گروه بازار پول: روز گذشته قیمت سکه در بازار با هزار تومان افزایش نسبت به روز سه‌شنبه به ۹۳۵ هزار تومان رسید. محاسبات «دنیای اقتصاد» با توجه به قیمت اونس در بازارهای جهانی و دلار در بازارهای داخلی نشان می‌دهد که ارزش ذاتی سکه در این روز حدود ۹۳۲ هزار تومان بوده است. به این ترتیب بهای سکه بازار در این روز حدود سه هزار تومان بالاتر از ارزش ذاتی سکه قرار داشت. همچنین روز چهارشنبه بهای دلار بار دیگر از سطح ۳۲۵۰ تومان عبور کرد و به ۳۲۶۰ تومان رسید. به‌نظر می‌رسد برخلاف ماه‌های گذشته، فاصله بین سطوح حمایتی و مقاومتی دلار از ۵۰ تومان به ۱۰۰ تومان رسیده است. مقاومت فروشندگان مقابل کاهش قیمت

روز چهارشنبه قیمت سکه در بازارهای داخلی اندکی افزایش یافت. به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت سکه در روز گذشته بیشتر متاثر و هم راستا با افزایش دلار بوده است. روز گذشته دلار در بازارهای داخلی حدود ۶/۰ درصد بالا رفت و در پی آن قیمت سکه نیز از ۹۳۴ هزار تومان روز سه‌شنبه به ۹۳۵ هزار تومان در روز چهارشنبه رسید. به این ترتیب بهای سکه در این روز افزایش۱/۰ درصدی نسبت به روز پیشین داشته است. این در حالی است که روز سه‌شنبه نیز با وجود افت ۴ هزار تومانی

سکه نسبت به روز دوشنبه، ارزش ذاتی این فلز قیمتی همچنان کمتر از قیمت بازار بوده است. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد فروشندگان سکه وطلا در دو روز گذشته تا حدودی در برابر کاهش قیمت سکه به یک کانال پایین‌تر و ورود به کانال ۹۲۰ هزار تومانی مقاومت کرده‌اند. روز سه‌شنبه قیمت سکه در بازار‌های داخلی با وجود کاهش دلار و طلای جهانی تنها ۴ هزار تومان افت کرد و به ۹۳۴ هزار تومان رسید. این در حالی است که محاسبات «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد ارزش ذاتی سکه (با احتساب مقدار طلای استفاده شده، ارزش طلا، ارزش دلار و میزان کارمزد ضرب) در این روز حدود ۹۲۵ هزار تومان بوده است. البته فعالان سکه عنوان می‌کنند در صورت ادامه افت قیمت دلار در روز جاری، بازار توان مقاومت در برابر کاهش قیمت بیشتر را نداشت و قیمت سکه به یک کانال پایین‌تر وارد می‌شد؛ ولی افزایش دلار در این روز مانع از تبعیت حرکت سکه از روند کاهشی اونس شد.

علت حباب مثبت سکه

به‌نظر می‌رسد مقاومت بازار سکه در برابر کاهش قیمت در روزهای اخیر تا حدودی ناشی از نزدیک شدن به اعیاد سعید «قربان وغدیر خم» در دو هفته آینده باشد. از آنجا که در این روزها تقاضا به‌طور طبیعی در بازار برای سکه بالا می‌رود، به‌نظر می‌رسد فروشندگان انتظار دارند قیمت سکه در روزهای آینده بالاتر برود. به این ترتیب این گروه در حال حاضر تا جایی که می‌توانند در برابر کاهش قیمت مقاومت می‌کنند، تا با افزایش تقاضا در روزهای آینده، سکه خود را با نرخ‌های بالا به فروش برسانند. به‌نظر می‌رسد یکی از عوامل حباب مثبت سکه و بیشتر بودن ارزش قیمت سکه بازار از ارزش ذاتی آن در روزهای اخیر، نزدیک شدن به همین اعیاد و انتظار فعالان بازار سکه و طلا برای افزایش قیمت باشد. همچنین روز گذشته مطابق روال چند وقت اخیر نرخ فروش سکه بهار آزادی با نرخ فروش سکه امامی در بازار یکسان بود وهر دو به بهای ۹۳۵ هزار تومان به فروش می‌رسیدند. این در حالی است که برخی فروشندگان نرخ فروش سکه بهار آزادی خود را کمی پایین‌تر از نرخ فروش سکه امامی خود ثبت کردند.

دلار از آغاز پاییز بالاتر از ۳۲۰۰ تومان

روز گذشته قیمت دلار در شروع کار بازار بر تابلوی اکثر صرافی‌ها ۳۲۴۰ تومان ثبت شد، اما در اواخر روز بهای این ارز با افزایشی ۲۰ تومانی به ۳۲۶۰ تومان رسید. به این ترتیب بهای شاخص بازار ارز بار دیگر در هفته جاری به سطح بالای ۳۲۵۰ تومان بازگشت. این در حالی است که با آغاز مهرماه و رسیدن دلار به ۳۲۰۵ تومان برخی از تحلیلگران سطح مقاومتی دلار را ۳۲۵۰ تومان عنوان کردند؛ اما در ابتدای هفته جاری قیمت دلار از این سطح گذشت و در طول هفته جاری نیز تنها یکبار در روز سه‌شنبه بهای این ارز به زیر ۳۲۵۰ تومان بازگشت. به‌نظر می‌رسد برخلاف ماه‌های قبل که فاصله بین سطوح حمایتی و مقاومتی در بازار دلار، یک بازه ۵۰ تومانی بود (مثلا بین ۳۱۰۰ تا ۳۱۵۰ تومان دلار نوسان می‌کرد) در روزهای گذشته این فاصله به ۱۰۰ تومان رسیده تا سطح حمایتی دلار ۳۲۰۰ تومان و سطح مقاومتی آن ۳۳۰۰ تومان شود.