ثبت شده باشد.

اکثر تحلیلگران موسسه سرمایه‌گذاری IG Markets بر این باورند که نتایج نشست دو روزه فدرال رزرو آمریکا به نفع ارزش دلار و به ضرر قیمت طلا خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از بلومبرگ، مقام‌های فدرال رزرو آمریکا در نشست دو روزه خود در این باره تصمیم‌گیری خواهند کرد که آیا روند رشد و رونق اقتصادی این کشور به حدی کافی بوده است تا برای افزایش نرخ بهره طی ماه‌های آینده متقاعد شوند. بر اساس این گزارش فدرال رزرو در نشست‌های قبلی خود بر این مساله تاکید کرده است که برای افزایش نرخ بهره آمریکا رویکرد صبر را در پیش خواهد گرفت و نشست به نشست این مساله را مورد بررسی قرار خواهد داد. نرخ بیکاری آمریکا در ماه فوریه به کمتر از ۵/ ۵ درصد رسیده که این رقم پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۰۹ میلادی به‌شمار می‌رود. تحلیلگران موسسه آی‌جی‌مارکتس اعلام کردند که فدرال رزرو احتمالا در پایان نشست دو روزه خود کلمه «صبر» را از بیانیه خود حذف خواهد کرد که این مساله به معنای آن است که افزایش نرخ بهره آمریکا زودتر از پیش‌بینی‌های قبلی خواهد بود. این مساله می‌تواند در نهایت به ضرر قیمت طلا و به نفع ارزش دلار باشد.

با افزایش گمانه‌زنی‌ها نسبت به اقدام احتمالی فدرال رزرو در بالا بردن نرخ بهره برای نخستین‌بار از سال ۲۰۰۶ میلادی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، پوشش ریسک میزان ذخایر طلای خود را کاهش داده‌اند و این احتمال وجود دارد که با افزایش رسمی نرخ بهره آمریکا، بخش بیشتری از ذخایر طلای صندوق‌های سرمایه‌گذاری به فروش برسد. سرمایه‌گذاران بزرگ بین‌المللی طی هفته گذشته بیش از ۹/ ۱۸ تن از ذخایر طلای خود را فروخته‌اند که این بیشترین میزان از نوامبر گذشته به‌شمار می‌رود. نگرانی‌های مربوط به بهبود اوضاع بازار کار و اشتغال آمریکا و افزایش ارزش دلار تاثیر زیادی بر این اقدام سرمایه‌گذاران بین‌المللی داشته است.