گروه بنگاه‌ها: سعید افشاری عضو هیات‌مدیره شرکت بیمه توسعه در یک نشست خبری از تسویه تمامی بدهی‌های معوق این شرکت تا پایان سال ۹۳ خبر داد و گفت: حدود ۹۰ درصد از تکالیفی که ازسوی شورای عالی بیمه به‌عهده شرکت بیمه توسعه گذاشته شده بود، انجام شد و طی جلسات متعدد با مسوولان بیمه مرکزی توافق‌های نسبی حاصل شد. به گزارش خبرنگار ما، افشاری گفت: از۲۰ دی‌ماه سال ۹۲ که دوره تعلیق پروانه صدور بیمه توسعه آغاز شد تاکنون بالغ‌بر ۱۷۰ میلیارد تومان خسارت از سوی این شرکت به بخش ثالث و غیرثالث پرداخت شده است. او با بیان اینکه بیمه توسعه در سال گذشته تنها ۳۰ میلیارد تومان حق بیمه تولید کرد، افزود: با توجه به اینکه در بسیاری از تصادفات، ‌میزان خسارت و دیه دریافتی یک زیان‌دیده، بیشتر از حداکثر دیه تعیین شده ناشی از فوت یک انسان بوده و تا میزان چند برابر آن نیز قابل ارتقا است،‌ شرکت بیمه توسعه توانسته است صرفا در زمینه خسارت‌دیدگان شخص ثالث بالای ۲ میلیارد ریال، تعداد ۶۵ فقره خسارت بالای ۲ میلیارد ریال به مبلغ بیش از ۱۷۷ میلیارد ریال را پرداخت و تسویه کند. عضو هیات‌مدیره شرکت بیمه توسعه تصریح کرد: بخشی از مشکلات بیمه توسعه به‌خاطر کمبود نقدینگی ناشی از انحراف از برنامه‌ها بود که این ناهنجاری‌ها غیرعمدی و غیرارادی صورت گرفته است.

افشاری در همین ارتباط گفت: درخصوص شخص ثالث نمی‌توان با قطعیت درخصوص تعداد پرونده‌ها صحبت کرد، اما برآورد ما ازاین برهه زمانی خسارتی حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد تومان است که باید تا پایان سال پرداخت و تسویه شود. به گفته افشاری، بیمه مرکزی رتبه توانگری بیمه توسعه را ۴ اعلام کرده بود که مدارک و مستندات موجود که ارائه شده است نشان می‌دهد رتبه توانگری بیمه توسعه به ۲ ارتقا یافته است. وی درباره چگونگی پرداخت بدهی‌های این شرکت، تصریح کرد: بخشی از خسارت‌ها از آزادسازی سپرده‌های بانکی و بخشی از محل فروش املاک و دارایی‌ها پرداخت شد که به دلیل شرایط اقتصادی فروش آن تدریجی بود و روند پرداخت خسارات را کند کرد.

شاهنده معاون طرح و برنامه بیمه توسعه نیز از آمادگی این شرکت برای ارائه طرح‌های نو پس از رفع تعلیق خبرداد و گفت: پرداخت خسارات معوق اولویت برنامه و وظایف بیمه توسعه طی ۱۰ ماه اخیر بود، اما معاونت طرح و برنامه در این مدت غافل از آینده نبود و برنامه‌ها و طرح‌های نوینی را در راستای تسهیل خدمات سریع به مشتریان در برنامه‌های خود داشت. همچنین احمد دارابی مدیرعامل شرکت بیمه توسعه با اشاره به بحران نقدینگی پیش آمده برای شرکت در سال گذشته گفت: با توقف فروش بیمه‌نامه، بحران شرکت تشدید شد، اما در همین مدت خسارت برخی از بیمه‌گذاران را به‌صورت نقدی و برخی دیگر را با صدور چک تعیین تکلیف کردیم.