گروه بازار پول: رئیس موسسه عالی آموزش بانکداری با اشاره به ایجاد زیرساخت‌ها و گسترش استفاده از ابزار‌های نوین بانکی تاکید کرد: تعداد تراکنش‌های بانکی در کل سال ۱۳۹۲ بالغ‌بر ۱۰ میلیارد بود در حالی که همین تعداد تراکنش طی ۹ ماه از سال ۹۳، انجام شده است و این به معنای رشد ۳۳ درصدی تراکنش‌ها است. به گزارش روابط‌عمومی بانک مرکزی، مهدی رضوی، رئیس موسسه عالی آموزش بانکداری ایران در دومین همایش هم‌افزایی دانشگاه‌ها و بانک‌ها در توسعه بانکداری مجازی، تحولات، در حوزه الکترونیک و فناوری اطلاعات را گسترده توصیف کرد.

به گفته او، سرعت تحولات به گونه‌ای است که برخی آن را عصر انفجار اختراعات، اکتشافات و ابداعات بشر نامیده‌اند. او افزود: سیر تکاملی بانکداری مجازی ابتدا به صورت پرداخت‌های ساده الکترونیکی، سپس دیجیتالی بوده، در حال حاضر نیز در مسیر بانکداری مجازی به مسیر خود ادامه می‌دهد.

رضوی آغاز پرداخت‌های ساده الکترونیکی را مربوط به نیمه دوم دهه ۱۹۰۰ در کشور‌های صنعتی، به‌ویژه بانک‌های فدرال رزرو آمریکا دانست و عنوان کرد: این حرکت تا دهه ۱۹۷۰ ادامه داشت و بالاخره در این دهه زیرساخت‌های استفاده از پول الکترونیک فراهم و از سال ۱۹۸۰ بانکداری الکترونیکی به صورت امروزی آغاز شد. این مقام مسوول گفت: در سال ۱۹۸۳ برای اولین بار، چهار بانک در نیویورک و پس از آن تعدادی از بانک‌های اروپایی به ارائه برخی خدمات بانکداری الکترونیک پرداختند تا در نهایت در سال ۱۹۹۴ یک موسسه اعتباری در آمریکا تمام عملیات بانکی خود را به صورت الکترونیکی ارائه کرد.

او با تاکید بر اینکه تمام عملیات بانکداری مجازی آمریکا در چارچوب قانون انتقال وجوه الکترونیکی است و توسط دولت فدرال آمریکا در سال ۱۹۷۸ به تصویب رسید، اظهار کرد: براساس گزارش گارتنرگروپ از کل جمعیت آمریکا در سال ۱۹۹۹ فقط ۴/۰ درصد ، در سال ۲۰۰۴ نیز ۳۱ درصد و در سال۲۰۰۸ با ۴۷ درصد از خدمات بانکداری الکترونیک استفاده می‌کردند. رئیس موسسه عالی آموزش بانکداری ایران آغاز اقدام عملی بانکداری الکترونیکی در ایران را مربوط به سال ۱۳۵۰ و توسط بانک تهران دانست و تصریح کرد: اواخر دهه ۱۳۶۰ بانک‌های کشور با کاربرد رایانه شخصی و اتوماسیون آشنا شدند. او افزود: «طرح جامع اتوماسیون بانکی در سال ۱۳۷۲ در مجمع عمومی بانک‌ها به تصویب رسید و بانکداری الکترونیکی شکل قانونی و رسمی به خود گرفت.» به گفته رضوی، در خرداد ماه ۱۳۸۱ مجموعه مقررات حاکم بر مرکز شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی(شتاب) به تصویب رسید و از این طریق مقدمات و زیرساخت بانکداری الکترونیکی فراهم شد.

رضوی تحولات گسترده بانکداری در ایران را نتیجه تلاش‌های مداوم و مستمر بانک مرکزی اعلام و اظهار کرد: امروز شاهد سیستم‌های الکترونیکی دیگری چون سامانه حواله بین بانکی (سحاب)، سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا)، سامانه پایاپای الکترونیکی (پایا)،‌ سامانه تسویه اوراق بهادار الکترونیکی (تابا)، یکپارچه‌سازی حساب‌ها و ایجاد شناسه حساب بانکی ایران (شبا)، شاپرک، سپام و چکاوک هستیم. وی با اشاره به افزایش رغبت مردم به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک در سال‌های اخیر گفت: متوسط تراکنش‌های روزانه طی سال ۹۳ بالغ‌بر ۷/۳۵ میلیون تراکنش در روز بوده که اگر تراکنش‌های مربوط به پرداخت یارانه با ضریب ۷/۲ به آن اضافه شود، تراکنش‌های روزانه بیش از ۹۰ میلیون خواهد شد.