گروه بازار پول: جدیدترین گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی، مربوط به هفته منتهی به ۲۵ مهرماه، نشان می‌دهد که تورم هفتگی در ۶ گروه از ۱۱ گروه مواد خوراکی معادل صفر بوده و قیمت‌ها طی هفته در این گروه‌ها ثابت بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد روند مذکور در ۱۵ هفته گذشته بی‌سابقه بوده و آخرین بار در هفته منتهی به ۶ تیر ماه بهای اکثر کالاهای گروه‌ها (۶ گروه از ۱۱ گروه) در بازه هفتگی ثابت مانده است. علاوه‌بر این، در سال جاری نیز فقط در دو هفته مذکور، تورم هفتگی اکثر گروه‌ها معادل صفر بوده و از این حیث نیز این آمار قابل توجه است. گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی، تغییرات قیمت کالاهای خوراکی را در ۱۱ گروه بررسی می‌کند. این گروه کالاها شامل «لبنیات، تخم مرغ، برنج، حبوب، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر، چای و روغن نباتی» می‌شود.

قیمت در ۶ گروه ثابت ماند

بررسی‌ها از گزارش خرده‌فروشی نشان می‌دهد در هفته منتهی به ۲۵ مهرماه سال جاری از ۱۱ گروه کالاهای خوراکی قیمت در ۶ گروه نسبت به هفته منتهی به ۱۸ مهرماه تغییری نکرده است.

براساس آمار این گزارش گروه‌های «لبنیات»، «حبوب»، «سبزی‌های تازه»، «گوشت قرمز»، «چای» و «روغن نباتی» هفته مورد بررسی را بدون تغییر قیمت پشت‌سر می‌گذارد. در بین این گروه‌ها، روغن نباتی علاوه‌بر ثبات قیمت در بازه هفتگی، طی یک ماه گذشته نیز بدون تغییر بوده است. این گروه از دو کالای «روغن نباتی مایع» و «روغن نباتی جامد» تشکیل شده است. بر اساس آمار این گزارش، قیمت هر حلب پنج کیلویی روغن نباتی جامد طی یک ماه گذشته معادل ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان مانده و تغییری نداشته است. علاوه‌بر این، قیمت هر لیتر روغن نباتی مایع نیز کمتر از ۴ هزار و ۹۰۰ تومان گزارش شده و قیمت این دو کالا تقریبا در مهرماه ثابت مانده است.

کاهش قیمت گوشت مرغ

یکی از نکات قابل توجه در گزارش خرده‌فروشی، کاهش ۷/۳ درصدی قیمت گوشت مرغ در هفته منتهی به ۲۵ مهرماه نسبت به هفته قبل از آن است. این موضوع باعث شده که طی هفته بهای این ماده پرمصرف در سبد خانوار از کیلویی ۶ هزار و ۷۰۰ تومان به کیلویی ۶ هزار و ۴۰۰ تومان کاهش پیدا کند. همچنین قیمت مرغ نسبت به ماه گذشته ۸/۲ درصد ارزان‌تر شده است، اما افت سالانه بهای مرغ، نسبت به بازه زمانی هفتگی و ماهانه نیز بیشتر بوده است. بهای مرغ طی یک سال گذشته ۴/۷ درصد کاهش را پشت‌سر گذاشته است. بهای هر کیلو مرغ در هفته منتهی به ۲۶ مهر سال گذشته حدود ۷ هزار تومان بوده است. بنابراین می‌توان عنوان کرد که نسبت به سال گذشته، قیمت گوشت مرغ حدود ۶۰۰ تومان در هر کیلو افت کرده است.

کاهش بهای گوشت مرغ می‌تواند علامت مناسبی در بازار مواد خوراکی باشد؛ زیرا این کالای پروتئینی در بازار مواد خوراکی با حجم تقاضا بالایی روبه‌رو است؛ بنابراین می‌توان کاهش سالانه گوشت مرغ را علامت مثبتی در جهت کنترل و کاهش قیمت کالاهای اساسی خوراکی تلقی کرد.

بهای تخم مرغ افت کرد

علاوه‌بر گوشت مرغ، بهای «تخم مرغ» نیز در هفته منتهی به ۲۵ مهرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. این ماده خوراکی، طی هفت روز معادل ۸/۴ درصد از ارزش خود را از دست داده و بهای آن از ۹ هزار و ۲۰۰ تومان به ۸ هزار و ۸۰۰ تومان در هر شانه دو کیلویی کاهش یافته است. این موضوع نشان می‌دهد که هر شانه تخم مرغ طی هفت روز معادل ۴۰۰ تومان ارزان تر شده است. قیمت تخم مرغ در ماه گذشته نیز رقم بالایی بوده و هر شانه تخم مرغ حدود ۹ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار عرضه شده بود؛ بنابراین نسبت به ماه گذشته نیز قیمت تخم مرغ ۷۰۰ تومان در هر شانه پایین آمده است.

این گزارش نشان می‌دهد که تورم سالانه تخم مرغ نیز (متوسط قیمت نسبت به سال گذشته) معادل منفی ۱/۲ درصد بوده است. در هفته منتهی به ۲۵ مهرماه سال جاری، تورم هفتگی در گروه «قند و شکر» نیز معادل منفی ۱/۰ درصد گزارش شده است، اما بهای این گروه نسبت به ماه گذشته ۲/۰ درصد رشد کرده و همچنین طی یک سال گذشته نیز ۷/۶ درصد به قیمت گروه قند و شکر افزوده شده است.

افزایش قیمت میوه‌های تازه

آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که در هفته مورد بررسی بهای میوه‌های تازه یک درصد نسبت به هفته قبل از آن، افزایش یافته است. این بیشترین افزایش قیمت در بین گروه‌های خوراکی در هفته منتهی به ۲۵ مهرماه بوده است. بهای گروه میوه‌های تازه در بازه زمانی ماهانه نیز ۹/۳ درصد افزایش یافته است، علاوه‌بر این، گروه میوه‌های تازه در بازه سالانه نیز در بین ۱۱ گروه مواد خوراکی بیشترین تورم (معادل ۹/۱۹ درصد) گزارش شده است.

برخی از کالاهای این گروه در بازه سالانه افزایش قابل توجهی داشته است. به‌عنوان مثال بهای نارنگی نسبت به سال گذشته معادل ۳/۶۲ درصد افزایش یافته است یا قیمت «سیب گلاب» نسبت به سال گذشته ۱/۳۳ درصد افزایش داشته است، اما در این بین بهای برخی از میوه‌های خوراکی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. به‌عنوان مثال افت قیمت سالانه هندوانه معادل ۷/۲۸ درصد بوده است. همچنین طی یک سال گذشته بهای انار معادل ۹/۷ درصد کاهش یافته است. بنابراین مشاهده می‌شود که قیمت میوه‌ها از نوسان بیشتری نسبت به سایر گروه‌ها برخوردار است. یکی از مهم‌ترین عوامل این نوسان قیمتی، نوبرانه بودن آن‌ها است.

به همین دلیل در ابتدای هر فصل قیمت برخی از میوه‌های نوبرانه به دلیل عرضه محدود در سطوح بالایی قرار دارد، اما به مرور، با افزایش حجم عرضه در بازار از بهای میوه‌ها نیز کاسته می‌شود. در نتیجه می‌توان پیش‌بینی کرد در هفته‌های آینده نیز از نوسانات قیمتی گروه میوه‌های تازه کاسته شود.

در هفته منتهی به ۲۵ مهرماه بهای گروه «حبوب» طی هفته ثابت مانده است، اما نسبت به سال گذشته بهای کالاهای این گروه به طور متوسط ۵/۱۲ درصد کاهش یافته است. برخی از کالاهای این گروه طی سال کاهش قابل توجهی داشته‌اند.

به‌عنوان مثال، قیمت نخود در بازه سالانه ۶/۲۰ درصد کاهش یافته است. در هفته منتهی به ۲۶ مهرماه سال گذشته هر کیلو نخود به قیمت ۵ هزار و ۷۰۰ تومان بوده است، اما قیمت این حبوب در هفته منتهی به ۲۵ مهرماه سال جاری به ۴ هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلو رسیده است. علاوه‌بر این طی یک‌سال گذشته قیمت لپه معادل ۸/۲۱ درصد، عدس معادل ۱۶ درصد و لوبیا قرمز معادل ۵ درصد کاهش قیمت را پشت‌سر گذاشته‌اند.

ثبت دومین هفته باثبات برای خوراکی‌ها